کد خبر: 1236508
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
افزایش شکاف پیرامون رأی دادگاه عالی درباره سربازی
جمعیت افراطی ارتدوکس موسوم به حریدی‌ها در اراضی اشغالی افزایش یافته تا جایی که آن‌ها اکنون ۱۳ درصد از افراد را تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۲، این جمعیت به ۲۱ درصد برسد. این در حالی است که افسران نظامی و نیرو‌های ذخیره به طور فزاینده‌ای از اینکه حریدی‌ها خدمت نمی‌کنند، ناراضی هستند.
مهرزاد اصغریان

جوان آنلاین: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش کرده مهر تأییدی قانونی بر معافیت خدمت سربازی حریدی‌ها دست و پا کند تا به این ترتیب مانع از فروپاشی کابینه خود شود، اما عزم دو حزب افراطی برای خروج از کابینه، عملاً کارایی این اقدام نتانیاهو را زیر سؤال برده است، ضمن اینکه مشکلات اقتصادی و مسائلی که نخست‌وزیر در تأمین نیروی نظامی برای ادامه جنگ غزه با آن‌ها دست به گریبان است، تهدید‌های مضاعفی را متوجه کابینه نتانیاهو کرده‌اند. 

جمعیت افراطی ارتدوکس موسوم به حریدی‌ها در اراضی اشغالی افزایش یافته تا جایی که آن‌ها اکنون ۱۳ درصد از افراد را تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۲، این جمعیت به ۲۱ درصد برسد. این در حالی است که افسران نظامی و نیرو‌های ذخیره به طور فزاینده‌ای از اینکه حریدی‌ها خدمت نمی‌کنند، ناراضی هستند. در چنین شرایطی، کابینه بنیامین نتانیاهو از طریق نمایندگان ائتلاف خود در کنست، اخیراً پیش‌نویس قانون معافیت حریدی‌ها از خدمت وظیفه اجباری را تصویب کرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، یوآو گالانت، وزیر جنگ، تنها نماینده ائتلاف حاکم بود که به آن رأی مخالف داد. این قانون باید در قرائت دوم و سوم نیز در کنست تصویب شود و هدف نتانیاهو از این اقدام راضی کردن سران احزاب و جریان‌های دینی ائتلاف خود برای جلوگیری از خروج آن‌ها از کابینه و سرنگونی آن صورت گرفت. معاریو از زمزمه خروج دو حزب حریدی مشهور به ارتدوکس‌های دینی از کابینه خبر داد. این روزنامه مشخصاً از دو حزب حریدی «شاس» و «اتحاد یهودیت توراتی» نام برد و افزود: «مهم‌ترین دلیل کناره‌گیری این دو حزب از ائتلاف حاکم حکم دادگاه عالی مبنی بر خدمت وظیفه اجباری حریدی‌ها و قطع بخشی از بودجه مدارس دینی آن‌ها است.» وکلای دولت نتانیاهو در این مورد هم دست به کار شده و به دادگاه هشدار دادند که وادار کردن مردان افراطی ارتدوکس به نام‌نویسی در سربازی جامعه اسرائیل را از هم می‌پاشد. 

 اقتصاد و خدمات در معرض فروپاشی
نتانیاهو گرفتاری دیگری هم دارد که قدمت زیادی در پرونده دوران کاری وی دارد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی بار دیگر پرونده فساد او را به میان کشیده و پرونده اتهام به دریافت رشوه و کمیسیون بابت فروش زیردریایی‌های آلمانی به تل‌آویو را گشودند. پرونده فساد نتانیاهو در قرارداد خرید زیردریایی‌های آلمانی شامل دست داشتن او در اعطای مجوز به آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان جهت فروش زیردریایی‌های راهبردی به مصر از همین دست است که نیروی دریایی رژیم صهیونیستی از برلین خریداری کرد. آریل سگال، تحلیلگر مسائل استراتژیک رژیم صهیونیستی در گفتگو با یکی از شبکه‌های رادیویی این رژیم گفت: «نخست‌وزیر به امنیت ما آسیب وارد کرد، چرا که با وجود توصیه‌های مؤسسه امنیتی و نظامی به صدراعظم آلمان اجازه داد زیردریایی‌های مهمی را به مصر بفروشد.» ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی معتقد است: «نتانیاهو خواهان نابودی اسرائیل است و باید وی را طرد کرد. نتانیاهو عمداً اسرایی را که همچنان حماس آن‌ها را بازداشت کرده، به حال خود رها کرده است.» وی افزود: «اقتصاد و خدمات عمومی درحال فروپاشی است و تمام مناطق متروکه شده‌اند و دولت هیچ طرحی ندارد.» اولمرت یادآور شد: «نتانیاهو به صورت عمدی و برنامه‌ریزی شده برای از بین بردن ائتلاف سیاسی- امنیتی- نظامی بین اسرائیل و امریکا تلاش می‌کند. انتقاد نتانیاهو از رئیس‌جمهور امریکا نمونه‌ای از غفلت از موضوع و نادیده گرفتن نیاز‌های بسیار اساسی اسرائیل و از بین بردن تلاش بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا است. 

 لشکر بازنشستگان 
آهرون برگمن، محقق علوم سیاسی و متخصص در مناقشه اسرائیل و فلسطین در کینگز کالج لندن به جنبه دیگری از مشکلات کنونی دولت نتانیاهو که مانعی در ادامه دادن جنگ غزه محسوب می‌شود، اشاره دارد: «ارتش اسرائیل پس از بیش از هشت ماه جنگ کاملاً خسته شده است. فرماندهی ارتش اسرائیل و وزیر دفاع نیز از وقفه برای تجدید قوا ناامید هستند.» ده‌ها هزار سرباز اسرائیلی از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر به خدمت فراخوانده شده‌اند، بسیاری از آن‌ها ماه‌های متوالی است که در جنگ هستند و ۶۰۰ نفر هم در این جنگ کشته شده‌اند. هفته گذشته، دولت با اشاره به کمبود نیرو، از پیش‌نویس لایحه‌ای حمایت کرد که سن معافیت را برای نیرو‌های ذخیره و طول خدمت را افزایش می‌دهد که این کار خشم گسترده‌ای را برانگیخته است. رسانه‌های صهیونیستی اذعان کردند که بحران کمبود نیرو در ارتش رژیم صهیونیستی به سطح هشدار رسیده است و برخی افراد، بلندگو به دست در سراسر قدس اشغالی شعار‌هایی علیه خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی سر می‌دهند. در همین خصوص سایت صهیونیستی واللا اذعان کرد که ارتش اسرائیل از کمبود نیرو رنج می‌برد و به دنبال ایجاد یک لشکر جدید برای اجرای مأموریت‌های مختلف است. در ادامه این گزارش آمده است: «لشکر جدید در ارتش تل‌آویو دربرگیرنده نیرو‌های زن و مردی خواهد بود که به سن بازنشستگی رسیده‌اند یا داوطلب یا جزو قشر حریدی‌ها هستند.» سایت واللا اضافه کرد: «موطی باروخ، ژنرال بازنشسته مسئول تشکیل این لشکر در ارتش خواهد بود. این در حالی است که نظرسنجی‌های میدانی بیانگر افزایش نگرانی میان نیرو‌های ارتش نسبت به تداوم مأموریت‌های آن‌ها در غزه است.» سایت صهیونیستی مذکور ادامه داد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند نظامیان صهیونیست از نبود اطمینان در خصوص آینده مأموریت‌های خود ناراضی هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار