کد خبر: 1211108
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰
کتابفروشی‌های بزرگ و زنجیره‌ای نه‌تنها کتابفروشی‌های کوچک بلکه ناشر‌ها و تولیدکننده‌های کوچک را هم خواهند بلعید
حسین جاوید

جوان آنلاین: حسین جاوید در کانال تلگرامی خود نوشت: در فروشگاه‌های بزرگی مثل وال‌مارت (در ایالات متحده) خیلی از کالا‌ها به سفارش فروشگاه و با برند خود فروشگاه تولید و فروخته می‌شود. یعنی چه؟ مثلاً شما مایونز یا زغال یا نوشیدنی یا دستمال‌کاغذی می‌خواهید و در قفسه‌ها انواع آن را با برند تولیدی خود فروشگاه می‌بینید، نه برند‌های دیگر. در ایران هم مثلاً هایپراستار این کار را می‌کند و می‌توانید از کاغذ آچهار گرفته تا عسل و ناگت مرغ را با بسته‌بندی و نام هایپراستار تهیه کنید. حالا ربطش به کار کتاب چیست؟

لب مطلب را بگویم: کتابفروشی‌های بزرگ و زنجیره‌ای نه‌تن‌ها کتابفروشی‌های کوچک بلکه ناشر‌ها و تولیدکننده‌های کوچک را هم خواهند بلعید.

وضعیت بازار کتاب در صنعت نشر ما طوری است که فروش ناشر‌ها و مؤسسات پخش با چک و فروش کتابفروش‌ها نقدی است. پس جریان نقدینگی دست کتابفروشی‌هاست و مناسبات را آن‌ها تعیین می‌کنند. حالا چه شده؟ گردش نقدینگی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب بسیار بالا رفته و آن‌ها مدام شعبه اضافه می‌کنند و برند‌های جدید هم پا به میدان می‌گذارند. این بدین معنی نیست که مردم کتابخوان‌تر شده‌اند، بلکه، چون این فروشگاه‌ها دیگر فقط کتاب نمی‌فروشند و انواع و اقسام کالا‌های تزئینی و کاربردی و بازی و نوشت‌افزار و... عرضه می‌کنند و خریدشان عمدتاً چکی و فروش‌شان عمدتاً نقدی است، روزبه‌روز فربه‌تر می‌شوند (که البته نوش جان‌شان و قواعد بازار همین است)؛ نتیجه چه می‌شود؟ این‌ها با نقدینگی و رشد حاصل از آن ابتدا کتابفروشی‌های کوچک را از دور خارج می‌کنند (همان‌طور که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به بقالی‌ها و سوپر‌های کوچک و محلی آسیب زدند) و در مرحله بعدی سراغ تولیدکننده‌ها می‌آیند. وقتی شما فروشگاهی دارید که مشتری دارد، چرا فلان کتاب یا تقویم یا دفتر یادداشت یا اسباب‌بازی را از من تولیدکننده یا واردکننده بگیرید و ۳۰، ۴۰ درصد سود هم به من بدهید؟ خب، خودتان تولید یا واردش می‌کنید (یا سفارش می‌دهید برایتان تولید یا وارد کنند) و در فروشگاه‌تان آن را می‌فروشید، با سود کاملی که در زنجیره‌ها تقسیم نشده و فقط به خودتان رسیده! این همان اتفاقی است که در وال‌مارت و هایپراستار و امثال آن‌ها رخ داده است.

ابتدا ناشر‌های بزرگ میل داشتند کتابفروشی بزنند و به فروش مستقیم رو بیاورند، حالا روال تقریباً برعکس شده! کتابفروشی‌های بزرگ به نشر و تولیدات دیگر روی می‌آورند و کالای مورد نیازشان را خودشان تأمین می‌کنند! آن‌ها دقیقاً می‌دانند مشتری دنبال چه کتاب یا چه کالایی است، پس راحت‌تر ناشر‌ها و تولیدکننده‌های کوچک را از دور خارج می‌کنند. ناشران هوشمند باید برای این آینده برنامه داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار