کد خبر: 1239065
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
در صد و نوزدهمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی مطرح شد:
صد و نوزدهمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی امروز (۱۹ تیرماه) با حضور محمد خزاعی در محل فیلمخانه ملی ایران برگزار شد.

جوان آنلاین: رئیس سازمان سینمایی کشور از تلاش‌های مدیریت فیلمخانه ملی ایران قدردانی کرد.
 

صد و نوزدهمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی امروز (۱۹ تیرماه) با حضور محمد خزاعی در محل فیلمخانه ملی ایران برگزار شد.

رئیس سازمان سینمایی در این جلسه ضمن قدردانی از مدیریت فیلمخانه ملی، کارشناسان و همکاران این مجموعه ضمن ابراز رضایت از روند پیشرفت مطلوب این مجموعه طی سه ساله اخیر گفت: اهمیت و نقش فیلمخانه ملی برای حفظ و ثبت آثار تصویری بر کسی پوشیده نیست؛ از این رو یکی از اولین برنامه‌ها و اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سینما در سال ۱۴۰۰ بازدید شخص وزیر و معاونین وزارتخانه از این مجموعه بوده است.

وی ادامه داد: تلاش برای گردآوری، حفظ و عرضه انواع آثار و اسناد کاغذی، تصویری و شنیداری جزئی از میراث فرهنگی کشور است، و به طور قطع این موضوع به بقا، توسعه و اعتلای فرهنگ ملی و تمدنی کمک می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه فیلم‌ها در زمره گنجینه هویت و فرهنگ کشور به شمار می‌آیند افزود: در این دوره توسعه، تجهیز و ارتقای ساختمان فیلمخانه و ظرفیت‌های درونی آن، از اولویت‌های جدی ما بوده که خوشبختانه، با روند پیشرفت این مرکز امروز شاهد به ثمر نشستن این حمایت‎‌ها هستیم.

وی با اشاره به تکمیل پروژه ارتقا و توسعه این گنجینه ملی عنوان کرد: تلاش‌های صورت‌گرفته طی سه ساله اخیر در خصوص آماده‌سازی و بهره‌برداری فیلمخانه به عنوان دستاورد ماندگار سینمای ایران فراهم شده و بیش از ۹۵ درصد پیشرفت داشته است و تلاش ما این است که تا هفته دولت افتتاح شود.

تاکید بر انتشار خروجی کارگروه شفاف‌سازی

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مصوبه «تاکید بر لزوم تداوم شفاف‌سازی در سازمان و موسسات مربوطه» در اواخر بهمن‌ماه ۴۰۲ خاطرنشان کرد: پیرو برنامه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۳، کارگروه شفاف‌سازی با حضور نمایندگان موسسات سینمایی در سازمان تشکیل شده و تاکید می‌کنم با جدیت، خروجی این کارگروه در سامانه‌های مرتبط بارگذاری شود.

وی تصریح کرد: همه حوزه‌ها موظف هستند برنامه‌های ابلاغی ۴۰۳ را در زمانبندی و تقویم تاریخی تعریف شده پیگیری کنند و موضوع شفاف‌سازی و ارائه گزارش عملکرد که تاکنون، در اشکال مختلف و به صورت پراکنده در اختیار افکار عمومی قرار گرفته است در قالب بسته‌های گزارشی مدون و موضوعی نیز، مورد اهتمام و اجرا قرار گیرد.

خزاعی با اشاره به «سامانه دسترسی آزاد اطلاعات» خاطرنشان کرد: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی تا به امروز، مطالبات و پرسش‌های خود را از طریق این سامانه مطرح کرده‌اند و حوزه مربوطه اطلاعات و پاسخ‌های لازم را ارائه و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

ساختمان فیلمخانه ملی با پیشرفت ۹۵ درصدی در آستانه افتتاح

در این جلسه لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران با ارائه گزارشی از دستاورد‌ها و روند پیشرفت این مرکز ارائه داد. وی با اشاره به فراز و نشیب‌های فیلمخانه از آغاز تا امروز گفت: فرآیند دشوار و پیچیده حفظ، نگهداری و عرضه مواد تصویری - شنیداری و همچنین اهمیت توسعه و گسترش این آرشیو ملی بوده که از سال‌ها پیش طراحی و ساخت بنای جدید و مجهز برای فیلمخانه ملی ایران را به امری ضروری تبدیل کرده است. بنایی که عملیات طراحی و ساخت و ساز آن از سال ۱۳۷۱ آغاز شده، ولی به دلایل متعدد و یا شاید کم‌توجهی برخی به حفظ میراث گذشتگان یا کم اهمیت دانستن فیلم به عنوان میراث و سند تاریخی و البته تنگنا‌های اقتصادی و عدم تخصیص بودجه کافی، آنچنان به کندی پیش رفت که هیچ کدام از دولت‌های پیشین، موفق به تکمیل، تجهیز و افتتاح آن نشده‌اند.

طاهری با اشاره به بازدید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه آقای خزاعی رئیس محترم سازمان سینمایی در نخستین روز‌های کاری، این موضوع را عامل شگفتی و امیدواری دانست و گفت: وعده‌ها و دستورات وزیر محترم و رئیس سازمان نسبت به تکمیل و توسعه این بنای ملی بسیار دلگرم کننده بوده است.

امکان ذخیره‌سازی فیلم‌ها به شیوه دیجیتال در فیلمخانه ملی

مدیر فیلمخانه ملی در ادامه با ابراز رضایت از مجموعه اقدامات انجام شده در فیلمخانه ملی در دولت سیزدهم اظهار کرد: نه تنها اعتباری که به منظور تکمیل عملیات ساخت و ساز وعده داده شده بود به فیلمخانه اختصاص یافته، بلکه این روند نیز، افزایش داشته است تا عملیات ساخت وساز و تکمیل بنا با سرعتی بیشتری تداوم داشته باشد.

طاهری با تاکید بر اینکه اقدامات مهمی در خصوص رفع نقص و تکمیل عملیات عمرانی ساختمان فیلمخانه انجام شده است، گفت: مرکزی که چند دهه گذشته کار خود را با ۱۶۰ حلقه فیلم و در فضایی بسیار کوچک شروع کرده بود، امروز به گنجینه عظیمی برای سینمای ایران تبدیل شده و بیش از ۴۰ هزار فیلم و بالغ بر ۸۰ هزار قطعه نگاتیو، عکس، اسلاید و صدای ۱۶ میلیمیتری و ۳۵ میلی‌متری و نوار ربع اینچ در آن نگهداری می‌شود. طی یک دهه اخیر بیش از ۸۰۰ عنوان فیلم دیجیتال در آن ذخیره شده و روند مرمت آثار کلاسیک و ماندگار همچنان ادامه دارد.

وی افزود: با رویکرد دولت سیزدهم و با حمایت شخص رئیس سازمان سینمایی روند تکمیل، توسعه و ارتقای تجهیزات و فضای عمومی ساختمان فیلمخانه با سرعت و جدیت بیشتری پیش رفته است که به امید خدا در آینده‌ای نزدیک، این مرکز با مجموعه‌ها و ظرفیت‌های جدید آن رونمایی و افتتاح خواهد شد.

مدیر فیلمخانه ملی ایران با بیان اینکه در این دوره اقدام برای ارتقا و روزآمدسازی آرشیو و لابراتوار دیجیتال فیلمخانه آغاز شده، افزود: با توجه به این که وظیفه فیلمخانه ملی ایران حفظ و نگهداری تولیدات سینمای ایران است و محصولات این سینما در سال‌های اخیر به شیوه دیجیتال تولیدشده و نمایش فیلم‌ها از آنالوگ به دیجیتال تغییر یافته، امکانات و تجهیزات ذخیره‌سازی فیلم‌ها به شیوه دیجیتال در فیلمخانه فراهم شده است.

گفتنی است یکصد و نوزدهمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی، مجید زین‌العابدین، قادر آشنا، اصغر فارسی، حبیب ایل‌بیگی، یزدان عشیری، علیرضا اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، هاشم میرزاخانی، غلامرضا نجاتی، لادن طاهری، رمضانعلی حیدری‌خلیلی، محمد طیب و سیدصادق موسوی برگزار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار