کد خبر: 1236269
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
 دمای روزانه اقیانوس‌های جهان برای بیش از یک سال متوالی، گرم‌ترین دمای ثبت شده در جهان بوده است. میزان یخ دریا‌ها به پایین‌ترین حد خود رسید؛ علاوه بر این، بالاترین میانگین دمای جهانی، از زمان شروع ثبت در سال ۱۸۵۰ در این سال به ثبت رسید. 

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «دورنمای اقتصاد» گزارش کرد: تابستان نزدیک است -، اما ما هنوز رکورد دمای ۳۸ درجه سانتیگراد در آلمان را در سال گذشته به یاد داریم. شک نیست، هوا گرم بود. مطالعه‌ای که در اواسط ماه مه منتشر شد حتی به این نتیجه رسید که تابستان گذشته، گرم‌ترین تابستان در نیم‌کره شمالی در بیش از ۲ هزار سال گذشته بوده است. اما ما از کجا می‌دانیم که کدامین تابستان، گرم‌ترین آن از آغاز زمان یادشده تاکنون بوده است؟
در سال یک بعد از میلاد، هیچ دماسنجی وجود نداشت بنابراین دانشمندان باید هنگام مقایسه آب و هوای کنونی با قرن‌ها یا حتی هزاره‌های قبل، خلاق باشند. امروزه هزاران ایستگاه هواشناسی در سراسر جهان وجود دارد که دما را از دره مرگ (کالیفرنیا) تا کوه اورست (تبت) اندازه‌گیری می‌کنند. بنابراین داده‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۳ بسیار داغ بوده است. 
 دمای روزانه اقیانوس‌های جهان برای بیش از یک سال متوالی، گرم‌ترین دمای ثبت شده در جهان بوده است. میزان یخ دریا‌ها به پایین‌ترین حد خود رسید؛ علاوه بر این، بالاترین میانگین دمای جهانی، از زمان شروع ثبت در سال ۱۸۵۰ در این سال به ثبت رسید. 
 درختان به عنوان ایستگاه‌های هواشناسی
با این حال، دانشمندان تصمیم گرفتند بیشتر به گذشته نگاه کنند تا سالی را بیابند که بتوان آن را با دمای فعلی مقایسه کرد. آن‌ها از این واقعیت استفاده کردند که درختان همانند ایستگاه‌های هواشناسی ولی با فناوری پایین عمل می‌کنند. 
حلقه‌های متحدالمرکز داخل یک درخت، گواه چرخه‌های رشد سالانه گیاه است. رنگ‌های روشن‌تر نشان‌دهنده رشد سریع در بهار و تابستان، حلقه‌های تیره‌تر نشان‌دهنده پاییز و زمستان است. با شمارش جفت حلقه‌های روشن و تیره می‌توانید تعیین کنید که یک درخت چند سال زندگی کرده است. 
درختان در سال‌های گرم و مرطوب سریع‌تر و در سال‌های سرد کندتر رشد می‌کنند. دانشمندان نه تنها می‌توانند حلقه‌ها را بشمارند، بلکه ضخامت آن‌ها را نیز اندازه‌گیری کرده و تعیین کنند که یک سال خاص، چقدر گرم بوده است. آن‌ها همچنین عواملی مانند چگالی را بررسی و نشانه‌های شیمیایی مختلف موجود در چوب را دنبال می‌کنند. برای این‌کار لازم نیست در مطالعات آب و هوایی، حتی یک درخت هم قطع شود - به سادگی می‌توان یک استوانه کوچک از مرکز درخت به نام هسته بیرون آورد و الگو‌های درون آن را بررسی کرد. 
 قدیمی‌ترین درختان زنده به ما اجازه می‌دهند چند قرن به گذشته نگاه کنیم. علاوه بر این، مقایسه الگو‌های درختان مرده با الگو‌های درختان زنده، برای پژوهش‌گران مانند یک جورچین است. 


 بیش از ۱۰ هزار درخت مورد بررسی قرار گرفت
 مکس توربنسون، یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید که چندین دهه کار و صد‌ها دانشمند لازم بود تا سوابق لازم برای این مطالعه ایجاد شود. بیش از ۱۰ هزار درخت از ۹ منطقه نیم‌کره شمالی برای نتیجه‌گیری درباره وضعیت دمایی هر یک از سال‌های ۲ هزار سال گذشته مورد بررسی قرار گرفتند. سال ۲۴۶ بعد از میلاد یک بار فرانجام (رکورد) گرم‌ترین تابستان در نیمکره شمالی در دوره مذکور رقم می‌خورد. 
 توربنسون می‌گوید:، اما دما در ۲۵ سال از ۲۸ سال گذشته این فرانجام را شکسته است و تابستان ۲۰۲۳ در صدر همه آن‌ها قرار دارد. 
جان اسپر، نویسنده اصلی این پژوهشنامه می‌گوید: این نتیجه‌گیری‌ها به نیم‌کره شمالی محدود می‌شود؛ زیرا شواهد بسیار کمی از حلقه‌های درختی از درختان نیمکره جنوبی موجود است. او می‌افزاید که چنین مطالعاتی به ویژه برای مناطق گرمسیری مناسب نیست زیرا نظم فصول در آنجا متفاوت است. به عنوان مثال، از آنجایی که زمستان به شکل مرسوم آن وجود ندارد، الگو‌های حلقه سالانه تغییر غیرمنظمی دارند و برای بررسی، شواهد قابل اعتمادی نیستند - اگرچه برخی از درختان دارای حلقه‌های سالانه هستند که دوره‌های مرطوب و خشک سال را نشان می‌دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار