کد خبر: 1234160
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴

جوان آنلاین: وحید یامین‌پور در کانال خود در ایتا نوشت:

چند جمله درباره وحدت و تفرقه

۱. اختلاف و تفرقه خاص صاحبان نفوس ضعیف است که به جای عقل، وهم برآن‌ها حاکم است.

صاحبان نفوس جزئیه اهل حسد و تنگ نظری‌اند و مقامش مقام کین‌توزی است. ولی مقام عقل، مقام کلی است که به وحدت فرامیخواند.

از این جهت وحدت و یگانگی خاص مؤمنین است و نشانه‌ای از عقل؛ که فرمود: التودد نصف العقل (دوستی نیمی از عقل است)

و امام خمینی (ره) در شرح جنود عقل و جهل، الفت را از جنود عقل و تفرقه را از جنود جهل دانسته: "الألفة و ضد‌ها الفرقة"

و خداوند در سوره حشر، پراکندگی قلوب کفار را نشانه بی‌عقلی دانسته: "تحسبهم جمیعاً و قلوبهم شتی ذالک بانهم قوم لایعقلون"

۲. خودسازی در جبهه و جامعه معنا دارد و برای بیرون آمدن از جزئیت عالم ماده و رفتن به وحدت است و این مجاهده و تزکیه را نفوس جزئی برنمی‌تابند. خودسازی فردی در تعریف دین بی‌معناست، چون اساس خودسازی در بیرون رفتن از خود و توسعه نفس در مقیاس جامعه ایمانی و جانشین شدن خود جمعی به جای فردیت است.

۳. رشد جامعه در تقرب به حق است که مقدمه جلب رحمت الهی است و لازمه قرب، سنخیت است و لازم سنخیت وحدت نفوس است؛ بنابراین هر رفتاری که مقتضی تفرقه و کدورت میان مؤمنین باشد به محاق بردن عقل قدسی و دور شدن از رحمت الهی است.

۴. جمع شدن برای امری، چون کسب قدرت، اگر دنیوی و طاغوت باشد حقیقتش را در کین‌توزی و تفرقه و خودبرتر بینی آشکار می‌کند و اگر رحمانی و از عقل قدسی باشد، در مهرورزی و ایثار و دوری از بخل و شحّ نفس آشکار می‌شود و این خصلت انصار رسول الله است که رستگارانند؛ "و من یوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون"

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار