کد خبر: 460765
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۳
رئيس مركز ارتقاي شبكه و توسعه سلامت در گفت‌وگو با «جوان»:
پزشك خانواده اگر‌چه براي بيشتر مردم و به ويژه شهر‌نشينان غريبه است، اما مديران بهداشتي سال‌هاست كه با اين طرح وامانده در اجرا آشنا هستند و مدام برايش نسخه مي‌پيچند تا اگر نسخه «۰۱» آن موفق نبود بلكه نسخه «۰۲» بتواند به شهرها راه يابد. در باره نسخه «۰۲» پزشك خانواده يعني ورژن جديدي كه به ادعاي وزارت بهداشتي‌ها نسخه‌اي كامل و بي‌نقص است كه با توجه به كم و كاست‌هاي اجراي پايلوت نسخه «۰۱» طراحي شده است و قرار است سال آينده اين طرح جديد شهر‌نشين شود، به سراغ دكتر محمد شريعتي، رئيس مركز ارتقاي شبكه و توسعه سلامت وزارت بهداشت و به عبارت ديگر پدر پزشك خانواده رفتيم تا ببينيم نسخه ۰۲ پزشك خانواده بالاخره سال ۹۱ به شهر مي‌رسد يا براي اجراي اين طرح پر سر و صدا بايد همچنان انتظار بكشيم.

آقاي دكتر! حكايت نسخه ۰۲ پزشك خانواده چيست؟
آيا اجراي اين برنامه در شهر‌ها در سال ۹۱ قطعي است؟‌
نسخه ۰۲ پزشك خانواده در حال حاضر از طرف وزير بهداشت و وزير كار، رفاه و تأمين اجتماعي امضا شده و در مراجع بالاتر در حال طرح و تصويب است. اجراي اين برنامه بستگي به منابع، امكانات و ملزوماتي دارد كه در اختيار ما قرار بدهند. در حال حاضر اين آمادگي در سطح وزارت بهداشت و وزارت كار، تعاون و تأمين اجتماعي وجود دارد كه به تناسب تأمين ملزومات برنامه پزشك خانواده را پيش ببرد.
آيا نسخه ۰۲ پزشك خانواده براي اجرا در شهرها تدوين شده است؟‌
ببينيد طراحي اين نسخه از برنامه پزشك خانواده حالت كشور شمول دارد، به گونه‌اي كه با ساختار اكثريت شهر‌هاي كشور‌مان سازگار است.
پس مي‌توانيم بگوييم پزشك خانواده از حالت پايلوت خارج مي‌شود؟‌
بله، البته نه به اين معنا كه ما از اجرا‌هاي بعدي‌مان هيچ درسي نگيريم. اصلاً پيام ما از اينكه براي ورژن‌هاي مختلف پزشك خانواده شماره مي‌گذاريم اين است كه هميشه آماده ياد‌گيري از مرحله عمل و اجرا هستيم.
پس به باور شما اين شماره‌گذاري‌ها براي طرح پزشك خانواده شعاري و تشريفاتي نيست و حكايت از ارتقاي آن دارد.
بله، نسخه ۰۲ پزشك خانواده با توجه به امكانات موجود در كشور و تجربيات به دست آمده از اجراي پايلوت نسخه ۰۱ در سه استان و اجراي برنامه پزشك خانواده روستايي به دست آمده است. همچنين ما از مستندات و مشاوران بين‌المللي براي تدوين نسخه ۰۲ برنامه پزشك خانواده بهره برده‌ايم و در شرايط كنوني اين نسخه بهترين حالت ممكن است اما در آينده ممكن است با رعايت نكات جديدي بتوانيم اين طرح را ارتقا بدهيم.
اجراي نسخه ۰۲ پزشك خانواده به كجا رسيده است؟
در حال حاضر حدود ۲۰ دانشگاه علوم پزشكي در استان‌هاي مختلف كشور براي اجراي اين نسخه اعلام آمادگي كرده‌اند و اين طرح برنده- برنده است. به اين مفهوم كه هم براي پزشكان عمومي، متخصص و تيم سلامت مفيد است و از همه مهم‌تر مردم از ويژگي‌هاي آن بهره‌مند خواهند شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار