کد خبر: 1236822
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶
خبرگزاری رویترز ادعا کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی برای اعضای شورای حکام از نصب چهار آبشار سانتریفیوژ جدید پیشرفته در سایت فردو خبر داده است.

جوان آنلاین: در این سند که به رویت رویترز رسیده، ادعا شده است: «بنابر راستی‌آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از زمان آخرین گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس تاکنون جمهوری اسلامی ایران چهار آبشار سانتریفیوژ از هشت آبشار سانتریفیوژ IR-۶ را در واحد یک FFEP (تاسیسات هسته‌ای فردو) نصب کرده است.»

بر اساس این گزارش ادعایی، ایران هنوز برای آژانس اتمی مشخص نکرده است که چه زمانی تزریق اورانیوم را به این سانتریفیوژها آغاز خواهد کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو هفته پیش نیز در گزارشی که رویترز فرازهایی از آن را منتشر کرده بود، اعلام کرد که ایران به سرعت دو آبشار یا خوشه دیگر از سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را در سایت فردو نصب کرده و کار روی نصب آبشارهای بیشتر در سایر سایت‌های غنی سازی را آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، ایران در ۹ و ۱۰ ژوئن (۲۰ و ۲۱ خرداد) به آژانس اطلاع داده بود که هشت آبشار هر کدام حاوی ۱۷۴ سانتریفیوژ IR-۶ را در واحد ۱ FFEP (کارخانه غنی سازی سوخت فردو) طی ۳ تا ۴ هفته آینده نصب خواهد کرد.

رسانه‌های غربی اصرار دارند که این تحولات را به واکنش ایران علیه قطعنامه شورای حکام نسبت دهند که ماه گذشته با تحریک سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان درباره برنامه‌ هسته‌ای کشورمان تصویب شد. در این قطعنامه بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

قطعنامه یادشده همچنین از ایران می‌خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌ و فصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را بدون تاخیر اجرا و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

در این سند با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی از تهران خواسته شده که در خصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه کند و آژانس را از مکان (های) فعلی مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده مطلع کند.»

این درحالیست که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. ایران نیز به همکاری خود با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و تاکید دارد که مسائل باقیمانده با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تحریم‌هایی که به واسطه برجام رفع شده بود، با تصمیم یکجانبه وی برای خروج از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸) بازگردانده شد.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه اعضای باقی‌مانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند.

اما اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد.

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد که هر زمان سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهداتشان عمل کنند، به طور متقابل رفتار خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار