جوان آنلاین: «آیا از سیستم تهویه خودرو راضی هستید؟» این سؤالی است که از مسافران تاکسیهای اینترنتی در اپلیکیشن طراحی شده، پرسیدهمیشود، اما پاسخ «خیر» هم نمیتواند تغییری در کاهش گرمای کلافهکننده داخل خودرو ایجاد کند! حتی اگر دقایقی پس از پایان سفر، راننده خودرو را بابت روشن نکردن کولر توبیخ کنند یا امتیاز منفی به او بدهند، هیچ سودی برای مسافر ندارد، چراکه او دیگر به مقصد رسیده و گرمای هوا به قدر کافی آزارش دادهاست! مگر نه اینکه در نرخگذاری کرایه این تاکسیهای اینترنتی مسئله روشنبودن کولر در گرمای هوا درنظر گرفتهشده، پس چرا باید مسافر بهای آن را بپردازد، اما از خدمات آن بهرهمند نشود؟!
متأسفانه این روزها بحث و جدل میان مسافران و رانندگانی که خرابی خودرو را بهانه خاموشی کولر عنوان میکنند، به یک ماجرای تکراری تبدیل شدهاست. در این میان گاه مسافر از خواسته خود کوتاه میآید و گاه از این موضوع به پشتیبانی تاکسیهای اینترنتی شکایت میکند، اما متأسفانه این شکایات نتیجه چندان خاصی به دنبال ندارد.
حرفهای مسافران
خانم نصیری یکی از مسافران تاکسیهای اینترنتی است که به طور مکرر از آنها استفاده میکند، او در این رابطه به «جوان» میگوید: «عمده رانندگانی که سفر درخواستیام را تأیید میکنند، حاضر نمیشوند کولر را روشن کنند. برخی از آنها با بهانههای مختلفی چون، کولر خراب است و بنزین خودرو کم است، از روشن کردن کولر امتناع میکنند. حتی این موضوع را با پشتیبانی یکی از همین تاکسیهای اینترنتی در میان گذاشتم و گفتم که بابت این موضوع شکایت دارم، آنها هم با احترام گفتند که بله و این مشکل حتماً مورد بررسی قرار میگیرد، اما دریغ از اینکه تا امروز تغییری در این وضعیت ایجاد شدهباشد.».
اما مسافر دیگری به نام خانم شوقی در این رابطه اظهار میکند: «عمده رانندگان تاکسی اینترنتی کولر را روشن نمیکنند و عمده مسافران هم اعتراضی به این مسئله ندارند. تقصیر خودمان است که گاهی دلسوزی میکنیم و گرم بودن خودرو را به پشتیبانی اطلاع نمیدهیم. بدون شک اگر همه مسافران نسبت به این مسئله به تاکسیهای اینترنتی اعتراض کنند، میتوانند این شرایط را تغییر دهند. حتی میتوانند پیش از سوار شدن از راننده بپرسند که آیا کولر خودرو سالم است یا نه؟ و در غیر این صورت اصلاً سفر را کنسل کنند و دلیل آن را هم به پشتیبانی اطلاع دهند.»
رانندگان چه میگویند
بر اساس قوانین دو شرکت بزرگ تاکسی اینترنتی، رانندگان ملزم به روشن کردن کولر هستند. حتی زمانی یکی از مدیران تپسی اعلام کردهبود که سفیران در صورت خودداری از روشن کردن وسیله سرمایشی، بلاک میشوند. اگر هم کولر خودروی آنها خراب باشد، باید آن را در سریعترین زمان ممکن، تعمیر کنند، اما چرا بیشتر رانندگان تاکسی تمایلی به روشن کردن کولرشان ندارند؟ یکی از رانندگان تاکسی اینترنتی میگوید: «کاش آنها که روشن کردن کولر را الزام میکنند، به این مسئله توجه داشتهباشند که خودروی پراید با موتور ۱۸۰۰ توان روشن بودن کولر در ترافیک و سربالایی را ندارد. این خودرو فیلتر اتاق ندارد که در آن از تهویه استفاده شود.»
راننده دیگری نیز میگوید: «هزینه تعمیر کولر زیاد است و برای خودروهای با عمر هفت سال به بالا، کل سیستم سرمایش فرسوده میشود و راندمان آن را تا ۵۰ درصد کاهش میدهد. از طرفی با توجه به گرانی قطعات خودرو اصلاً این کار توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین مسئولان تاکسی اینترنتی باید در برنامه خود گزینه درخواست خودرو با کولر را با افزایش قیمت اضافه کنند.».
اما یکی دیگر از رانندگان که طبق قانون تعریفشده در کارش، کولر را برای مسافران روشن میکند، روایت متفاوتی دارد: «من همیشه موقع گرمای هوا کولر خودرو را روشن میکنم و حتی از مسافر نظرش را درباره وضعیت تهویه خودرو میپرسم تا اگر گرم یا سردش هست، دما را کنترل کنم، اما تعدادی از همکاران من حاضر نیستند کولر را روشن کنند و وقتی این موضوع به مدیران ما اطلاع داده نشود در حق من و امثال من اجحاف میشود، چراکه ما تمام و کمال قوانین را رعایت میکنیم، اما با آنهایی که قانون را دور میزنند، برابر هستیم!»
لزوم نظارتی دقیقتر بر عملکرد رانندگان
برخی از رانندگان نیز درباره افزایش میزان سوخت میگویند و نگرانند مبادا با روشن ماندن مداوم کولر، خودرویشان خراب شود و کارش به تعمیرگاه بکشد، اما از آنجایی که روشن کردن کولر براساس تعریف «اسنپ» و «تپسی» جزئی از حقوق مشتریان به حساب میآید، بنابراین موضوعاتی، چون افزایش میزان مصرف بنزین نباید موجب امتناع رانندگان از روشن کردن کولر شود، اما سؤال این است که چرا این قانون نوشتهشده در تمام تاکسیها اینترنتی اجرا نمیشود، اما مدیران اسنپ و تپسی نیز اهمیت چندانی به آن نمیدهند؟ مسئلهای که نیاز است تا مورد بررسی، نظارت و بازرسی جدیتری این دو استارتاپ قرار گیرد.