کد خبر: 1237057
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران:
استاد همه‌گیرشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مردم ایران بر اساس نقشه جهانی فعالیت بدنی، از کم تحرک ترین گروه‌های جمعیتی در جهان هستند.

جوان آنلاین: بر اساس گزارشی که در نشست "عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در ایران" خرداد ۱۴۰۳ در فرهنگستان علوم پزشکی ارائه شد؛ متأسفانه نظام سلامت در ترویج فعالیت بدنی و فرهنگ‌سازی مبارزه با کم تحرکی که عامل بروز بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت است؛ چندان موفق نبوده است.

افشین استوار استاد همه‌گیرشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که به عنوان سخنران نشست مشترک گروه ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با جمعی از مدیران و کارشناسان نظام سلامت کشورمان در محل فرهنگستان سخن می‌گفت، اظهار داشت: برنامه اقدام جهانی برای کاهش بیماری‌های غیرواگیر از کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۳ خواسته بود شاخص فعالیت بدنی ناکافی را ۱۰ درصد ظرف ۵ سال کاهش دهند. همچنین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر در کشورمان در سال ۱۳۹۴ کاهش ۲۰ درصدی کم تحرکی را هدف گرفته بود. اما با وجود تلاش‌های انجام شده تا کنون این عامل خطر فقط ۹ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: این بدان معنا است که ایرانیان در مقایسه با مردم جهان تحرک و فعالیت بدنی کافی ندارند و روز به روز بیشتر به بیماری‌های غیرواگیر مبتلا می‌شوند. مردم ایران بر اساس نقشه جهانی فعالیت بدنی که در وبگاه سازمان جهانی بهداشت قابل دسترسی است، متأسفانه از کم تحرک ترین گروه‌های جمعیتی در جهان هستند.

استوار ادامه داد: بیماری‌های غیرواگیر که عمده‌ترین آنها بیماری‌های قلبی عروقی (بیماری‌های قلبی و سکته مغزی)، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی است، باعث تقریباً سه چهارم مرگ‌ومیر جهانی است.

وی افزود: علت بروز این بیماری‌ها عوامل اجتماعی، محیطی، تجاری و ژنتیک است که گسترشی جهانی دارد.

استوار گفت: هر ساله ۱۷ میلیون نفر زیر ۷۰ سال بر اثر بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند و ۸۶ درصد از آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار