کد خبر: 1234041
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: جذب سرمایه‌های خرد مردمی همواره یکی از دغدغه‌های دولت‌ها به شمار می‌رود. شاید در نگاه اول این سرمایه‌ها خرد و کوچک به نظر برسند، اما انباشت آن‌ها روی یکدیگر می‌تواند سرمایه کلانی به وجود بیاورد و اتفاقات بزرگی را رقم بزند. متأسفانه شواهد نشان می‌دهد در حال حاضر نتوانسته‌ایم این سرمایه‌ها را به بخش‌های مولد اقتصاد کشور سوق دهیم. 
 
در شرایط فعلی، بازار‌های واسطه‌ای، دلالی و مخرب از جذابیت بالایی برخوردارند و سود‌های بالایی را نصیب افراد می‌کنند، به همین دلیل، مردم ترجیح می‌دهند سرمایه‌های‌شان را در این بخش‌ها به کار بیندازند. به زعم کارشناسان، دولت‌ها کار سختی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی در کشور پیش رو دارند، اما این امر یک ضرورت است و باید پیگیری شود. 
نیاز است ابتدا دولت به اعتمادسازی بپردازد. این اقدام با حرف‌شدنی نیست. باید دولت برای بخش‌های مولد جذابیت ایجاد کند. برخی شرکت سهام عام پروژه را پیشنهاد می‌دهند، به طوری که دولت با ایجاد مشوق‌های قابل توجه برای پروژه‌ها جذابیت ایجاد کند. 
از طرف دیگر، دولت در این طرح باید کف سود را برای سرمایه‌گذاران تضمین کند. در این شرایط است که مردم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصاد کشور انگیزه پیدا می‌کنند، در غیر این صورت، جذب سرمایه‌های خرد مردمی امکانپذیر نخواهد بود. 
وحید احمدی، نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» درباره اینکه بازار سرمایه و بورس چه ظرفیتی دارد که دولت از آن برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی بهره بگیرد، تصریح کرد: این بازار ظرفیت خوبی است و اگر به درستی مدیریت شود، می‌تواند بستری برای جذب سرمایه‌های مردمی باشد که در راستای تولید در کشور به کار بیفتند. متأسفانه در این فضا جفای زیادی به مردم شد. وی ادامه داد: چند سال پیش مردم به بورس اعتماد و سرمایه‌های‌شان را به این بخش روانه کردند، متأسفانه قدر این اعتماد را ندانستیم و بر اثر تبانی برخی افراد سودجو، روند‌ها به گونه‌ای رقم خورد که مردم ضرر کردند و از سرمایه‌گذاری در بازار بورس کشور پشیمان شدند. نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از وضعیت نابسامانی که به وجود آمد، تنها برخی افراد سودجو بهره‌برداری کردند و این شرایط به ضرر مردم و کشور تمام شد. این شرایط ناامیدی و یأس را نسبت به بازار بورس کشور در میان مردم ایجاد کرد که عواقب خوبی به لحاظ جذب سرمایه‌ها برای‌مان نداشت. احمدی گفت: بورس به عنوان بستری مناسب می‌توانست در خدمت کشور باشد و به ایجاد رونق اقتصادی در کشور کمک کند، اما عدم‌استفاده صحیح از این بستر باعث شد مردم اعتمادشان را به این بازار از دست بدهند. حالا برگرداندن اعتماد مردم کار سختی است که دولت باید آن را انجام دهد. 
وی ادامه داد: لازم است بورس به نحو واقعی در جهت شاخص‌های اقتصادی خودش فعال شود. در این روند باید دخالت افراد را به صفر برسانیم و اجازه دهیم بورس روند طبیعی خودش را طی کند. مردم باید مطمئن شوند که افراد نقشی در تعیین روند‌ها در بازار بورس ندارند، بلکه شاخص‌های اقتصادی تعیین‌کننده خواهند بود. نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تا وقتی نتوانیم اعتماد را به بازار بورس برگردانیم، نمی‌توانیم به جذب سرمایه‌های خرد مردمی که الان به بازار‌های موازی مانند طلا، سکه و ارز سرازیر شده‌اند، امیدوار باشیم. احمدی گفت: به هر حال، برخی افراد سودجو در گذشته اعتماد مردم را نسبت به بازار بورس کشور خدشه‌دار کرده‌اند، در حالی که این بخش ظرفیت بالایی دارد و می‌توانیم از آن در راستای جذب سرمایه‌های سرگردان استفاده کنیم. 
نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی در خصوص شرکت سهام عام پروژه خاطرنشان کرد: قطعاً این روش می‌تواند در جذب سرمایه‌ها مؤثر باشد، زیرا در این چارچوب، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بدون ریسک به وجود می‌آید و عموم مردم می‌توانند سهام ممتاز این پروژه‌ها را با تضمین حداقل کف سود خریداری کنند. تنها در این شرایط است که مردم اعتماد می‌کنند و سرمایه‌های‌شان را در بخش‌های مولد اقتصاد به کار می‌اندازند. اگر قرار است به جلب اعتماد مردم بپردازیم، دولت باید حداقل کف سود را تضمین کند، در غیر این صورت نمی‌توانیم امیدی به جذب سرمایه‌های سرگردان مردمی داشته باشیم. 
احمدی در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه الان بازار‌های دلالی و واسطه‌ای جذابیت بیشتری دارند و به جذب سرمایه‌ها پرداخته‌اند، باید چاره‌اندیشی اساسی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی داشته باشیم. روش شرکت سهام عام پروژه می‌تواند یکی از این روش‌ها باشد که باید در دولت بعدی مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار