کد خبر: 666228
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱
نخستین جشنواره انگور هرات در افغانستان با همکاری اداره کشاورزی این ولایت برگزار شد.

باغداران هراتی امروز با همکاری اداره کشاورزی این ولایت ضمن نمایش محصولات انگور خود از این نعمت الهی شکرگزاری نمودند.

«انگور فخری»، «لعل»،«کشمشی»، «عسکری»، «پوشنگی»، «حسینی»، «روچه»، «لوغی»، «صاحبی»،« آبی»، «مسکه» و «شنگول خانی» از مشهورترین انواع انگور هرات است که دارای طمع و مزه خاص می‌باشند.

مسئولان اداره کشاورزی هرات می‌گویند: تنها هرات است که با پیشینه تاریخی در تولید انگور توانسته 52 نوع مختلف از این محصول را در افغانستان تولید کند.

به گفته این مسئولان، در گذشته نزدیک به 120 نوع انگور در هرات شناسایی شده بود که با گذشت زمان تنها کمتر از نیمی از انواع مختلف آنها باقی مانده است.

«ادریس زلال» مدیر کل باغداری اداره کشاورزی هرات گفت: سال گذشته 50 هکتار زمین به تاکستان تبدیل شد و مجموع اراضی زیر کشت انگور در هرات به 8000 هکتار رسید و در سال جاری با به کارگیری فنون باغداری نوین تولید این محصول افزایش چشمگیری داشته است.

شهرستان‌های «گذره»، «انجیل»، «پشتون زرغون»، «کرخ» و «زنده‌جان» بزرگترین باغات انگور این ولایت را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته باغداران هراتی، انگور برداشتی آنان در سال جاری با قیمت مناسب در بازار محلی و ولایات همجوار به فروش رسیده و آنان علاقمند به افزایش تاکستان‌های خود هستند.

باغداران هرات سرمای بیش از حد هوا در فصل رویش و بارش تگرگ را از جمله عواملی می‌دانند که در کاهش سطح تولید این محصول نقش داشته است.

با توجه به اهمیت این میوه در هرات، اداره کشاورزی این ولایت در سال جاری صدها نفر از انگورداران را تحت پوشش دوره‌های آموزشی نحوه نگهداری از باغ و محصول انگور قرار داده در نظر دارد تا سطح برداشت این محصول را در هرات افزایش دهد.

گفتنی است، این جشنواره، نخستین جشنواره انگور در هرات است و به گفته مسئولان اداره کشاورزی این ولایت، معرفی انگور هرات و صادارات آن به دیگر کشورهای منطقه می‌تواند نقش بسزایی در کیفیت و افزایش این محصول داشته باشد.


منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار