جوان آنلاین: کانال تلگرامی «آکادمی استراتژی» نوشت: با بررسی ۵۰۰ کسبوکار اول دنیا این نتیجه حاصل شده است که ۸۰ درصد موفقیت این شرکتها، به سرمایهگذاری روی مهارتهای نرم مربوط میشود. امروزه به دو مجموعه متفاوت از مهارتها برای کار کردن نیاز دارید که به مهارتهای سخت (Hard Skills) و مهارتهای نرم (Soft Skills) معروف هستند. این مهارتها چه هستند و چه تفاوتی میان آنها وجود دارد؟
مهارتهای سخت: مهارتهای سخت، تواناییهای قابل آموزش هستند؛ مهارتهایی هستند که کمیت آنها به سادگی قابل سنجش است. معمولاً مهارتهای سخت را در کلاسهای درس، از طریق کتابها و سایر مواد آموزشی یا در حین کار در محل کار خود میآموزید؛ برای مثال مدرک تحصیلی یا گواهینامه فنی، تسلط به زبان خارجی، سرعت تایپ، برنامهنویسی کامپیوتر و غیره.
مهارتهای نرم: از سوی دیگر مهارتهای نرم، مهارتهای ذهنی هستند که ارزیابی کمیت آنها بسیار دشوارتر از مهارتهای سخت است. از مهارتهای نرم با عنوان «مهارتهای انسانی» یا «مهارتهای بین فردی» نیز یاد میشود و مهارتهایی هستند که به نحوه ارتباط و تعامل شما با سایر افراد مرتبط هستند. برای مثال ارتباطات، انعطافپذیری، مذاکره، کار تیمی، فنبیان، رهبری، انگیزه، شکیبایی، توانایی حل مسئله، مدیریت زمان و اخلاق کاری.
مهارتهای نرم، شما را به فردی دلپذیر در محیط کار و یک عضو با ارزش تیم تبدیل میکنند. به دلیل اهمیت بالای مهارتهای نرم، کارفرمایان در هنگام استخدام نیرو به دنبال یافتن آنها در افراد هستند. مهارتهای نرم میتوانند به خوبی مهارتهای سخت، نشانگر نحوه عملکرد شغلی افراد باشند. داشتن این مجموعه از مهارتها شما را بدون توجه به محل کار و نوع کاری که انجام میدهید، به کارمندان خوب و با ارزشی تبدیل میکند.