کد خبر: 1237230
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: مدیر کل دفتر زمین‌شناسی، مهندسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: فرونشست با نرخ متفاوت در اکثر دشت‌های کشور در حال پیشرفت است. 
امیر شمشکی، معاون مدیر کل دفتر زمین‌شناسی، مهندسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی بیان کرد: در چند سال اخیر طی چند دوره سطح ارتفاعی زمین توسط این سازمان و سازمان نقشه‌برداری کشور و چند ارگان دیگر به‌طور کامل پایش شد و اینکه بخواهیم بگوییم کدام منطقه خطرناک‌تر است باید به دو موضوع خطر و خطرپذیری به طور مجزا توجه کنیم. شمشکی افزود: فرونشست ممکن است در مناطقی به وجود آید که بروز خطر در آن مناطق دارای اهمیت بالایی است ولی در عین حال ممکن است خالی از سکنه باشد یا تأسیسات خطوط انتقال انرژی از آن عبور نکرده‌باشد که بر همین اساس ریسک و خطرپذیری آن مناطق پایین‌تر است، ولی در مقابل با مناطقی مواجه هستیم که میزان خطر در آن ممکن است در مرحله بالایی نباشد ولی این خطر در جایی قرار گرفته که با تأسیسات شهری و عمرانی، شریان‌های حیاتی و تمرکز جمعیتی همراه است که همین عوامل می‌تواند میزان ریسک در آن منطقه را افزایش دهد. 
وی تأکید کرد: اگر بخواهیم بگوییم کجا‌ها گسترش وسیعی دارد، تقریباً می‌توان گفت در اکثر دشت‌های ایران که در آن‌ها کشاورزی به‌طور گسترده انجام می‌شود و وابسته به منابع آب زیرزمینی است پدیده فرونشست با شدت و حدت متفاوت در حال پیشرفت است. 
معاون مدیر کل دفتر زمین‌شناسی، مهندسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی، درباره استان‌هایی که پدیده فرونشست در آن بسیار شاخص است، توضیح داد: در برخی استان‌ها مثل استان یزد نرخ فرونشست کاهش پیدا کرده‌است و در استان‌هایی مثل خراسان‌رضوی، تهران، قزوین، کرمان، فارس و اصفهان همچنان فرونشست با نرخ بالا مشاهده می‌شود و در برخی استان‌ها مثل استان گلستان که کنار دریا قرار دارد و و دارای منابع آب مناسبی است، متصور نبودیم که فرونشست در آن رخ بدهد، ولی متأسفانه بیشتر پهنه‌های آبرفتی آن درگیر مسئله فرونشست شده‌است. وی با بیان اینکه در بخش کوچکی از شرق استان مازندران پدیده فرونشست با نرخ پایین مشاهده می‌شود، گفت: بعضی دشت‌های سمنان و دامغان نیز دچار فرونشست شده‌اند که در طول زمان نرخ فرونشست در آن‌ها دارای تغییرات زیادی بوده‌است و دلیل این امر به ماهیت آبخوان و نوع لایه‌های زیرزمینی بستگی دارد. 
شمشکی تصریح کرد: برای استان خوزستان نیز متصور بودیم که فرونشست در آن روی ندهد ولی متأسفانه در زمان کم‌آبی، ساخت سد‌ها و فشار به منابع آب زیرزمینی باعث می‌شود حتی در این استان هم پدیده فرونشست مشاهده شود که البته مسائلی از جمله رهاسازی سدها، بارندگی، کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی باعث اثر توقفی و کنترل‌شونده بر فرونشست می‌شود. وی ابراز کرد: در استان سیستان و بلوچستان نیز طی چند سال گذشته فرونشست مشاهده نشده بود ولی تصاویر و اندازه‌گیری‌هایی که به تازگی انجام شده، نشانگر این است که فرونشست با نرخ بالایی در این استان نیز در حال روی دادن است. شمشکی درباره جاری بودن یا نبودن آب زاینده‌رود و تأثیر آن بر تشدید خطر فرونشست در استان اصفهان تصریح کرد: همواره امیدواریم آب به‌طور دائم در زاینده‌رود جاری باشد و این در حالی است که این رودخانه با آبگیری غیرمداوم مواجه است و در مقطعی پرآب و در مقطعی کاملاً خشک می‌شود که این امر با توجه به وضعیت ژئوتکنیکی خاک منطقه اصفهان بر اساس نتیجه برخی تحقیقات اثرات نامطلوبی بر سازه‌های اطراف خود از جمله پل‌های تاریخی دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار