کد خبر: 1182002
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
 سران قوا از آغاز فعالیت دولت سیزدهم پیرو رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب، عزم خود را برای حل مشکلات جامعه جزم کردند و یکدل و همنوا همراه شدند تا اعتماد آسیب‌دیده مردم را ترمیم و گره‌ای از مشکلات جامعه باز کنند؛ هرچند هر از گاهی ممکن است اختلاف دیدگاه در برخی موضوعات پیش آمده باشد، اما نقشه مسیر همان است که رهبر فرزانه انقلاب ترسیم کردند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا،  توصیه‌های کلیدی رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار اعضای دولت سیزدهم با ایشان؛ روشنگر مسیر چهارساله دولت در بهبود شرایط کشور بود تا با همراهی و همدلی دو قوه دیگر و خردورزی در همه اقدامات و برنامه‌ها اعتماد آسیب دیده مردم ترمیم شود و جامعه به آرامش نسبی دست یابد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هفتم شهریور ۱۴۰۰ در نخستین دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای دولت سیزدهم ضمن بیان مهمترین اولویت‌ها و ضرورت‌های دولت، نکاتی را مورد توجه قرار دادند و افقی از اداره کشور در شرایط کنونی برای دولتمردان ترسیم کردند. تاکید بر کاربست خرد در تمام اقدامات انقلابی، تصریح درباره اعتماد آسیب دیده مردم و تاکید بر راه‌های ترمیم آن و توصیه‌ها و راهکار‌هایی در زمینه اقتصادی به دولت از مهمترین محور‌هایی بود که رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی خود به آن‌ها پرداختند.

وفاق و همدلی قوای سه‌گانه در حالی مورد تاکید مسئولان عالی رتبه است که البته در اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی به تفکیک و استقلال قوای سه‌گانه تاکید و در این اصل تصریح شده است: «قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می‌شود. این قوا مستقل از یکدیگرند.» و در واقع همراهی و همکاری قوا منافاتی با این اصل از قانون اساسی ندارد آنچنان که رهبر معظم انقلاب نیز از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم همواره در فراز‌های مختلف به اهمیت همنوایی و همکاری قوا تاکید دارند.

قوای سه‌گانه با همدلی راه را برای هم بازکنند

رهبر معظم انقلاب اسلامی دوم اردیبهشت امسال در خطبه‌های نماز عید فطر، قوای سه گانه و مردم را به همدلی و پرهیز از حاشیه‌ها فراخواندند و همکاری، همدلی و هم‌افزایی سه قوه را راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور اعلام کردند و افزودند: اگر قوای مقننه، مجریه و قضائیه به‌طور کامل همکاری کنند، کار‌ها به‌هیچ‌وجه گره نمی‌خورد که خودِ مسئولان و مدیران این قوا می‌دانند که این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود.

اگر قوای مقننه، مجریه و قضائیه به‌طور کامل همکاری کنند، کار‌ها به‌هیچ‌وجه گره نمی‌خورد که خودِ مسئولان و مدیران این قوا می‌دانند که این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود

ایشان تمرکز بر حل مسائل و خودداری مردم و مسئولان از درگیر شدن و سرگرم شدن به حاشیه‌ها را یک راهبرد ضروری دیگر خواندند و افزودند: حاشیه‌ها همیشه ساخته و پرداخته دست دشمن نیست بلکه گاهی از روی غفلت یا عوامل دیگر و با انگیزه‌های گوناگون، حاشیه‌هایی در اطراف یک کار یا یک شخص ایجاد می‌شود که مردم باید بی‌اعتنا باشند و مسئولان هم بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کار‌های مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند.

پس از فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب، رئیس عدلیه با اشاره به رهنمود‌های معظم له مبنی بر ضرورت هماهنگی و هم‌افزایی هر چه بیشتر قوای سه‌گانه و تمرکز بر حل مسئله نخست کشور و پرهیز از حواشی، گفت: امروز مسئله نخست کشور، مسئله اقتصادی و معیشت مردم و مهار تورم و رشد تولید است؛ قوای سه گانه باید در این رابطه با یکدیگر هماهنگی و هم‌افزایی کامل داشته باشند و رهبر معظم انقلاب، در دو فاصله کوتاه، در این زمینه فرمایشاتی داشتند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: باور دارم که در میان قوای سه‌گانه برای تمرکز بر حل مسئله نخست کشور که همان مهار تورم و رشد تولید است، همدلی و اراده وجود دارد؛ اما وقتی رهبر معظم انقلاب با آن نگاه جامع و کلانی که دارند، در دو فاصله نزدیک به هم، بر ضرورت همکاری کامل قوای سه‌گانه تاکید می‌کنند، مشخص می‌شود که خلاء‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ به‌ویژه آنکه معظم‌له در خطبه‌های نماز عید سعید فطر بر این مقوله تاکید فرمودند که همین امر نشان از اهمیت بالای موضوع دارد.

رئیس قوه قضائیه اظهارداشت: هماهنگی و هم‌افزایی قوای سه گانه برای تمرکز بر حل مسئله نخست کشور و عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب در این خصوص، به صرفِ گفتن و حرف زدن از هماهنگی و هم‌افزایی، قابل تحقق نیست بلکه نیاز به سازوکار و برنامه عملیاتی در این خصوص است؛ بنابراین همه مسئولان قضایی در این رابطه نقطه‌نظرات خود را در اسرع وقت ارائه دهند تا نخست، سازوکار عملیاتی افزایش هماهنگی و هم‌افزایی در داخل قوه و سپس با قوای دیگر، تمهید شود.

رئیس عدلیه به تبیین و تشریح برخی مقولات مرتبط با راهکار‌های عملی افزایش هماهنگی و هم‌افزایی قوا پرداخت و افزود: یکی از مواردی که در مورد موضوع یادشده مؤثر خواهد بود، آن است که این همفکری و همکاری موجود در میان سران قوا به زیرمجموعه‌های آن‌ها و همه بخش‌های قوای سه گانه تسرّی یابد؛ چنانچه رئیس یک قوه در مورد یکی از موضوعات مرتبط با مسئله نخست کشور و راهکار رفع و حل آن، یک فکر و دیدگاه مجزا نسبت به زیرمجموعه خود داشته باشد، در آن صورت امور به درستی پیش نمی‌رود؛ باید در همه بخش‌های قوا، دیدگاه‌ها و راهکار‌ها برای رفع مسائل و مشکلات و تحقق شعار سال (مهار تورم و رشد تولید)، نزدیک شوند.

همدلی قوا؛ شاه کلید گره‌گشایی از مشکلات مردم

قوه قضائیه مشکلات دولت را درک می‌کند

رئیس دستگاه قضا در نشست مشترک شورای عالی قوه قضاییه و هیئت دولت که یکم تیر امسال همزمان با هفته قوه قضاییه برگزار شد با اشاره به همدلی و همکاری و وفاقی که بین دولت و قوه قضاییه وجود دارد، گفت: ما در قوه قضاییه، مشکلات دولت را می‌فهمیم و درک می‌کنیم؛ باور ما آن است که دولت، هر آنچه توانسته به دستگاه قضایی کمک کرده است؛ اعتقاد داریم که قوای مجریه و قضاییه باید کمک‌کار یکدیگر باشند و این کمک‌رسانی و مساعدت باید از ناحیه دستگاه قضایی بیشتر و افزون‌تر باشد.

در قوه قضاییه، مشکلات دولت را می‌فهمیم و درک می‌کنیم؛ باور داریم دولت، هر آنچه توانسته به دستگاه قضایی کمک کرده است؛ اعتقاد داریم که قوای مجریه و قضاییه باید کمک‌کار یکدیگر باشند و این کمک‌رسانی و مساعدت باید از ناحیه دستگاه قضایی بیشتر و افزون‌تر باشد

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی از مسائل و مشکلات که از ناحیه مسئولان دولتی و قضایی در این جلسه طرح شد، افزود: با تشکیل کارگروه‌های موضوعی میان قوه قضاییه و دولت و با همین ظرفیت‌های قانونی موجود می‌توان پیرامون برخی از این مسائل و مشکلاتِ مطرح شده، اقدامات عاجل و مؤثری را ترتیب داد؛ بنابراین ضروری است این کمیته‌ها و کارگروه‌های مشترک میان دولت و قوه قضاییه هرچه زودتر تعیین و تشکیل شوند.

دستگاه قضایی توانمند متضمن اقدامات دولت برای اجرای قانون

آیت الله سید ابراهیم رئیسی نیز در این نشست مشترک دستگاه قضائی توانمند را متضمن اقدامات دولت برای اجرای قانون، امنیت و سلامت اقتصادی و اجتماعی کشور دانست و گفت: توجه به مسائل کشور و رفع مشکلات، توقع و انتظار مردم از دولت و قوه قضائیه است که نیازمند همکاری و تعامل مضاعف میان این دو قوه است.

رئیس جمهور، تفاوت دو قوه مجریه و قضائیه با قوه مقننه را مسئولیت سنگین و خطیر در اجرای قانون و رساندن جامعه به نقطه مطلوب در عدالت اقتصادی و اجتماعی و جلب اعتماد مردم به کارآمدی نظام دانست.

رئیس جمهور، شجاعت مدیران در میدان عمل را از ضرورت‌های مهم موفقیت دولت در تحقق اهداف خود عنوان کرد و با بیان اینکه بخش قابل توجهی از پروژه‌های برزمین مانده از دولت‌های قبل و خسارت‌های تحمیل شده به کشور ناشی از ناتوانی و عدم جرأت در تصمیم‌گیری‌های به موقع دانست و از دستگاه قضا خواست ضمن نظارت بر اجرای درست و به موقع قانون از سوی مدیران دولتی نسبت به این مسئله اهتمام بیشتری داشته باشند.

آیت الله رئیسی، اصلاح ساختار‌های فسادزا را از جمله اقدامات مهم دولت در تعامل و همکاری با قوه قضائیه و در راستای جلوگیری از افزایش پرونده‌های قضائی دانست و گفت: در عین حال شناسایی و گزارش گلوگاه‌های فساد نیز در تحقق اهداف دولت در مبارزه با فساد بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همه این اقدامات و تلاش‌ها از سوی دولت و قوه قضائیه باید به امیدآفرینی در کشور منجر شود، افزود: مسائل و مشکلاتی که پیگیری آن‌ها لازم است، اما طرح آن در جامعه به ایجاد امید در مردم منجر نمی‌شود باید در کمیسیون‌های مشترک میان قوا بررسی شود که جلسات شورای عالی اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم از جمله مصادیق آن است.

رئیس جمهور، وفاق و همبستگی میان قوا را از جمله راهبرد‌های بسیار مهم رهبری معظم انقلاب دانست و بر توجه ویژه مسئولان به این مسئله و عدم غفلت از آن تأکید کرد.

واقعیت این است که کار‌های بر زمین مانده، طرح‌های نیمه‌فعال، کارخانه‌های نیمه‌تعطیل و مشکلات معیشتی و رکود و تورم اَبرچالش‌هایی بود و دولت سیزدهم از همان ابتدای مسئولیت خود با آن‌ها روبه‌رو بود و نه تنها در مسیر انکار برنیامده، بلکه بی‌ادعا همه انرژی خود را صرف حل آن‌ها کرده است. همراهی دو قوه دیگر در این مسیر دشوار، اگرچه غیرقابل انکار است، اما تداوم و همدلی بیشتر را می‌طلبد و دقیقاً به همین دلیل است که رهبر انقلاب در دیدار‌هایی که با مسئولان دارند همواره به این مهم اشاره کردند و همکاری، همدلی وهم افزایی سه قوه را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور دانستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار