کد خبر: 1237586
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
وزیر آموزش و پرورش:
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دولت قبل اعلام کرده بود که در مهرماه سال ۱۴۰۰ با سونامی معلمان بازنشسته مواجه هستیم، گفت: اجرای رتبه‌بندی معلمان در شهریور همان سال موجب شد برخی معلمان بازنشستگی خود را به مدت ۲ سال به تعویق بیندازند.

جوان آنلاین: رضامراد صحرایی روز سه شنبه در همایش ملی تکریم خیرین مدرسه ساز اظهار داشت: در حالی که نشاط به دلیل کرونا از درون دانش آموزان رخت بسته بود، در دولت سیزدهم با بازگشایی مدارس این امید به دانش آموزان برگشت، مدارس از مهر ۱۴۰۱ باز شد و همزمان مسمومیت‌های زنجیره‌ای را داشتیم که وزیر کشور اعلام کرد این یک جنگ شناختی است.

وی با اشاره به اینکه در این دولت حدود ۷ هزار مدرسه ساخته شد، یعنی هر روز کاری ۸ مدرسه و ۳۵ کلاس درس تحویل دانش آموزان شد، افزود: قانون رتبه‌بندی فقط به معیشت معلمان کمک نکرد و منزلت را هم ایجاد کرد و پاسخگویی به مطالبات معوقه معلمان صورت گرفت.

وی ادامه داد: اسفند ۱۴۰۱ با یک اتفاق در اجرای رتبه‌بندی مواجه شدیم و آن هم کاستی‌هایی در اجرای قانون رتبه‌بندی بود که کام معلمان را تلخ کرد، اسفند آن سال پرداخت نشدن حقوق و عدم اجرای درست رتبه‌بندی در خاطر معلمان یک نقطه تلخ ایجاد کرد اما بعد با اجرای آن به معلمان کمک شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۲ جمعیت دانش‌آموزی بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اضافه شده است، ادامه داد: در اکثر سال‌های قبل از دولت سیزدهم تعداد بازنشستگان از تعداد جذب شدگان بیشتر بوده است.

صحرایی عنوان کرد: تعداد بازنشستگان در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۲، ۴۶۸ هزار نفر بوده حال آن که جذب ما ۳۴۵ هزار نفر که به معنی کسری زیاد است.

وی خاطر نشان کرد: ۱۷۶ هزار و ۷۳۱ معلم کسری قطعی سال ۱۴۰۳ بوده که کسری ما ناشی از خروج بیش از ورود ما است.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۷۲، ۳۰۴ هزار دانش آموز و دانشجو معلم در مراکز تربیت معلم و دانشسراها جذب شده‌اند، در آن زمان ما بیش از ۵۰۰ مرکز تربیت مدرس داشتیم اما در فاصله سال‌های ۸۳ تا سال ۹۰ جذب دانشجو معلم در کشور به صفر رسید و این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان تاسیس شد.

صحرایی عنوان کرد: در هنگام تأسیس این دانشگاه بیش از ۲۳ هزار معلم جذب شد که در پایان دوره چهار ساله اول یعنی حدود سال ۹۵ این جذب به زیر چهار هزار نفر رسید و معلمانی که امروز باید به کار بگیریم معلمانی هستند که باید در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۱۴۰۰ جذب و به کارگیری می‌شدند.

وی ادامه داد: وزیر وقت آموزش و پرورش در مهر ۹۷ اعلام می‌کند که ۸۰ هزار کسری قطعی معلم دارد و در جای دیگری در همان زمان‌ها می‌گوید که حداقل ۳۵۰ هزار معلم کسری داریم اما رئیس منابع انسانی آموزش و پرورش در ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نیز عنوان می‌کند که برای آغاز مهر همان سال ۲۰۰ هزار معلم کسری داریم و سونامی معلمان بازنشسته را اعلام می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: حال ببینید که چگونه این سونامی رخ نداد و دلیل آن این بود که رتبه‌بندی معلمان ۳۱ شهریور ماه آن سال آغاز شد و معلمانی که در سن بازنشستگی قرار داشتند برای ۲ سال سن بازنشستگی خود را به تعویق انداختند و در آغاز مهر ۱۴۰۲ این اتفاق رخ داد.

صحرایی درباره نیروهای خدماتی یادآور شد: از سال ۱۳۹۲ حدود ۷۹ هزار نیروی خدماتی داشتیم که به تدریج کم شده است و امروز به حدود ۵۱ هزار نیروی خدماتی رسیده است که با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزان و مدارس نیاز ما بیش از ۸۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه مجوز جذب ۷۲ هزار معلم برای امسال گرفته شده است، گفت: این حجم از استخدام در تاریخ کشور از طریق آزمون‌های استخدامی بی‌سابقه است.

صحرایی ادامه داد: دستورالعمل و شیوه ساماندهی را به گونه‌ای اصلاح کردیم که تا می‌توانیم تمرکز را بر جذب نیروی انسانی برای کلاس‌های درسی بگذاریم و برخی از محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته در ساماندهی ایجاد شده بود همه آنها را برداشته و یک بسته تشویقی برای نگهداشت بازنشستگان و ضریب اشتغال مثبت معلمان طراحی کردیم که در صورت تصویب دولت در مهر امسال دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

با وجود تنگناها ۴۷ همت مطالبات و معوقات معلمان را پرداخت کردیم

وی عنوان کرد: سال ۱۴۰۲ با ۱۰.۵ همت منفی هم آغاز کرده بودیم به این دلیل که رتبه بندی در سال ۱۴۰۱ با مشکلاتی مواجه بود و مفتخرم به شما اعلام کنم در تمام این تنگناها توانستیم ۴۷ همت مطالبات و معوقات را هم پرداخت کنیم که بی سابقه بود و این مبلغ در حالی پرداخت شد که ما با کسری ۱۰.۵ همت وارد سال شده بودیم و با ۵ همت هم سال را پیش بردیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: از ۷ هزار مدرسه ساخته شده در این دولت ۷۴ درصد در روستاها و ۳۶ درصد در شهرها ساخته شد و بیشترین تحویل مدارس مربوط به استان سیستان و بلوچستان است، در این استان بیش از هزار مدرسه ساخته شد.

صحرایی همچنین درباره جمع آوری مدارس کانکسی توضیح داد: جمع کردن مدارس کانکسی مدنظر است و هزار و ۷۳ مدرسه کانکسی هدف گذاری شد که ۵۷۰ مدرسه جمع آوری شد و مابقی در دستور کار هفته دولت است براین اساس مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانش‌آموز حدف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خیران برای اصلاح سرویس بهداشتی مدارس کمک می‌کنند که در این رابطه ۷ هزار و ۵۰۰ مورد اصلاح شده است، افزود: هر یک‌سال که مدارس بیشتر سالم نگه داشته شوند، ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی را رقم می‌زند و این در دستور کار آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکل کمبود تجهیزات در مدارس دولتی عادی گفت: در ۷ منطقه وضعیت قابل قبولی را به لحاظ وجود مدارس نداریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار