کد خبر: 1239388
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: عطاءالله مهاجرانی، کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب و ساکن لندن در مطلبی که در شبکه ایکس (توییتر) نوشته، نسبت به تأخیر در آغاز به کار رئیس‌جمهور منتخب انتقاد کرده است. با توجه به فقدان رئیس‌جمهور که موجب برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در کشور شده است و با توجه به حواشی پیش آمده از سوی حامیان رئیس‌جمهور منتخب پیرامون اقدامات هیئت دولت در هفته‌های اخیر، به نظر می‌رسد پیشنهاد مهاجرانی و انتقادش به رئیس‌جمهور منتخب قابل تأمل باشد. 
مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت خاتمی ابتدا حدیثی از اهلبیت علیهم السلام نقل کرده که «تسویف؟!؛ امام باقر (ع): ایاکم و التسویف فانه بحر یغرق فیه الهکی؛ از کار را به امروز و فردا انداختن بپرهیزید، دریایى است که در آن غرقه شدگان نابود می‌شوند!»
و سپس از انتخابات در انگلستان گفته است: «٧ تیر انتخابات در انگلستان انجام شد. روز بعد نخست وزیر جدید کارش را شروع کرد. وزرای کلیدى دولت از شنبه ٩ تیر دفتر کارشان بودند.» و سپس از وضعیت مشابه در ایران نوشته است: «١٥تیر انتخابات ریاست جمهورى انجام شد. قرار است دو ماه بعد در شهریور بحث رأی اعتماد وزیران در مجلس مطرح شود.» و در نهایت نتیجه‌گیری مطلبش را این‌گونه آورده که «در جهان امروز چند ساعت بعد از نتیجه انتخابات دولت جدید کار را شروع مى کند. در ایران دو ماه بعد اول بحث! عقب افتادگى از شتاب زمانه یعنى همین تسویف همان غرقابه است!»
اگر از تنفیذ‌های ریاست جمهوری تا قبل سال ۶۸ بگذریم که هر کدام به دلیل به پایان نرسیدن دوره، تاریخی متفاوت داشتند، از سال ۶۸ تاکنون همه مراسم‌های تنفیذ رؤسای جمهور که شامل ۹ مراسم تنفیذ است، در روز ۱۲ مرداد انجام شده جز سال ۸۰ که آن هم روز ۱۱ مرداد بوده و تفاوت چندانی ندارد. 
با این حال، تنفیذ مسعود پزشکیان می‌توانست به دلیل فقدان رئیس‌جمهور زودتر هم انجام شود، اما نکته این است که اولاً دفتر رئیس‌جمهور منتخب همان نشست خبری با اهل رسانه را هم لغو کرد و به نظر می‌رسد آمادگی برای تشکیل دولت در هفته اول پس از پیروزی وجود نداشت. ثانیاً فهرست وزرای رئیس‌جمهور منتخب آماده نبود و از شواهد و قرائن برمی‌آید هنوز هم آماده نیست و همچنان رایزنی‌ها برای بستن فهرست اعضای هیئت دولت ادامه دارد. 
از ضعف‌های انتخابات در ایران، نبود نظام حزبی در کشور و فردمحوری انتخابات است. مردم به یک نفر رأی می‌دهند بی‌آنکه دقیق معلوم باشد همکاران آینده او در دولت چه کسانی هستند و او تازه پس از یقین به منتخب شدن از سوی مردم، شروع به چیدن کابینه می‌کند. اکنون که فردی اصلاح‌طلب منتخب شده و فرد انتقاد کننده هم کسی از همان طیف سیاسی است، می‌توان به فال نیک گرفت که بدون دلخوری و شائبه تخریب رئیس‌جمهور جدید، این انتقاد شنیده شود. 
از سویی، در روز‌های گذشته حواشی‌ای نامطلوب از سوی حامیان رئیس‌جمهور نسبت به تصمیمات روز‌ها و هفته‌های اخیر هیئت دولت سیزدهم ایجاد شده که در مواردی به مداخله در کار دولت مستقر هم انجامیده است. در چنین شرایطی طبعاً این موضوع بیان می‌شود که رئیس‌جمهور منتخب خود کارش را آغاز کند تا چنین حواشی و مداخلاتی هم پیش نیاید و خود اداره دولت را زودتر به دست گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار