کد خبر: 935826
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
گزارش «جوان آنلاین» از ایراداتی که برای دریافت تسهیلات مسکن وجود دارد
این روزها بسیاری از متقاضیان تسهیلات مسکن در بانک‌های مسکن سرگردان شده‌اند. موانع بسیاری بر سر این متقاضیان وجود دارد که نیازمند بررسی و رفع هستند، اما متاسفانه به جای رفع مشکلات سپرده‌گذاران تسهیلات مسکن فقط به افزایش سقف تسهیلات توجه می‌شود. در حالی که مسئولان با یک بررسی ساده متوجه ایرادات تسهیلات مسکن خواهند شد و درمی‌یابند که این مسیر برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف و متوسط جامعه کارساز نخواهد بود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین - محیا حسینی: طی ۶ سال اخیر که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی کشور بود و تمام اقداماتی که در حوزه مسکن انجام داد فقط مربوط به افزایش سقف تسهیلات مسکن می‌شد. او که نه مسکن مهر را قبول داشت و نه طرحی برای تولید مسکن ارائه داد حالا دیگر در وزارت راه و شهرسازی نیست که پاسخگوی عملکرد ضعیفش باشد. به تازگی خبر رسیده که بانک مرکزی به دلیل افزایش قیمت مسکن تصمیم به افزایش سقف تسهیلات مسکن را دارد و آن‌طور که به نظر می‌رسد سیاست گذاری ضعیف آخوندی همچنان ادامه دارد.

در حالی که تسهیلات مسکن می‌تواند باعث خانه‌دار شدن بسیاری از مستاجران شود. اما این تسهیلات فعلی معایب و مشکلات بسیاری دارد که باید به آن‌ها توجه شود. متقاضیان خرید مسکن که از سال گذشته پول‌هایشان را نزد بانک مسکن گذاشتند امیدوار بودند که امسال با این تسهیلات خانه مناسبی بخرند اما با افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن، قدرت خرید این افراد به شدت کاهش یافت. این در حالی است که هر فرد برای گرفتن وام مسکن باید از هفت خوان رستم بگذرد و هزینه زیادی برای گرفتن این تسهیلات متحمل شود.

هفت‌خوان رستم دریافت وام مسکن

کامران که ۳۷ سال دارد و ۴ سال است که ازدواج کرده، ساکن تهرانپارس است. او که یکی از متقاضیان تسهیلات مسکن است درباره مشکلات گرفتن این تسهیلات به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «سال گذشته بود که تصمیم گرفتم خانه نقلی بخرم و از مستاجری نجات پیدا کنم. به‌همین دلیل برای دریافت وام در بانک مسکن سپرده‌گذاری کردم تا خانه‌دار شوم. همان موقع بود که از برادرم پول قرض کردم و ماشینم را فروختم تا امسال وام بگیرم. هر چند که پرداخت این اقساط برایمان بسیار سنگین است و برای من که حقوقم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است پرداخت ماهانه ۱ میلیون و ۷۰۰ تومان مشکل خواهد بود، اما چاره دیگری برای خانه دار شدن نداشتیم.»

او ادامه می‌دهد: «حالا که موعد دریافت وام رسیده، علاوه بر گرانی چند برابری خانه‌ها مشکلات دیگری نیز بر سرراهمان قرار گرفته است. اینکه فروشنده قبول نمی‌کند ۱۶۰ میلیون تومان پولش را یک ماه بعد بگیرد و بانک هم حداقل زمانی که برای کار‌های استعلام و کارشناسی خانه درنظر گرفته کمتر از یک ماه نمی‌شود! از طرفی برخی از شعب بانک مسکن اصرار به آوردن یک یا دو ضامن کسر از حقوق دارند! در صورتی که سند خانه‌مان در رهن بانک خواهد رفت و اصرار آن‌ها برای پیدا کردن ضامن را نمی‌فهمم.»

سرگردانی متقاضیان تسهیلات مسکن در بانک‌ها

این روز‌ها سپرده‌گذاران زیادی در بانک‌های مسکن سرگردان هستند و بسیاری از آن‌ها از گرفتن تسهیلات مسکن پشیمان شده‌اند. البته هستند کسانی که به هر طریقی که می‌شد مراحل پیچیده دریافت وام را پشت سر گذاشته‌اند و خانه‌ای خریده‌اند. اما باید به این مسئله توجه کرد همچنان موانع زیادی بر سر متقاضیان دریافت وام مسکن وجود دارد که نیازمندبررسی و رفع می‌باشد. متاسفانه، اما به جای رفع مشکلات سپرده‌گذاران تسهیلات مسکن فقط به افزایش سقف تسهیلات توجه می‌شود. در حالی که مسئولان با یک بررسی ساده و شنیدن درددل‌های این دسته از افراد متوجه ایرادات تسهیلات مسکن خواهند شد و درخواهند یافت که این مسیر برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه کارساز نخواهد بود؛ و باید به سمت تولید مسکن برویم.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره تصمیم بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «ما باید فهم درستی از نیاز کشور به مسکن داشته باشیم. متاسفانه آمار‌های ضد و نقیضی در حوزه مسکن اعلام می‌شود. برخی از مسئولان می‌گویند که ۴ میلیون خانه خالی در تهران داریم و برخی دیگر آمار این خانه‌ها را ۲ میلیون اعلام می‌کردند. البته برخی از مسئولان نیز معتقد به این بودند که اصلا خانه خالی وجود ندارد! در حالی که بر اساس اطلاعات دقیق اخیر اعلام شده که ما ۴ میلیون مسکن کم داریم و باید به سمت تولید مسکن برویم. دولت باید سیاست گذاری و ریل گذاری مناسبی برای جبران کمبود ۴ میلیون واحد مسکونی برای کم درآمد‌ها را انجام دهد.»

رئیس کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: «دولت سیاست‌های مختلفی را طراحی کرد که بسیاری از آن‌ها مردود شد و نمی‌توانست جوابگوی تقاضا باشد. مثلا تسهیلاتی را که برای مسکن در نظر گرفت مناسب نبود. این تسهیلات علاوه بر اینکه عمده قیمت خانه را تامین نمی‌کند بازپرداخت سنگینی نیز برایش تعیین شده است. در صورتی که این بازپرداخت تسهیلات باید به گونه‌ای تعیین شود که مردم اقشار ضعیف و متوسط جامعه از عهده آن برآیند. در حال حاضر عملا این تسهیلات قابل استفاده برای قشر ضعیف نخواهد بود و این افراد همچنان نتوانسته‌اند صاحب خانه‌ای شوند.»

شرط بهبود بازار مسکن

محمدرضا رضایی کوچی تصریح می‌کند: «اولین جلسه‌ای که کمیسیون عمران مجلس با تیم وزارتخانه راه و شهرسازی که وزیر راه و شهرسازی جدید و معاونین حوزه مسکن ایشان خواهد داشت در مورد بحث مسکن است که فردا این جلسه برگزار خواهد شد. در این جلسه هم در مورد سقف تسهیلات مسکن، سود و مهلت بازپرداخت آن و همچنین تولید مسکن صحبت خواهیم کرد تا مردم راحت‌تر صاحب خانه شوند.»

رئیس کمیسیون عمران مجلس در مورد اتمام پروژه مسکن مهر می‌گوید: «مسکن مهر هم در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. آقای اسلامی وعده اتمام آن را داده‌اند تا با تکمیل این پروژه‌ها به تامین نیاز مسکن کمک خواهد کرد. البته قرار بود که در دوره دولت یازدهم این طرح به اتمام برسد، اما دو سال از فعالیت دولت دوازدهم می‌گذرد و پروژه‌ها تکمیل نشده است. امیدواریم که با همکاری وزارت راه و شهرسازی، مجلس و دولت شاهد بهبود بازار مسکن در آینده‌ای نزدیک باشیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار