کد خبر: 1236017
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نیویورک‌تایمز:

جوان آنلاین: روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی از رقابت‌های انتخاباتی در ایران نوشت که برگزاری انتخابات، به رهبری ایران این شانس را می‌دهد که نشان دهد می‌تواند فاجعه‌ای مانند مرگ غیرمنتظره یک رئیس‌جمهور را بدون ایجاد بی‌ثباتی مدیریت کند. 
در این گزارش که به قلم فرناز فصیحی نوشته شده، آمده که این انتخابات همچنین به رهبری این امکان را می‌دهد که یادآوری کند ایران در عین حالی که یک حکومت دینی است، برای مناصب دولتی مانند رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و شورا‌ها انتخابات برگزار می‌کند. نیورک‌تایمز مسعود پزشکیان را تنها نامزد اصلاح‌طلبان خوانده و نوشته است: «او به عنوان جراح قلب آموزش دید و در مجلس و به عنوان وزیر بهداشت خدمت کرد. کارشناسان می‌گویند به احتمال زیاد حضور او بخشی از برنامه دولت برای افزایش مشارکت رأی‌دهندگان است.»

 نظرسنجی ایران‌اینترنشنال: دوسوم در انتخابات شرکت نمی‌کنند!
ایران‌اینترنشنال با استناد به نظرسنجی یک مؤسسه هلندی به نام مؤسسه گامان (Gamaan) گفته که دوسوم ایرانی‌ها در انتخابات شرکت نمی‌کنند. این نظرسنجی که آنلاین‌بودن آن احتمال انحراف (saiB) آن را به‌شدت افزایش داده، در فاصله ۱۷ تا ۱۹ ژوئن انجام شده و ادعا می‌کند که فقط ۲۲ درصد به طور قطعی در انتخابات شرکت می‌کنند، در حالی که ۱۲ درصد نیز هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. برمبنای این نظرسنجی ۵/۶۵ درصد در انتخابات به‌طور قطعی شرکت نمی‌کنند. 

 فحاشی اپوزیسیون: همکاری دولت بایدن در انتخابات شرم‌آور است
صدای امریکا گزارشی اختصاصی منتشر کرده که در آن تلویحاً ادعا شده که دولت بایدن با ایران برای فراهم کردن رأی‌گیری از ایرانیان ساکن امریکا همکاری می‌کند. این گزارش به صحبت‌های روز یک‌شنبه علیرضا محمودی، مقام وزارت امور خارجه ایران اشاره کرده که گفته در حال برنامه ریزی برای ایجاد بیش از ۳۰ شعبه رأی در سراسر امریکا برای رأی‌گیری ۲۸ ژوئن برای جایگزینی ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران است. بر اساس ارزیابی اداره سرشماری ایالات متحده، حدود نیم میلیون نفر در ایران متولد شده یا ایرانی‌الاصل در امریکا هستند، در حالی که یک گروه غیرانتفاعی ایرانی امریکایی به نام «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» تخمین می‌زند که ایرانیان امریکا یک میلیون نفر هستند. بر اساس گزارش صدای امریکا، هرچند وزارت امور خارجه امریکا روز جمعه اعلام کرد که انتظار ندارد که انتخابات در ایران آزاد یا عادلانه باشد ولی یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته که اجازه استقرار صندوق‌های رأی برای انتخابات ایران در امریکا «چیز جدیدی نیست.» در حالی که ریچارد گلدبرگ، مشاور بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها مستقر در واشینگتن، اجازه دادن به ایران برای برگزاری انتخابات در امریکا را «تئاتر پوچ» خوانده ولی برایان اوتول، مشاور ارشد سابق دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری یا OFAC گفته که به‌رغم مشکلاتی که دولت ایران در مورد انتخابات دارد، ایالات متحده علاقه آشکاری به ترویج دموکراسی دارد. در حالی که اپوزیسیون خارج‌نشین ایران شرکت در انتخابات را تحریم و ایجاد مراکز رأی‌گیری در امریکا را «شرم‌آور» خوانده‌اند، برایان اوتولد گفته که دولت [بایدن]مایل است «افرادی که واجد شرایط رأی دادن [در انتخابات ایران]هستند (خود) تصمیم بگیرند که باید رأی بدهند یا نه.»

 المانیتور: انتخابات به دور دوم می‌رود
المانیتور روز یک‌شنبه در گزارشی نوشت که دور دوم در انتخابات ایران محتمل است زیرا جلیلی، پزشکیان و قالیباف پیشتاز نظرسنجی‌ها هستند. المانیتور به آخرین نظرسنجی ایسپا اشاره کرده که ۵/۴۲ درصد از پاسخ‌دهندگان به‌طور قطعی در انتخابات ۲۸ ژوئن رأی خواهند داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار