کد خبر: 1210245
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور

حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند. از طرفی با بررسی آمار پزشکی قانونی در خصوص تصادفات هشت ماهه امسال، متوجه می‌شویم ۴۷‌درصد از فوتی‌های تصادفات تهران، مربوط به موتورسیکلت‌سواران است که این آمار نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است، یعنی ۱۶۵ نفر در هشت ماه سال قبل و ۲۱۰ نفر در هشت ماه امسال در تصادفات موتورسیکلت جان خود را از دست داده‌اند.. ذکر این نکته هم ضرورت دارد که اکثر موتورسیکلت‌ها فاقد معاینه فنی و از طرفی راکبان فاقد گواهینامه و بیمه شخص ثالث هستند که پس از تصادف، تبعات اجتماعی و اقتصادی فراوانی را برای آن‌ها و خانواده‌هایشان در پی دارد. نداشتن معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها باعث آلودگی هوا نیز می‌شود. براساس آمار ۰۱/۱۰ درصد (ده و یک‌دهم) آلودگی هوا که توسط وسایل نقلیه متحرک ایجاد می‌شود مربوط به موتورسیکلت‌هاست. این موضوعات مهم پلیس راهور تهران بزرگ را بر آن داشت تا در بحث انضباط‌بخشی و تردد موتورسیکلت‌سواران تمرکز بیشتری داشته باشیم. بخشی از این بی‌نظمی‌ها در خطوط ویژه، بخشی در پیاده‌رو و بخشی هم در معابر و تونل‌های شهری اتفاق می‌افتد که پلیس برای آن تمهیدات ویژه‌ای خواهد داشت. تردد موتورسواران در تونل‌ها به این دلیل ممنوع است که موتورسیکلت‌سواران در تونل‌ها به جهت انباشت گاز‌های آلاینده و سمی واژگون می‌شوند و با دیواره بتنی تونل‌ها برخورد می‌کنند که این تبعات جبران‌ناپذیری در پی دارد. مهم‌ترین مسئله عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبین موتورسیکلت است. به هر حال وظیفه پلیس، انضباط‌بخشی و برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران در چارچوب قوانین و مقررات است. موضوع مهم در طرح ۱۰ که از دوشنبه هفته گذشته شروع شده و هم‌اکنون نیز در حال اجراست، این است که این طرح مدام و مستمر است و تعطیلی‌بردار هم نیست. یک بخش از اجرای این طرح، توقیف موتورسیکلت‌سواران متخلف با کفی است. موتورسیکلت‌هایی که در خطوط ویژه، خلاف جهت تردد می‌کنند یا در ارقام پلاک خود تغییر ایجاد کرده‌اند شامل این طرح می‌شوند. یک بخش دیگر از طرح ۱۰ که توقیفات ساعتی را در پی دارد به تخلفاتی، چون نداشتن کلاه ایمنی، توقف در پیاده‌رو، عبور از چراغ قرمز، عبور از تونل‌های شهری، عبور از خط اضطرار تونل‌ها و سایر تخلفات برمی‌گردد که باعث توقیف ساعتی موتورسیکلت‌ها می‌شود. در بحث انضباط‌بخشی تردد موتورسیکلت‌سواران فقط برخورد سلبی را در دستور کار قرار نداده‌ایم، بلکه موضوعات آموزشی در تقاطع‌ها، در قالب طرح موتوریار که از قبل نیز اجرایی می‌شده همانند سابق انجام می‌شود. البته بخشی از این آموزش‌ها در ستاد‌های ترخیص هنگام ترخیص موتورسیکلت‌ها انجام می‌شود.
بخش دیگر این طرح نیز به چراغ روشن موتورسیکلت‌ها می‌پردازد که باید در تمام ساعات شبانه‌روز چراغ عقب و جلوی موتورسیکلت روشن باشد تا بیشتر و بهتر دیده شود و کمتر مورد آسیب، تصادف و برخورد قرار بگیرد. همچنین در برخی معابر توقفگاه‌های اضطراری مخصوص موتورسیکلت ایجاد خواهد شد. چاره‌ای نداریم و باید در برخی معابر به دلیل نوع فضا و محیط کسب و کار و تردد‌های زیادی که وجود دارد، خط ویژه موتورسیکلت ایجاد کنیم، چراکه تردد موتورسیکلت‌ها مانند خیابانی، چون طالقانی تا میدان ولیعصر (عج) اجتناب‌ناپذیر است. در برنامه پلیس راهور تهران بزرگ موضوع ایجاد خط ویژه موتورسیکلت اهمیت خاصی دارد و با شهرداری تهران این هماهنگی‌ها صورت گرفته است. به عنوان نمونه در مسیر جنوب به شمال اتوبوس‌ها در لاین عادی حرکت می‌کنند و در مسیر شمال به جنوب خط ویژه موتورسیکلت ایجاد می‌شود که راکبین با استفاده از کلاه ایمنی و عدم پوشش و عدم مخدوشی پلاک این مسیر را طی می‌کنند تا به مقصد خود برسند. در خصوص ایجاد خطوط ویژه برای موتورسیکلت‌سواران از قبل خطوطی ایجاد شده است و در ادامه نیز ایجاد خطوط ویژه برای تردد موتورسواران در محل‌هایی که کارکارشناسی شده باشد با حضور همکاران بنده در پلیس راهور تهران بزرگ و در شهرداری تهران ادامه‌دار خواهد بود.
همزمان با اجرای طرح ۱۰ در شهر تهران که از محور خیابان ولیعصر (عج) از تقاطع جمهوری تا پل پارک وی که منطقه ویژه و پایلوت است، در حال اجراست، طرح رفع اثر پوشش پلاک موتورسیکلت‌ها در همه مناطق از جمله میادین و تقاطع‌های شهر تهران نیز همزمان با اجرای طرح ۱۰ توسط همکاران بنده در حال انجام است و رفع اثر از پلاک موتورسیکلت‌هایی که اقدام به پوشش پلاک داشته‌اند، صورت می‌پذیرد. در طرح ۱۰ به همه موضوعات از جمله موضوعات اصلاحات هندسی، ایجاد توقفگاه‌ها، ایجاد خطوط ویژه برای تردد موتورسیکلت‌سواران، کنترل خطوط ویژه و بحث کنترل مخدوشی و پوشش پلاک و کلاه ایمنی رسیدگی می‌شود.
یکی دیگر از موضوعاتی که دنبال آن هستیم بحث اصلاحات هندسی است که ایجاد خطوط ویژه و ایجاد توقفگاه‌های اضطراری برای موتورسیکلت‌سواران بخشی از آن است و حذف بریدگی‌های زائد نیز جزو این اصلاحات هندسی خواهد بود. ما به همکاری همه مسئولان، نهاد‌ها و ادارات مختلف امید داریم و با بررسی‌هایی که انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم که بخش زیادی از موتورسیکلت‌سواران در شرکت‌ها و ادارات مشغول فعالیت هستند که تعداد آنان کم هم نیست. در بحث مسئول‌سازی شرکت‌ها، سازمان و ادارات مختلف و براساس ماده ۳۱ و ۳۲ رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم حتماً به این موضوع ورود پیدا خواهیم کرد و در این بحث انتظار همکاری و تعامل با پلیس را داریم تا سازمان‌ها حداقل بخشی از کارمندان خود را که با موتورسیکلت در داخل محوطه و اداره تردد می‌کنند در بحث پلاک و کلاه ایمنی کنترل کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار