کد خبر: 1179764
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱
یک کارشناس نظامی مصری با اشاره به همکاری‌های بی‌سابقه قاهره و مسکو، خبر داد که د رحال حاضر، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از سلاح مصر از روسیه وارد می‌شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، سرلشکر حمدی لبیب نائب رئیس مؤسسه مطالعاتی و تحقیقاتی «الحوار» مصر امروز شنبه گفت که روابط این کشور با روسیه در دوران ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی به حدی رسیده است که هیچ کس فکر آن را هم نمی‌کرد.

لبیب درباره برگزاری کنفرانس «مصر و روسیه؛ ۸۰ سال شراکت راهبردی» به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: این کنفرانش نشانگر شفافیت و میزان همکاری روسیه و مصر در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی، دیپلماسی، هنری، ورزشی یا نظامی است. این همکاری، نخستین بار در معاهده شراکت که در سال ۱۹۴۳ امضا شد، خود را نشان داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از سلاح مصر از روسیه وارد می‌شود، خاطر نشان کرد: در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹، سه توافقنامه برای تجهیز تسلحاتی نیرو‌های زمینی، هوایی مصر امضا شد.

این کارشناس مصری با بیان اینکه جهان امروز به دنبال چندقطبی است، نه تک‌قطبی، ادامه داد: برای اینکه صلح واقعی برقرار شود، باید مشکلات به صورت مسالمت‌آمیز حل شود، نه با استفاده از برخی اهرم‌های پنهان که به منظور اجرای تمایلات کشور‌های خاص صورت می‌گیرد.

لبیب درباره همکاری‌های نظامی روسیه و مصر هم گفت: روسیه در سال ۱۹۶۷ (شکست اعراب از رژیم صهیونیستی موسوم به جنگ شش روزه)، ۸۰ درصد از سلاح‌های ما ته کشیده بود. روسیه در ان زمان، به ارتش مصر سلاح داد و کارشناس و مستشار اعزام کرد و سربازان مصری را آموزش داد.

رئیس جمهور مصر پنجم مرداد ماه جاری که به سن‌پترزبورگ سفر کرده بود، با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار و رایزنی کرد. پوتین در دیدار با السیسی، ماهیت ویژه روابط روسیه و مصر، و پروژه‌های قوی که به خوبی در حال توسعه هستند را تحسین کرد.

ؤسای جمهور روسیه و مصر ضمن گفتگو درباره همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی، اظهار داشت: «پروژه‌های مشترک بزرگی از جمله پروژه نیروگاه اتمی الضبعه را در دست اجرا داریم».

کاخ ریاست جمهوری مصر نیز درباره این دیدار توضیح داد: «پوتین و السیسی در مورد پروژه هسته‌ای الضبعه و منطقه صنعتی روسیه و همکاری در توسعه سیستم حمل و نقل و راه آهن گفتگو کردند».

رئیس جمهور مصر از حمایت قاهره نسبت به همه تلاش‌ها با هدف تسریع حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین و پایان دادن به پیامد‌های اقتصادی آن بر جهان، به همتای روس خود اطمینان داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار