کد خبر: 1239766
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
یک رسانه آمریکایی اذعان کرد: طی سال‌های گذشته به‌ویژه بعد از نبرد طوفان الاقصی، محبوبیت مردمی حزب‌الله میان همه مؤلفه‌های لبنانی از جمله غیرشیعه‌ها بیشتر شده است و آنها از نقش منطقه‌ای این حزب حمایت زیادی می‌کنند.

جوان آنلاین: مجله آمریکایی فارن افرز با انتشار نتایج یک نظرسنجی اعتراف کرد: حزب‌الله دارای جایگاه سیاسی و محبوبیت مردمی بالا در لبنان بوده و این محبوبیت آن، بعد از جنگ غزه بیشتر هم شده است.

در نتایج این نظرسنجی آمده است: حزب‌الله یک قدرت بزرگ سیاسی در لبنان بوده و از حمایت گسترده لبنانی‌ها در همه مؤلفه‌ها و فرقه‌ها برخوردار است.

این مجله آمریکایی افزود: لبنانی‌ها به‌طور قاطع از حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند و اسرائیل را به‌دلیل جنایت‌هایش در غزه محکوم می‌کنند، در این میان شاهد افزایش حامیان حزب‌الله میان لبنانی‌های غیرشیعه هستیم و لبنانی‌ها نقش حزب‌الله در امور منطقه را تأیید می‌کنند.

فارن افرز تصریح کرد: نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از ارزیابی مثبت از نقش حزب‌الله در سیاست‌های منطقه‌ای از سال 2022 تاکنون است و افزایش حمایت‌ها از نقش حزب‌الله در منطقه، تنها از جانب شیعیان لبنان نیست؛ بلکه سایر مؤلفه‌های لبنانی از جمله دروزی‌ها، اهل‌سنت و مسیحیان نیز حمایت‌های خود را از حزب‌الله بیشتر کرده‌اند.

رسانه مذکور آمریکایی تأکید کرد: دلیل افزایش حمایت از حزب‌الله، عملکرد این حزب در حمایت از مردم غزه در برابر حملات اسرائیل است و بنابراین اسرائیل اگر قصد دارد جنگ گسترده‌ای را علیه لبنان آغاز کند، باید بداند که این حمایت‌ها از حزب‌الله بیشتر خواهد شد.

فاران افرز اضافه کرد: زمانی که اسرائیل به احتمال تشدید درگیری‌ها با حزب‌الله فکر می‌کند، باید این مسئله را در نظر داشته باشد که لبنانی‌ها بعد از آنچه از تجاوز به غزه دیده‌اند، حمایت بیشتری از حزب‌الله به‌عمل می‌آورند.

نتایج این نظرسنجی نشان داد که مردم لبنان از همه مؤلفه‌ها، تجاوز اسرائیل به نوار غزه را محکوم می‌کنند و این تجاوز را در چهارچوب نسل‌کشی و تروریسم می‌دانند.

نظرسنجی مذکور همچنین نشان داد که محبوبیت ایران نیز میان غیرشیعیان لبنان افزایش یافته است. افزایش محبوبیت ایران میان مردم لبنان به‌ویژه فرقه‌های غیرشیعی، همراه با کاهش حمایت آنها از آمریکا بوده است و این فرقه‌ها دیدگاه مثبت خود را نسبت به آمریکا را از 42 درصد در سال 2022، به 27 درصد کاهش داده‌اند.

در اینجا لازم است اشاره کنیم؛ حزب‌الله علاوه بر معادلات نظامی قاطعی که در جبهه حمایتی از غزه مقابل دشمن صهیونیستی، ترسیم کرده، دستاوردهای زیادی هم در عرصه سیاسی و مردمی رقم زده است.

در سطح سیاسی حزب‌الله بار دیگر ثابت کرد که یک قدرت منطقه‌ای تأثیرگذار است؛ به‌طوری که تعداد زیادی از مقامات ارشد اروپایی بعد از آغاز درگیری‌ها در جنوب لبنان به این کشور آمده از حزب‌الله درخواست داشتند به‌سمت گسترش جنگ حرکت نکند، این درحالی است که مقامات حزب‌الله قاطعانه پاسخ غربی‌ها را داده تأکید کردند مقاومت هیچ تضمینی به آنها نمی‌دهد و اگر خواستار جلوگیری از گسترش درگیری‌ها هستند، تجاوزات اشغالگران ضد غزه را متوقف کنند.

در زمینه جایگاه مردمی حزب‌الله نیز این حزب بعد از بسیج نیروهای خود برای دفاع از لبنان و نیز حمایت از مردم غزه، محبوبیت خود را میان ملت لبنان و سایر ملت‌های منطقه و همه حامیان آرمان فلسطین بیش از پیش کرد. در شرایطی که برخی طرف‌های غربگرا و مزدوران رژیم صهیونیستی در داخل لبنان یعنی افرادی چون «سمیر جعجع» و احزاب وابسته به وی در صدد تحریک مردم ضد مقاومت بودند و ادعا می‌کردند حزب‌الله لبنان را به جنگ می‌کشاند، رزمندگان حزب‌الله در جنوب لبنان با فدا کردن خون خود بار دیگر ثابت کردند مقاومت اولین و اصلی‌ترین حامی مردم لبنان در برابر هرگونه تجاوزی است.

با وجود اینکه محور آمریکایی طی دهه‌های گذشته در تلاش برای ایجاد اختلافات فرقه‌ای بین مسلمانان منطقه بود و سعی داشت حزب‌الله را به‌عنوان یک گروه مقاومت شیعی، در برابر اهل‌تسنن قرار دهد؛ اما امروز می‌بینیم که محافل سنی چگونه فداکاری و غیرت شیعیان حزب‌الله برای دفاع از مسلمانان سنی فلسطین را ستایش می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که کشورهای بزرگ عربی نتوانستند حتی در گفتار یک موضع قاطع ضد صهیونیست‌ها اتخاذ کنند.

بررسی فضای افکار عمومی لبنان نشان می‌دهد که نه‌تنها مسلمانان بلکه اغلب مسیحیان این کشور نیز عملکرد حزب‌الله در جنوب را تأیید می‌کنند. «جبران باسیل» رئیس بزرگترین جریان مسیحی در لبنان بارها با ستایش عملیات‌های مقاومت در جنوب تأکید کرده است: مبارزان حزب‌الله شجاعانه به تجاوزات دشمن صهیونیستی پاسخ می‌دهند و ما در مقابله با اسرائیل، کنار حزب‌الله هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار