کد خبر: 1236509
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
وزیر دفاع امریکا:
وزیر دفاع امریکا به گالانت گفت که حزب‌الله با تحریک به دنبال «کشاندن اسرائیل و مردم لبنان به جنگ» است، جنگی که به ادعای او «هیچ یک از آن‌ها نمی‌خواهند

جوان آنلاین: یک روز بعد از انتشار گزارش‌های غیررسمی درباره انصراف کابینه نتانیاهو از جنگ گسترده با حزب‌الله، وزیر دفاع امریکا نیز در واشینگتن، به همتای اسرائیلی خود هشدار داد که جنگ با حزب‌الله برای تل‌آویو ویرانگر خواهد بود. 

به گزارش «جوان»، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیروز در واشینگتن با لوید جی آستین، وزیر دفاع امریکا ملاقات کرد؛ دیداری که گالانت در آن کوشید حمایت دولت بایدن را در جنگ احتمالی با لبنان جلب کند. آستین البته مانند بقیه مقام‌های امریکایی «بر تعهد آهنین ایالات متحده به اسرائیل» تأکید کرد، ولی وزیر دفاع امریکا از ملاقات با گالانت، هدفی متفاوت را دنبال می‌کرد؛ چیزی که سایت وزارت خارجه امریکا از تعبیر «تلاش‌ها برای تنش‌زدایی در امتداد مرز اسرائیل و لبنان» برای آن استفاده کرد. وزیر دفاع امریکا به گالانت گفت که حزب‌الله با تحریک به دنبال «کشاندن اسرائیل و مردم لبنان به جنگ» است، جنگی که به ادعای او «هیچ یک از آن‌ها نمی‌خواهند.» آستین در عین حال، برای گالانت این را هم روشن کرد که چنین جنگی برای اسرائیل، ویرانگر خواهد بود: «چنین جنگی برای لبنان فاجعه‌بار خواهد بود و برای غیرنظامیان بی‌گناه اسرائیلی و لبنانی ویرانگر خواهد بود.» هرچند آستین در ملاقات خود با گالانت، به عنوان بخشی از «تعهد آهنین ایالات متحده به اسرائیل»، به «دفاع فوق‌العاده از اسرائیل در برابر حمله بی‌سابقه ایران در ۱۳ آوریل» و همچنین «کمک بیش از ۱۴ میلیارد دلاری» اشاره کرد، ولی «فایننشال‌تایمز» شامگاه سه‌شنبه از قول منابع غیررسمی نوشت که واشینگتن، محدودیت‌های امریکا در دفاع از اسرائیل در صورت وارد شدن به جنگ علنی با حزب‌الله را یادآوری کرده است. به نوشته فایننشال‌تایمز، مقامات مطلع امریکایی به تل‌آویو گفته‌اند «حزب‌الله یکی از مسلح‌ترین نیرو‌های غیردولتی در جهان است» و اندیشکده «واشینگتن» نیز خبر داده که تل‌آویو متوجه شده که تلفات نظامی و غیرنظامی جنگ با حزب‌الله بزرگ‌ترین تلفات تاریخ این رژیم خواهد بود. این اندیشکده نوشته است: «ارتش اسرائیل هیچ توهمی در مورد معنای جنگ با حزب‌الله ندارد و می‌داند که ممکن است پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ آن باشد.»

 هشدار‌های داخلی
با زیادترشدن نگرانی‌ها درباره عواقب جنگ اسرائیل با لبنان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از جامعه بین‌المللی خواست «اسرائیل را درباره اثرات مخرب کشاندن درگیری و جنگ به لبنان آگاه کند.» همچنین مارتین گریفیث، دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه دیروز درباره گسترش جنگ در لبنان هشدار داد و گفت: «وضعیت بسیار خطرناک است و جنگ فاجعه‌بار خواهد بود و در مرز‌های لبنان متوقف نخواهد شد، بلکه سوریه و سایر کشور‌ها را در بر خواهد گرفت.» هشدار‌های خارجی به اسرائیلی‌ها درباره جنگ با حزب‌الله به یک طرف، در داخل سرزمین‌های اشغالی هم فشار بر کابینه نتانیاهو درباره اجتناب از جنگ در حال افزایش است. بنی گانتس عضو اخیراً مستعفی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی با هشدار درباره عواقب فاجعه‌بار جنگ گسترده با لبنان گفت که بهای سنگینی در این جنگ می‌پردازیم و باید از آن اجتناب کنیم. بنی‌گانتس گفته که اگر تل‌آویو به جنگ گسترده با حزب‌الله وارد شود، بهای سنگینی می‌پردازد و باید برای سناریوی آسیب رسیدن به زیرساخت‌ها و حوادثی که موجب تلفات بی‌شمار انسانی می‌شود، آماده شود. او تأکید کرد: «این بهای جنگی است که باید از آن اجتناب کنیم.» همچنین «عوفر شلح» رئیس اسبق کمیته خارجی و امنیت کنست رژیم اشغالگر، به باتلاق این رژیم در جبهه لبنان اشاره و تأکید کرد: ارتش بیش از هشت ماه است که در باتلاق غزه گرفتار شده و نمی‌تواند در مدت کوتاهی جنگ با حزب‌الله را حل و فصل کند. وی افزود: «ارتش اکنون در تلاش است یک پیروزی بزرگ از خود در غزه به نمایش بگذارد تا به آن نگویید که به لبنان برود.» 


 کمبود نیرو
بخش مهمی از مخالفت‌های داخلی با ورود به جنگ گسترده در شمال، به ضعف نیروی انسانی در ارتش نیز مربوط است. رسانه‌های اسرائیلی روز چهارشنبه فاش کردند که ارتش اسرائیل به دلیل کمبود نیرو‌هایی که مسئولیت وظایف مختلف امنیتی را بر عهده دارند، برای تشکیل یک نیروی جدید به نام لشکر ۹۶ - لشکر دیوید- تلاش می‌کند. هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل به کابینه اطلاع داده که نیرو‌های اسرائیلی به دلیل کمبود شدید در صفوف خود به ۱۵ گردان دیگر نیاز دارند. در شرایطی که به نوشته هاآرتص، ده‌ها سرباز ذخیره اسرائیلی به رغم اینکه با خطر مجازات مواجهند، از بازگشت به نبرد در غزه امتناع می‌کنند، این بحث که تل‌آویو با گشایش یک جبهه جدید در شمال چگونه جنگ را اداره خواهد کرد، جدی است، به‌خصوص که برخی منابع اسرائیلی هم به تازگی فاش کرده‌اند صد‌ها سرباز ذخیره هر ماه بدون اطلاع فرماندهان خود، «اسرائیل» را ترک کرده و به خارج سفر می‌کنند. اسرائیل هیوم در گزارشی نوشت: «مسئله فرسودگی نیرو‌های عادی و ذخیره [در ارتش اسرائیل]وجود دارد. ارتش متعارف، هشت ماه و نیم بدون وقفه در حال جنگ و آموزش بوده است، بسیاری از نیرو‌های ذخیره در سال گذشته ۱۰۰ یا ۲۰۰ روز یا حتی بیشتر خدمت کرده‌اند و از نظر روانی، همه تجربه‌های چالش‌برانگیزی را پشت سر گذاشته‌اند که نیاز به بازآرایی دارند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار