کد خبر: 1167236
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته کشور‌های غربی از ضدحمله ناکام ارتش اوکراین درس نگرفته‌اند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفته کشور‌های غربی از تلاش ناکام ارتش اوکراین برای انجام ضد حمله درس نگرفته‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه گفته کشور‌های غریی تصور می‌کنند با عرضه سلاح‌های بیشتر می‌توانند ورق را به نفع خودشان برگردانند.

وی گفت: «ظاهراً غرب هیچ درسی از تلاش ناموفق اوکراین در حمله نگرفته و گمان می‌کند با تداوم تقویت ارتش اوکراین می‌تواند اوضاع را به نفع خودش برگرداند.»

دو مقام غربی و یک مقام ارتش آمریکا چند روز پیش به شبکه «سی. ان. ان» گفته بودند موفقیت‌های پاتک اوکراین علیه روسیه کمتر از حدانتظار بوده و نیرو‌های ارتش روسیه در حال نشان دادن شایستگی‌هایی هستند که بیشتر از انتظارات ارزیابی‌های غربی بوده است.

یکی از مقام‌هایی که با سی‌ان‌ان گفتگو کرد تصریح کرده بود: «این پاتک در هیچ یک از جبهه‌ها انتظارات را برآورده نکرده است.»

طبق ارزیابی‌هایی که طرف‌های غربی انجام داده‌اند خطوط دفاعی روسیه مستحکم است و این موجب شده نیرو‌های اوکراین توان نفوذ به آن را نداشته باشند. علاوه بر این، نیرو‌های روسیه در منهدم کردن تجهیزات زرهی اوکراینی‌ها با موشک و مین موفق عمل کرده‌اند و از نیروی هوایی خود به طرز موثر استفاده کرده‌اند.

یکی از مقام‌های غربی مورد استناد سی‌ان‌ان گفت نیرو‌های اوکراین در برابر میدان‌های مین «آسیب‌پذیر» نشان داده‌اند و نظامیان روسیه در عملیات‌های دفاعی‌شان «توانمند» بوده‌اند.

ماریا زاخارووا به اظهارات اخیر مقام‌های غربی از جمله «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «طبق گفته جوزپ بورل، اتحادیه اروپا میزان کمک‌های نظامی به اوکراین را تا ۳.۵ میلیارد یورو افزایش خواهد داد. استرالیا هم اعلام کرده که ۷۰ قطعه تجهیزات نظامی و مهمات توپخانه‌ای در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.»

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین، اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشور‌های غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشار‌های اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

کشور‌های غربی علاوه بر این اقدام به ارسال سلاح‌های مختلف به سمت اوکراین کرده‌اند. روسیه از اقدام کشور‌های غربی انتقاد کرده و گفته که این رفتار‌ها به تشدید تنش‌ها منجر خواهد شد.

ماریا زاخارووا در کنفرانس خبری چهارشنبه بار دیگر خاطرنشان کرد که ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین تنها باعث تشدید درگیری‌ها خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «ارسال سلاح‌های بیشتر به اوکراین تنها باعث تشدید درگیری‌های مسلحانه خواهد شد. این‌ها اقداماتی غیرمسئولانه هستند. چنین اقداماتی باعث تلفات سنگین و از جمله کشته شدن غیرنظامیان در منطقه می‌شوند.»

روز گذشته سفارت روسیه در واشنگتن و در واکنش به اعلام آمریکا مبنی بر بسته جدید کمک نظامی به اوکراین، اعلام کرد: زندگی اوکراینی‌ها برای مقامات ایالات متحده معنایی ندارد و واشنگتن در فکر تحمیل یک شکست راهبردی به مسکو است.

در بیانیه مطبوعاتی منتشرشده توسط سفارت روسیه آمده است: «محموله‌های جدید کمک‌های نظامی (به اوکراین) تنها هدف واشنگتن برای شکست راهبردی فدراسیون روسیه را تأیید می‌کند؛ به همین دلیل است که واشنگتن شهروندان خود را به سمت تحمل ماجراجویی‌های ناامیدانه‌تری سوق می‌دهد. زندگی اوکراینی‌ها برای مقامات آمریکایی هیچ معنایی ندارد».

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار