کد خبر: 1237891
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
با وجود اینکه انتظار می‌رفت دلار با نوسانات محدود، روز‌های منتهی به انتخابات را سپری کند، اما رشد انتظارات تورمی، این اسکناس را در کریدور بالاتر نشاند.

جوان آنلاین: موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری در یک ماه اخیر بیشترین تاثیر را بر روند قیمت در بازار‌های مالی گذاشت.

با وجود اینکه انتظار می‌رفت دلار با نوسانات محدود، روز‌های منتهی به انتخابات را سپری کند، اما رشد انتظارات تورمی، این اسکناس را در کریدور بالاتر نشاند.

حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری و موضع‌گیری‌های ترامپ را در پیش‌بینی آینده قیمت دلار و سایر بازارهی مالی موثر می‌داند. او در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهارات اخیر ترامپ درباره ایران را خوش‌بینانه قلمداد کرد و گفت ترامپ دیگر لولوی بازار‌های داخلی نیست!

بعد از حادثه بالگرد رئیس‌جمهوری در حالی که انتظار می‌رفت بازار‌های مالی افزایش قیمت چشمگیری پیدا کنند، دلار با ارزپاشی بازارساز در محدوده‌ای مشخص معامله شد.

پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت دلار در ماه‌های آینده

بازار ارز در روز‌های ابتدایی تیرماه تغییر چندانی پیدا نکرد و معامله‌گران در انتظار تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری بودند. با این حال، برخلاف پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، دلار دو روز مانده به انتخابات، به کریدور ششم صعود کرد. در روز‌های اخیر، نوسانات اسکناس دلار بیشتر افزایشی بود و همین موضوع، معامله‌گران کاهشی بازار را غافلگیر کرد.

جهش تقاضا در بازار اسکناس رخ داده؛ در بازار حواله خبری نیست!

حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی، دلیل رشد قیمت دلار در مدت یادشده را به رشد تقاضا مربوط می‌داند. او در گفتگو با تجارت‌نیوز به این موضوع اشاره کرد که افراد در صدد تبدیل بخشی از سرمایه‌شان به دارایی امن هستند و بهترین دارایی در دسترس نیز ارز است.

این کارشناس اقتصادی به افزایش تقاضای اسکناس دلار طی روز‌های اخیر در بازار استانبول اشاره کرد و افزود: «رشد قیمت دلار در روز‌های اخیر، ناشی از بازار اسکناس است و در بازار حواله و بازار‌های منطقه‌ای نظیر امارات ترکیه، عراق و افغانستان جهش تقاضا وجود نداشته است. بازار اسکناس داخلی، بازار‌های مالی را تحت تاثیر قرار داده است.»

ریسک‌های سیستماتیک به بازار‌ها تحمیل شده است

این کارشناس بازار‌های مالی با تاکید بر اینکه در بازار‌ها همیشه ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک مبنا قرار می‌گیرند و مولفه‌های مهمی برای تحلیل‌های اقتصادی به شمار می‌روند توضیح داد: «در ماه‌های اخیر بازار‌ها دستخوش اتفاقاتی شده‌اند که ریسک‌های سیستماتیک مهمی به بازار تحمیل کرده است. مهم‌ترین آن سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری بود که منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در کشور شده است.»

تعدد نامزد‌های انتخابات بازار‌ها را سردرگم کرد

جیهانی ادامه داد: «علاوه بر ابهام در ریسک‌های سیستماتیک، تعدد کاندیدا‌ها و ایده‌پردازی و برنامه‌هایی که برای اقتصاد داشتند، بازار را تحت تاثیر قرار داد. این در حالی است که فعالان بازار‌های مالی جهت هرگونه پیش‌بینی سیاست‌های کاندیدا‌ها را برای آینده بررسی می‌کنند.»

او وجود ابهامات سیاسی را دلیل ورود سرمایه‌داران به سمت بازار‌هایی دانست که ریسک‌های دارایی‌شان را پوشش می‌دهند. جیهانی خاطرنشان کرد: «همین موضوع باعث شد در روز‌های منتهی به انتخابات، تقاضا در بازار ارز سنگین‌تر شود و قیمت دلار کریدور عوض کند.»

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: «از نگاه من اتفاق بنیادی خاصی برای بازار ارز رخ نداده است. باید توجه داشت که آمار اردیبهشت و خرداد حکایت از کاهش تورم دارد و نکته مهم این است که ابهامات سیاسی که در کشور به خاطر انتخابات رخ‌داده باید سپری شود. قاعدتاً بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات، فعالان اقتصادی با توجه به این موضوع تصمیم می‌گیرند.»

ریسک حضور ترامپ مرتفع شد

او به شروع مناظرات انتخابات آمریکا اشاره کرد و گفت: «ترامپ یکی از لولو‌های بازار ما شده بود و افراد، این شخص را ریسک بزرگی برای بازار می‌دانستند؛ اما گفته‌های اخیر ترامپ در خصوص ایران حاکی از این است که نگاه تغییر رژیم ندارد و بازار ایران را بازاری بکر و بزرگ در نظر گرفته است که از نگاه کاسب‌کارانه این شخص حکایت دارد.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «در این صورت ریسک‌هایی که برخی برای جهش‌های قیمت در بازار طلا پیش‌بینی کرده بودند رخ نخواهد داد.»

جیهانی در پایان گفت: «با توجه به اینکه بازار ارز همواره نسبت به موضع‌گیری‌های ترامپ حساس است و او در حوزه نظامی، سیاسی یا اقتصادی موضع منفی نگرفته است، هر گونه روندی در بازار‌های مالی به حوزه‌های اقتصادی داخل و تقویت اقتصادی کشور برمی‌گردد.»

برچسب ها: دلار ، اقتصاد ، ترامپ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار