
از امروز فصل برداشت ثمره 9 ماه تلاش آموزشي و تربيتي و تحصيلي براي ميليونها دانشآموز كشورمان آغاز شد. بر اين اساس، آموزش و پرورش با تأكيد بر كتاب محور بودن سؤالات و خودداري از افتادن در دام طرحها، برنامهها و همايشهاي آموزشي بدون مبناي علمي كه يك شبه ظهور و بروز ميكنند و ستاد مبارزه با مواد مخدر با هشدار نسبت به مصرف مخدرهاي شب امتحاني از جمله ريتالين، نسخه توصيهاي مشترك سهبندي را در اختيار دانشآموزان و والدين قرار دادهاند.
امتحانات درسي نهتنها از نظر آموزشي موضوعي مهم به شمار ميرود، بلكه از جنبههاي ديگري نيز اهميت دارد. امتحانات دانشآموزان هر يك از خانوادهها را به اندازههاي متفاوتي تحتتأثير قرار ميدهد و گاه حتي به عنوان مهمترين سوژه خانواده در ميآيد. بررسي موضوع امتحانات و ابعاد آن كار سادهاي نيست و متغيرهاي متعددي را در اين باره ميتوان مدنظر قرار داد. يكي از متغيرهاي مؤثر در موضوع امتحانات، مقطع تحصيلي دانشآموزان است. امتحانات در دورههاي اول و دوم ابتدايي و اول و دوم متوسطه كه مقدمه كنكور است آثار متفاوتي بر جاي ميگذارد. يك متغير ديگر، تيپ شخصيتي دانشآموز و والدين است. بر اساس تيپ شخصيتي، خانوادهها رفتارهاي متفاوتي درباره امتحانات دارند. مسائل انگيزشي نيز متغيري قابل توجه است. به اندازه علاقهمندي دانشآموزان به درس و تحصيلات و به ميزان پيشرفت تحصيلي آنان، عكس العملهاي گوناگوني در خانوادهها ديده ميشود.
امتحانات و سبقت از مسابقات جام جهاني عبدالرسول عمادي رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آغاز امتحانات نهايي دانشآموزان از صبح امروز به «تسنيم» گفت: به دليل برگزاري جامجهاني، امتحانات دانشآموزان را از ارديبهشت آغاز كرديم تا يك روز مانده به جامجهاني امتحانات به پايان برسد. عمادي افزود: سؤالات امتحانات نهايي طراحي و به استانها ارسال شده است و روز 21 خرداد، امتحانات دانشآموزان به پايان ميرسد كه تلاش ميكنيم تا اواخر خرداد نتايج امتحان را اعلام كنيم.
رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه امتحانات نهايي رأس ساعت 8 صبح آغاز ميشود، ضمن توصيههايي به دانشآموزان گفت: سؤالات امتحانات نهايي صرفاً از كتب درسي طراحي شده است، يعني اگر دانشآموزي كتابهاي درسي را به خوبي مطالعه كند ميتواند نمره قابل قبولي را كسب كند و نيازي به كتابهاي كمك آموزشي ندارد.
عمادي خاطرنشان كرد: سؤالات امتحانات نهايي 10 سال گذشته نيز در سايت مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش قابل مشاهده است.
فقط كتاب درسي آموزش و پرورش همچنان بر كتاب محور بودن سؤالات به ويژه سؤالات امتحانات نهايي تأكيد دارد؛ هر چند گهگاه و در سالهاي مختلف وجود آزمونهايي با سؤالاتي خارج از كتب درسي اين ادعا را نقض ميكند.
رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: سؤالات امتحان نهايي از هفته گذشته به تدريج به استانها ارسال شده است و تلاش شده سؤالات همگي مبتني بر محتواي كتابهاي درسي و برگرفته از آن باشد. رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: تمام مقدمات برگزاري امتحانات خرداد ماه به ويژه امتحانات نهايي انجام شده است و سي دي سؤالات از هفته گذشته در اختيار استانها قرار گرفته و حوزههاي امتحانات نهايي نيز به صورت كامل مشخص شده است.
وي درباره طراحي سؤالات امتحانات نهايي و اينكه در سالهاي گذشته عدهاي اعتراض ميكردند كه سؤالات از داخل محتواي كتابهاي درسي نبوده است، گفت: به تمام طراحان سؤالات تأكيد كردهايم كه از محتواي دروس سؤال طراحي كنند اما با اين وجود اگر دانشآموزشي پس از تصحيح اوراقش نسبت به نمره داده شده اعتراض داشته باشد ميتواند شكايت خود را به صورت كتبي به مدرسه اعلام كرده كه پس از اخذ اعتراضها مجدداً دو مصحح، اوراق او را تصحيح و چنانچه اختلاف نظري وجود داشته باشد، مصحح سوم نيز آن را بررسي كرده و در نهايت به اعتراض جواب ميدهند.
رئيس مركز سنجش آموزش و پرورش ادامه داد: ضمن آنكه قرار است پاسخ سؤالات امتحانات نهايي به منظور شفافسازي و نبود شائبهاي در خصوص طراحي سؤال از طريق مركز سنجش آموزش و پرورش منتشر شود.
امتحان فرار از «قرص شب امتحان» براي دانشآموزان اين روزها و با وجود هجوم قرصهاي رنگارنگ با منشأ مخدر ديگر شبهاي امتحان فقط شبهاي امتحان درسي نيستند و اراده دانشآموزان و دانشجويان نيز به آزمايش گذاشته ميشوند. تا پيش از اين رسانهها و كارشناسان براي فصل امتحانات نسخه تغذيهاي مناسب و راههاي كاهش اضطراب را ميپيچيدند؛ اينكه دانشآموزان غذاي سبك بخورند، به كتابهاي درسي به عنوان منبع امتحاني اكتفا كنند، شب خوب بخوابند و به تعداد كافي خودكار و مداد همراه داشته باشند. اما چند سالي است كارشناسان به محض آغاز روزهاي امتحان يك راست ميروند سراغ خطراتي كه شب امتحان هم دست از سر دانشآموزان و دانشجويان بر نميدارند و هشدارهاي خود را راجع به «قرص شب امتحان» شدت ميدهند؛ قرصهايي كه با عناوين مختلف دست به دست ميان دانشآموزان و دانشجويان ميگردند كه مثلاً تمركز آنها را بيشتر كنند يا خواب آنها را كاهش دهند. غافل از اينكه بنا به گفته كارشناسان، اثرات زودگذر اين قرصها به عوارض پايدار و بلندمدت آنها نميارزد. عليرضا جزيني، قائم مقام دبيركل شوراي ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور نيز با تأكيد بر اين نكته مصرف قرصهاي لاغري توسط بعضي بانوان و استفاده از ماده مخدر ريتالين كه به قرص شب امتحان معروف شده را آغازگر اعتياد رواني دانست.
وي در پاسخ به اين سؤال كه شوراي ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور در پيشگيري و اطلاعرساني از انواع مواد مخدر چه فعاليتهايي انجام داده، به «تسنيم» گفت: دو دسته مواد مخدر سنتي و صنعتي داريم كه نماد مواد مخدر صنعتي در متانفتامينها است.
قائم مقام دبيركل شوراي ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور افزود: شيشه يكي از مواد مخدر صنعتي بوده كه متأسفانه در قشر جوانان شيوع پيدا كرده و يكي از نمادهاي مصرف قرص ريتالين بوده كه داراي آمفتامين است كه اين ماده مخدر به نام قرص دانشجويي و شب امتحان معروف است. وي بيان كرد: متأسفانه در شب امتحان بعضي تصور ميكنند كه مصرف اين قرص مخدر، آمادگي براي امتحان دادن را افزايش ميدهد و اين مسئله يك خطر اساسي بوده كه جامعه دانشجويي و دانشآموزي ما به آن مبتلا هستند و در اين بخش اخطارهاي لازم را دادهايم اما در عين حال بعضي داروخانهها به صورت غيرمجاز اين قرص را ارائه ميدهند. جزيني اظهار كرد: عطاريها نيز اقدام به فروش قرص ريتالين ميكنند كه در اين مورد نيز به اماكن دستور دادهيم به صورت جدي با اين موضوع برخورد كنند.
وقتي همه چيز به نمره ختم ميشود در عين حال روزهاي امتحان براي عدهاي هم بوي پول ميدهد و با انتشار جزوههاي متعدد و روشهاي گوناگون كه بسياري از آنها در ميان شيوههاي آموزشي استاندارد، جايگاهي ندارند به سراغ دانشآموزان و آينده تحصيلي آنها ميروند و از عوايد اضطراب دانشآموزان و خانوادههايشان كيسهها را پر ميكنند.
آموزش دين و زندگي با آهنگ و ترانه در مدت سه ساعت از جمله اين روشها است. از طرفي دانشآموزاني كه تمام سال تحصيلي را از يك يا چند درس غافل شدهاند يا در تمام اين مدت درس نخواندهاند و به اميد امدادهاي غيبي شب امتحان يا جلسه امتحان هستند، مشتريان حتمي اين دامهاي آموزشي هستند. جدا از اينكه شيوه ارزيابي متكي به نمره نيز به گرمي اين بازار مكاره ميافزايد. بنابراين يك نوع توصيه نوپديد شب امتحاني ديگر هم مربوط خودمراقبتي در برابر دامهاي گسترده اينچنيني در مسير سپري كردن ايام امتحانات است.