کد خبر: 1234327
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نظر کشیش فرانسوی درباره مسلمانان 
چند وقت پیش به جایی رفتم که من را نمی‌شناختند و میان جمعیت زیادی بودم. از آن‌ها پرسیدم اینجا چه کسی مؤمن به خداست؟ با اینکه بیشتر افراد مسیحی بودند ولی سکوت کردند، فقط مسلمانان حاضر در جمعیت دستان خود را بالا بردند، ولی جدی نگرفتم و به عنوان کشیش به سخنانم ادامه دادم
 معصومه طاهری

جوان آنلاین: پدر گای گیلبرت کشیش کاتولیک فرانسوی و مربی ورزشی نوجوانان بزهکار است. وی در پاریس به کشیش خیابانی معروف است و بین مردم محبوبیت زیادی دارد. اغلب به جای لباس کشیشی، کاپشن چرمی سیاهی به تن دارد و با همین ظواهر هم او را می‌شناسند. 
پدر گای گیلبرت تحصیلات دینی خود را در الجزایر گذرانده است، برای همین هم کم و بیش با مسلمانان و فرهنگی دینی‌شان آشنایی دارد. در هفتم دسامبر ۲۰۱۸ به عنوان پدر مقدس کلیسای نوتردام پاریس شناخته شد. پدر گیلبرت که اخیراً در یکی از برنامه‌های تلویزیون فرانسه دعوت شده بود، درباره فرهنگ دینی مسلمانان صحبت کرد و گفت: چند وقت پیش به جایی رفتم که من را نمی‌شناختند و میان جمعیت زیادی بودم. از آن‌ها پرسیدم اینجا چه کسی مؤمن به خداست؟ با اینکه بیشتر افراد مسیحی بودند ولی سکوت کردند، فقط مسلمانان حاضر در جمعیت دستان خود را بالا بردند، ولی جدی نگرفتم و به عنوان کشیش به سخنانم ادامه دادم. بعد از آن، دو سه نفر از مسلمانان آمدند و خواستند به من کمک کنند. گفتند برای استراحت به هتل می‌روید یا جایی را دارید که امشب را بگذرانید؟ به آن‌ها گفتم اگر قصد کمک به من را دارید باید بگویم من مسلمان نیستم و کاری هم به دین شما ندارم. هشدار می‌دهم کمک‌تان در ازای تغییر دین من نباشد، چون به دین شما نمی‌آیم. من کشیشی مسیحی هستم، اما آن‌ها با مهربانی و لحنی دوستانه گفتند کاری به دین شما نداریم. منظورمان فقط کمک است، چون اینجا غریب هستید. 
پدر گیلبرت که از کمک بدون مزد مسلمانان هیجان زده شده بود، گفت: من تا حدودی مسلمانان و فرهنگ دینی آن‌ها را می‌شناسم، ولی این‌طور دوستانه برخورد کردن برایم جالب بود. آن زمان در ماه رمضان بودیم باید بگویم که این ماه برای مسلمانان خیلی حرمت دارد. آن‌ها در انجام کار‌های نیک و کمک به دیگران از هم سبقت می‌گیرند، چون رضایت خدا را در آن می‌دانند. براساس دستورات دینی دست‌گیری و کمک به دیگران را نوعی عبادت و ارتباط با خدا می‌دانند. من این را آن زمان خیلی خوب درک کردم و فهمیدم بدون هیچ منت یا دریافت مزدی به دیگران کمک می‌کنند و این بخشی از فرهنگ دینی مسلمانان است. 
این کشیش کاتولیک افزود: مسلمانان روزی پنج بار در پیشگاه خدا نماز می‌خوانند و از سر خضوع راز و نیاز می‌کنند و هر بار نزد خدا ابراز بندگی دارند. برای همین خدا را همیشه ناظر می‌دانند. شما بگویید ما مسیحیان چقدر عبادت می‌کنیم؟! 
وی در ادامه گفت: مسلمانان هنگام غذاخوردن بسم‌الله می‌گویند تا غذا خوردنشان با نام خدا باشد، بعد از خوردن غذا هم الحمدلله می‌گویند و خدا را بابت غذا شکر می‌کنند. رابطه آن‌ها با خدا براساس بندگی و اطاعت است. هر بار خدا را به خاطر نعمت‌هایش شکر می‌کنند. اینجا من از همکیشان مسیحی خود یک سؤال مهم دارم و آن اینکه واقعاً ما مسیحیان چگونه هستیم، چقدر مانند مسلمانان با خدا ارتباط داریم و با او حرف می‌زنیم؟! آیا فرزندان ما هم خدا را می‌شناسند و شاکر او و نعمت‌هایش هستند؟! در روز چند بار با خدا راز و نیاز می‌کنیم؟! چقدر مطالب دینی را به فرزندان خود انتقال داده‌ایم تا با خدا ارتباط داشته باشند؟! متأسفانه این یک حقیقت تلخ است که جوانان ما از روی تعصب دینی مسیحی هستند شناختی از دین وخدا ندارند. فقط غسل تعمید می‌کنند و مسیحی می‌شوند همین. چه رسد به اینکه از خدا اطاعت کنند و دستوراتش را انجام دهند؟! من به عنوان کشیش و رهبر دینی وقتی از آن‌ها می‌پرسم مؤمن کیست، یعنی چه کسی خدا را عبادت می‌کند چیزی نمی‌دانند و سکوت می‌کنند! در حالی که جوان مسلمان به خوبی می‌داند دستورات اسلام چیست و چگونه باید خدا را عبادت کند و با او راز و نیاز داشته باشد. البته بگویم این ارتباط با خدا میان مسلمانان یکسان نیست، ولی یک مسلمان می‌داند چطور باید خدا را عبادت کند و این فوق‌العاده است. بدون اغراق باید بگویم فرق یک جوان مسلمان با جوان مسیحی، اطاعت از دستورات خداست، چراکه یک مسلمان با فرهنگ نیایش و ارتباط با خدا آشنایی دارد و مؤمن به خداست.

برچسب ها: مسلمانان ، مسیحیت ، فرانسه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار