کد خبر: 1236420
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
در حالی که ورود به روضه منوره حرم نبوی فقط با داشتن مجوز امکان‌پذیر است، مأموران سعودی از ورود برخی از زائران دارای مجوز خودداری کردند!

جوان آنلاین: «مأموران سعودی به ما اجازه ورود به روضه منوره حرم نبوی را ندادند.» این را حاجی ایرانی محمود حسنی می‌گوید.

زائران برای ورود به کنار ضریح پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله باید در سامانه نسک ثبت‌نام کرده و در ساعت تعیین شده به زیارت بروند. رئیس ستاد مدینه علی اصغری می‌گوید که «با وجود ثبت‌نام و داشتن مجوز، مأموران مانع از ورود ۲ کاروان کشورمان شدند.»

پس از کرونا عربستان ورود به روضه منوره حرم نبوی را محدود به ثبت‌نام کرد. البته بر اساس اعلام سعودی‌ها در هر سال فقط یک بار آن هم با داشتن بارکد امکان ورود به حرم نبوی وجود دارد؛ تا جایی که حتی اگر زائری غیر از ایام حج به روضه منوره رفته باشد، امکان زیارت مجدد را در این ایام ندارد. البته رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید که «زیارت حرم نبوی در برنامه سفر مدینه حجاج قرار دارد.»

با پیگیری مسؤولان کشورمان با وزارت حج عربستان تاکنون زائران یکی از کاروان‌ها به روضه منوره مشرف شده است و تلاش‌ها برای تشرف یکی دیگر از کاروان‌ها در حال انجام است. گفته می‌شود که «طرف سعودی قول مساعد برای همکاری با زائران را داده است.» روضه منوره حرم نبوی با مساحت ۳۳۰ متر حدود ۸۰۰ نفر ظرفیت دارد و هر زائری می‌تواند حدود ۱۰ دقیقه‌ در آنجا باشد.

مشکل ورود به روضه منوره حرم نبوی فقط مختص زائران ایرانی نیست بلکه برخی از زائران اندونزیایی و پاکستانی نیز هنوز موفق به تشرف به این مکان مقدس نشده‌اند. بر اساس اعلام سعودی‌ها در ۶ هفته گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به روضه منوره مشرف شده‌اند که «حدود یک میلیون نفر از آنها (۷۰ درصد) ویزای حج داشتند.»

امیر منطقه مدینه سلمان بن سلطان بن عبدالعزیز می‌گوید که «برای ایجاد نظم و جلوگیری از ازدحام جمعیت» زائران باید برای تشرف به روضه منوره ثبت‌نام کنند و «ورود بدون وقت قبلی ممنوع است.» در مقابل مدیر کل سازمان‌های حج و عمره اندونزی هیلمان لطیف می‌گوید که اگر عربستان به فکر جلوگیری از ازدحام است در «ایام حج ورود به روضه منوره حرم نبوی را محدود کند» تا همه زائران حج بتوانند به زیارت بروند.

کارشناسان زیارتی معتقدند که عربستان باید در ایام حج تمتع که میلیون‌ها زائر از کشورهای مختلف با هزینه بالا به زیارت می‌روند، تسهیلاتی در نظر بگیرد تا زائران بدون مشکل نه تنها یک بار بلکه چندین بار به روضه منوره حرم پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله بروند. همچنین وزیر امور مذهبی مالزی محمد نعیم می‌گوید که «مسلمانان باید نسبت به تصمیم عربستان اعتراض کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار