کد خبر: 1159861
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
فریدون حسن

والیبال ایران از لیگ ملت‌ها خاطرات خوبی دارد. بیراه نیست اگر بگوییم اصلاً شروع پوست‌اندازی و چهره‌شدن والیبال ایران در دنیا با همین لیگ ملت‌های والیبال بود؛ همان سالی که والیبال ایران با هدایت ولاسکو کاری کرد جهان انگشت به دهان باقی بماند و از آن به بعد تبدیل شد به تیم شگفتی‌آفرین مسابقات.
شگفتی در سال‌های بعد تکمیل شد و کار به جایی رسید که والیبال ایران کم‌کم به یکی از قدرت‌های حاضر در لیگ جهانی تبدیل شد و دیگر برای تمام رقبای بزرگ خط و نشان می‌کشید. این روند حتی بعد از جدایی ولاسکو هم متوقف نشد و والیبال ایران همچنان با اتکا به ستاره‌های بی‌بدیل خود هم در رقابت‌های لیگ ملت‌ها و هم در مسابقات سطح قاره و حتی المپیک قدرت‌نمایی می‌کرد.
حالا، اما چند سالی می‌شود که تیم ملی والیبال ایران آنچنان که باید و شاید در لیگ ملت‌ها نمی‌درخشد. شاید یکی از دلایل این افت فاحش را بتوان در پا به سن گذاشتن ستاره‌ها و تغییر نسل والیبال عنوان کرد، اما درخشش جوانانی که پا جای پای بزرگان تیم ملی گذاشته‌اند و ارائه بازی‌های تحسین‌برانگیز از سوی تیم ملی در مقابل حریفان قدر باعث می‌شود که ایراد کار را در جای دیگری جست‌وجو کنیم.
طی چند سال گذشته ارتباط والیبال با سطح اول این رشته در جهان به شدت کم شد. نداشتن بازی‌های تدارکاتی خوب و اردو‌های مناسب خارجی را شاید بتوان در وهله اول به برخی مشکلات سیاسی و اقتصادی ربط داد، اما آنچه مشخص است اینکه نقش مدیریت والیبال در تجهیز تیم ملی نقشی بی‌بدیل است که متأسفانه در سال‌های اخیر نتوانسته آنچنان که باید و شاید امور والیبال و تیم ملی را به سرمنزل مقصود برساند. والیبال ایران معدن استعداد‌های درخشان و ستاره‌هایی است که داشتن هر کدام‌شان آرزوی تمام تیم‌های مطرح است. ناگفته پیداست که چنین معدن ارزشمندی می‌تواند در سایه مدیریت درست و ارتباط مستمر با دنیای حرفه‌ای والیبال و تیم‌های سطح اول این رشته در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
والیبال ایران امروز با بهره‌مندی از یک مربی خوب وطنی و به‌کار‌گیری نسل جوانی که از هیچ تلاشی برای پر کردن جای ستارگان بزرگ سال‌های قبل دریغ نمی‌کنند، می‌خواهد گام در راهی بگذارد که در سال‌های قبل آن را با موفقیت طی کرده است. بدون هیچ شکی حمایت از تیم ملی و داشتن برنامه برای آن می‌تواند والیبال را به سرمنزل مقصود برساند. در آستانه مسابقات لیگ ملت‌های والیبال تیم ملی هر چند با کمترین امکانات و کمترین تجهیز خود را آماده مصاف با قدرت‌های جهانی این رشته کرده است، اما همین حداقل هم چنانچه که با حمایت درست و پشتوانه مناسب همراه شود، می‌تواند مانند سال‌های قبل از والیبال ایران یک قدرت بزرگ و تأثیرگذار بسازد.
نسل جوان والیبال کشورمان آماده است در لیگ ملت‌ها دوباره بدرخشد؛ نسلی که خود را برای حضور در بازی‌های آسیایی و مسابقات کسب سهمیه المپیک و بعد از آن حضور در المپیک پاریس آماده می‌کند؛ نسلی که حمایت و مدیریت درست والیبال را فریاد می‌زند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار