کد خبر: 1236735
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
موهیتو، همواره یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی‌ها، خصوصاً در فصول گرمی همچون بهار و تابستان است. نعنا گیاهی خنک‌کننده است که علاوه قابلیت ایجاد مکانیسم‌هایی برای جلوگیری از افزایش دمای بدن، به افزایش تعریق نیز کمک کرده و در سرعت هضم غذا بسیار مفید است

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «ایران اکونومیست» نوشت: زمانی که شما برای پیداکردن روش‌های کاهش میزان مصرف برق در تابستان جست‌و‌جو می‌کنید، اغلب به مطالبی بر می‌خورید که در رابطه با نحوه استفاده صحیح از انواع وسایل سرمایشی و برقی توصیه‌هایی را ارائه داده‌اند، اما نباید فراموش کرد که نوع زندگی روزمره ما و خصوصاً تغذیه روزانه، تأثیر مستقیمی بر میزان مصرف برق در محل کار و منزل‌مان دارد. پرواضح است زمانی که شما بتوانید بدن خود را از درون، شاداب و خنک نگه دارید، نیاز کمتری به هوای بسیار خنک، پیدا خواهید کرد و نتیجتاً می‌توانید استفاده بهینه‌تری از وسایل سرمایشی در دسترس خود داشته باشید. در همین راستا در این مطلب، نکات تغذیه‌ای را که به بهبود سبک زندگی افراد در تابستان کمک می‌کند، بررسی کرده‌ایم. شما با ورود این شش دسته غذایی به سبک تغذیه‌ای‌تان هم از گرمازدگی جلوگیری خواهید کرد و هم از انفجار قبض برق!
 دسته اول: لیمو و نعنا؛ شربت موهیتو
موهیتو، همواره یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی‌ها، خصوصاً در فصول گرمی همچون بهار و تابستان است. نعنا گیاهی خنک‌کننده است که علاوه قابلیت ایجاد مکانیسم‌هایی برای جلوگیری از افزایش دمای بدن، به افزایش تعریق نیز کمک کرده و در سرعت هضم غذا بسیار مفید است. از سوی دیگر، لیمو می‌تواند با افزایش میزان ویتامین C بدن، در بهبود و تنظیم دمای بدن مؤثر است. توصیه می‌شود از نعنا و لیمو به صورت جداگانه و درکنار دیگر وعده‌های غذایی روزانه نیز بهره ببرید. 
 دسته دوم: خیار و گوجه فرنگی؛ سالاد فصل
خیار، گوجه‌فرنگی و صیفی‌جاتی که قابلیت کاهش حرارت بدن را دارند، جزو مفید‌ترین خوراکی‌ها برای مصر ف در تابستان هستند. این صیفی‌جات به سرعت بدن را هیدراته می‌کنند. به این معنی که میزان و سرعت رسیدن آب به سلول‌ها را افزایش داده و اکسیژن را در کمترین زمان ممکن به تمام نقاط بدن می‌رسانند. علاوه بر این، گوجه‌فرنگی دارای قابلیت و ماده خاصی به نام لیکوپن است که از پوست بدن در برابر اشعه‌های آفت آب محافظت می‌کند. 


 دسته سوم: ماست و دوغ؛ آب دوغ خیار
حتماً شنیده‌اید که یکی از بهترین و خنک‌کننده‌ترین وعده‌های خوراکی در تابستان، آب‌دوغ خیار است. این غذا (یا میان وعده)، به دلیل داشتن خیار و نعنا (که بالاتر در رابطه با ویژگی‌های آن توضیح دادیم) تأثیر شگرفی در میزان کاهش دمای بدن دارد. باید بدانید که ماست نیز سرشار از کلسیم و ویتامین B است که با بهبود سلامت روده در آرامش آن مؤثر بوده و به کاهش دمای بدن از طریق کنترل حرکات و انرژی این عضو کمک کند. دوغ نیز با داشتن ویژگی مشابه خیار و ماست به سرعت رسیدن آب به تمام نقاط بدن کمک می‌کند. 


 دسته چهارم: ماهی همراه با ترشی
توصیه می‌شود در فصل تابستان، علاوه بر افزایش میزان مصرف ماهی به جای گوشت قرمز نیز از این نوع گوشت سفید در برنامه غذایی خود استفاده کنید. ماهی به دلیل داشتن اسید‌های چربی همچون ایکوزاپنتانوییک اسید (EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA)، احساس گرما و میزان جنب و جوش کمتری را برای سلول‌های درونی بدن ایجاد می‌کند، حال آنکه این ویژگی، مخصوص به تمامی انواع ماهی از جمله قزل‌آلا و سالمون است. پیشنهاد می‌شود از ترشی‌هایی که میزان تندی‌شان چندان زیاد نیست نیز به عنوان چاشنی در کنار ماهی استفاده شود. 


 دسته پنجم: آووکادو؛ میوه‌ای شبیه به یک غذا!
آووکادو، میوه‌ای جوان‌کننده و سرشار از آنتی‌اکسیدان است که با داشتن اسید‌های چرب تک اشباع، از قابلیت خوبی برای خشک ماندن بدن و کاهش گرما‌ی آن برخوردار است. این میوه استوایی گالبی شکل، به رغم داشتن پکیج کاملی از ویتامین‌ها و معروف بودن به یک غذای کامل، زحمت زیادی برای هضم به بدن نمی‌دهد و به همین دلیل نیز در عدم افزایش دمای بدن پس از مصرف بسیار مؤثر است. 
 دسته ششم: سبد میوه تابستانی؛ هندوانه، انبه، گیلاس، بلوبری، تمشک، گریپ‌فروت و... 
میوه‌هایی همچون هندوانه، خربزه، گریپ‌فروت، گیلاس، آلو و... به دلیل وجود میزان زیادی آب و مواد قندی، آبرسانی فوق‌العاده‌ای به سلول‌های بدن دارند. مصرف زیاد این میوه‌ها، نه تنها سوخت‌و‌ساز بدن را افزایش نمی‌دهد، بلکه قند مورد نیاز اعضای مختلف را تأمین و آب کافی را نیز به آن‌ها می‌رساند. انبه، بلوبری، گیلاس، تمشک، سیب ترش و... منبع فیبر بوده و می‌توانند با رساندن ویتامین‌های حیاتی همچون آنتی‌اکسیدان‌ها، آنتوسیانین، بتاکاروتن، ویتامین C، بدن را از گرمازدگی نجات و نیاز شدید به هوای خنک اطراف را کاهش دهند.

برچسب ها: مصرف برق ، انرژی ، خوراکی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار