وزير آموزشوپرورش اين روزها به شدت مشغول پرداختن به اولويت نخست خود است كه همانا ساماندهي نيروي انساني است. در اين اثنا به كمبود 24 هزار معلم برخورده است كه نتيجه اجراي شتابزده 3-3-6 در دولت پيشين است. از طرفي داشتن 58 هزار نيروي انساني مازاد، از آموزشوپرورش جسم ناهمگوني ساخته كه به نظر ميرسد علي اصغر فاني در جراحي آن نميخواهد جانب احتياط را از دست بدهد.
فاني كه اين خبر را در برنامه گفتوگوي ويژه خبري پنجشنبه گذشته اعلام كرد، گفت: نظام 3-3-6 در سند تحول بنيادين پيشبيني شده است و بايد آن را اجرا كرد، اما آنچه مهمتر است روش و محتواي آموزشي است.
در دو سال اخير شاهد بوديم با عجله نظام 3-3-6 كه صرفاً ساختار است اجرا شد و سال گذشته براي نخستين بار كلاس ششم و امسال كلاس هفتم را در آموزش و پرورش ايجاد كرديم. اما بايد توجه داشته باشيم تغييري كه در نظام آموزش ايجاد ميشود نياز به مقررات و نقشه راه دارد اما متأسفانه در سالهاي اخير نقشه راه تهيه نشد و يك باره به كلاس پنجميها اعلام كردند كه بايد به كلاس ششم بروند. در چنين فضايي به تعداد زيادي معلم، فضاي آموزشي و كتاب درسي نياز داشتيم كه براي آنها تدبيري نشده بود.
قانونيها با بيقانونيهاي جديدتري
پاسخ ميگيرند
به گفته وزير آموزش و پرورش، امسال در مقطع ابتدايي با كمبود 24 هزار معلم مواجه بوديم كه با به كارگيري معلمان بازنشسته سعي كرديم اين مشكل را حل كنيم.
با اين حساب و با مصوبه اخير مجلس مبني بر محدوديت دولت در به كارگيري نيروهاي بازنشسته خطر از بيخ گوش آموزش و پرورش، مدارس، كلاسهاي درس و به تبع آن دانشآموزان گذشته است و الا بايد يك سال تحصيلي را يا با نيروهاي حقالتدريسي، آزاد، شركتي، پيماني و شبه پيماني ميگذراندند كه هر چند وقت يك بار به خاطر نرسيدن به حقوق خود سر كلاس حاضر نميشوند و اين يعني نقطه سر خط در آموزش و پرورش، يا اينكه يك زنگ تفريح يك ساله را تجربه ميكردند يا از سوي كساني آموزش ميديدند كه معلم نبودند اما به مدد مدرك كارشناسي كه اين روزها در دست خيليها هست، معلمي ميكردند.
خلاصه كه فاني مسير شروع شده براي تحول را غير قابل بازگشت توصيف و بيان كرد: تلاش داريم نقاط ضعف را برطرف و در اين 100 روز كمبود معلم براي كلاس ششم را جبران كنيم و براي معلماني كه تدريس را براي نخستين بار در پايه هفتم آغاز ميكردند دوره آموزشي برگزار كرديم.
سياستهاي چهار گانه غول چراغ
آموزش و پرورش!
وزير آموزش و پرورش به برنامههايش براي سال آينده اشاره كرد و توضيح داد: براي سال 93 چهار محور اساسي را در رأس برنامههايمان قرار داديم كه نخستين موضوع بهسازي و ساماندهي نيروي انساني است. در اين زمينه تيمي را از ماهها پيش فعال كرده و اميدواريم تا پايان اسفند به يك برنامه عملياتي مناسب دست يابيم.
وي توسعه مشاركت را محور دوم برنامههايش در سال آينده اعلام كرد و افزود: وزارت آموزش و پرورش به تنهايي قادر به اداره موضوع تعليم و تربيت در كشور نيست در اين زمينه تمام وزارتخانهها و مردم بايد با ما همكاري كنند بنابر اين توسعه مشاركت معلمان، دانشآموزان و اوليا نيز مدنظر است، در عين حال به دنبال توسعه مشاركت مردم در امور آموزش و پرورش هستيم كه اين موضوع در قالب خيرين مدرسهساز و مدارس غيردولتي متجلي است.
وزير آموزش و پروش ادامه داد: مديريت در منابع آموزش و پرورش محور سوم سياستهاي چهارگانه است. بودجهاي كه دولت در اختيار آموزش و پرورش قرار ميدهد ميتواند به صورت بهتر مورد استفاده قرار گيرد. بنابراين، توسعه بهرهوري در امور مالي مدنظر است. از اين رو سرانهاي كردن بودجه را در سطح مدارس جزو برنامههايمان قرار دادهايم. توسعه مديريت آموزشگاهي به عنوان محور چهارم برنامههايم است.
بر اين اساس، با توجه به اينكه وزارت آموزش و پرورش طبق قانون نميتواند خارج از چارچوب تربيت معلم، نيروي فرهنگي جذب كند، بايد ديد وزير اين تناقض را چگونه مديريت و رفع ميكند. زيرا به نظر نميرسد ظرف يكي، دو سال گذشته تربيت معلم و دانشگاه فرهنگيان خروجيهاي قابل توجهي به لحاظ كيفي و كمي داشته باشد.