کد خبر: 1232780
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه چین با وجود دعوت به نشست آتی صلح اوکراین، با انتقاد از دعوت نشدن روسیه به این نشست ضمن رد کردن حضور در نشست اواسط ژوئن، گفت که همچنان شکاف آشکاری بین ترتیبات این نشست و خواسته‌های طرف چینی و انتظارات عمومی جامعه بین‌المللی وجود دارد. 
تاکنون از ۱۶۰ کشور برای حضور در نشست صلح اوکراین در تاریخ ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) به میزبانی سوئیس دعوت شده و بنابر اعلام برن، تاکنون بیش از ۸۰ کشور برای شرکت در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تأکید دارد که قرار است طی این گفتگو‌ها راه‌های ممکن برای دستیابی به صلح پایدار در اوکراین مورد بررسی قرار گیرد. او طی درخواستی رسمی از رؤسای جمهور چین و امریکا خواسته شخصاً در این نشست حاضر شوند. با این حال، چین رسماً اعلام کرده که در این نشست حاضر نخواهد شد، چرا که پکن خواستار برگزاری کنفرانس صلح با حضور برابر تمامی طرف‌ها از جمله روسیه است؛ کشوری که هنوز به این نشست دعوت نشده است. این در حالی است که مقامات روسیه می‌گویند امکان توافق با اوکراین وجود ندارد زیرا در حال حاضر زلنسکی به عنوان رئیس‌جمهور اوکراین دیگر مشروعیت ندارد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این مورد گفت: «قابل درک است که چرا برخی کشور‌ها از شرکت در نشست صلح به میزبانی سوئیس در مورد اوکراین در ماه جاری میلادی خودداری می‌کنند، چون این نشست فاقد اهدافی روشن است و برگزاری آن بدون حضور روسیه پوچ است.» خبرگزاری آلمان هم به نقل از منابع دیپلماتیک در ریاض گزارش کرد که عربستان هنوز تصمیم خود را به صورت رسمی اعلام نکرده است، اما منابع آگاه می‌گویند این کشور در کنفرانس صلح اوکراین که در سوئیس برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سؤالی درباره کنفرانس یاد شده گفت: «چین هرگز آتش تنش‌ها را شعله‌ور نکرده و همچنین موضع چین در قبال این کنفرانس صلح مشخص و آشکار است. معتقدیم که از تمامی طرف‌ها باید حمایت کرد.» مائو خاطرنشان کرد: «هنوز شکاف آشکاری بین ترتیبات این نشست و خواسته‌های طرف چینی و همچنین انتظارات عمومی جامعه بین‌المللی وجود دارد. این امر مسیر را برای حضور چین در نشست دشوار می‌کند.» زلنسکی به‌رغم دعوت از چین، در عین حال تأکید دارد که چین و روسیه بر سایر کشور‌ها فشار وارد می‌کنند تا در نشست آتی صلح شرکت نکنند و روسیه از نفوذ چین در منطقه و از دیپلمات‌های چینی استفاده می‌کند تا در نشست صلح اخلال ایجاد کند.. 


 انتقاد اوکراین و ناتو 
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اعلام کرده که ۲۶ کشور از طرح صلح کشورش حمایت می‌کنند و اوکراین و روسیه به طور جداگانه بیشتر محتوای اصول آن را تأیید کرده‌اند، وزارت خارجه اوکراین اعلام کرده است که باید به جای تلاش برای تضعیف نشست هفته آتی، برای اطمینان از موفقیت این اجلاس همکاری کنند. در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شده، آمده است: «مشارکت یک مقام عالی‌رتبه چینی می‌توانست فرصتی عالی برای مشارکت عملی در دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در اوکراین و همچنین بازگرداندن تمامیت ارضی این کشور فراهم کند. اوکراین، به عنوان طرفی که جنگ در قلمرو آن در جریان است و کشوری که بار کامل تجاوز روسیه را به دوش می‌کشد، باید تعیین کند که صلح چگونه باید باشد. تنها پایه عادلانه برای دستیابی به چنین صلحی، فرمول صلح رئیس‌جمهور زلنسکی است.» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از چین به دلیل تحریم کنفرانس صلح اوکراین انتقاد کرد و این اقدام را تأسفبار ارزیابی کرد. دبیرکل ناتو با انتقاد از چین عنوان کرد، تصمیم این کشور برای حضور نیافتن در نشست چندان تعجب‌آور نبوده است و به توافق میان روسیه و چین مبنی بر شراکت نامحدود دو کشور که به تازگی منعقد شده، اشاره کرد.

برچسب ها: پکن ، اوکراین ، روسیه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار