کد خبر: 1235680
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
وضعیت صنعت نفت و گاز در دولت دوازدهم به شدت رو به وخامت رفت

 جوان آنلاین: یک کارشناس انرژی معتقد است: مسیر تحول تجارت نفت و گاز ایران در دولت شهید رئیسی به خوبی پیگیری شد و تمرکز اصلی دولت بر توسعه تجارت نفت‌خام با شیوه‌های جدید و با فرض ماندگاری تحریم‌ها در کنار تمرکز بر رشد بهره‌وری در بخش داخلی صنعت نفت و گاز و توسعه زنجیره ارزش سبب شد علاوه بر رشد درآمدزایی ارزی کشور در دولت سیزدهم، رشد اقتصادی را نیز به همراه داشته باشد. به پشتوانه همین اقدامات نیز در دولت سیزدهم، شاهد رشد اقتصادی بالای ۵‌درصد و رشد ۳۰۰‌درصدی صادرات نفت‌خام با وجود تشدید تحریم‌های نفتی و اقدامات همه‌جانبه غرب علیه وقوع این اتفاق بودیم. 

نادیا محرابی، کارشناس انرژی در رابطه با وضعیت صنعت نفت و گاز در دولت دوازدهم به «جوان» می‌گوید: وضعیت صنعت نفت و گاز در دولت دوازدهم به شدت رو به وخامت رفت. رسیدن حجم صادرات نفت‌خام به کمتر از ۲۰۰‌هزار بشکه در روز و همچنین وضعیت بسیار بد تولید و تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز سبب شد نه تنها نتوانیم در بخش تجارت نفت و گاز قدمی برداریم بلکه در انتها نیز مشخص شد بیش از ۸۰‌میلیون بشکه نفت‌خام و میعانات مازاد تولیدی کشور بدون مشتری مانده و مجبور شدیم بخشی از ناوگان کشتی‌های شناور ایران را با این حجم مازاد روی دریا نگه داریم، این وضعیت صنعت نفت کشور و تجارت نفت‌خام ایران در دولت روحانی بوده است. 

وی ادامه می‌دهد: این وضعیت در دولت سیزدهم با اصلاحات اساسی روبه‌رو شد و به جای اینکه به فکر فروش نفت با مذاکره باشیم، به سمت بازارسازی با پیش‌فرض اینکه تحریم‌ها ماندگار هستند، رفتیم و از همین مسیر نه تنها کل منابع نفتی شناور روی دریا را به طور کامل فروختیم بلکه هر روز معادل ۴/ ۱ میلیون بشکه نفت‌خام بیشتر به فروش رساندیم و تولید نفت‌خام ایران با تشدید تحریم‌ها به میزان ۵/ ۳ میلیون بشکه نفت‌خام رسید. 

این کارشناس انرژی در رابطه با وضعیت تغییرات رشد اقتصادی ایران می‌افزاید: نه تنها در حوزه صادرات نفت‌خام رشد بسیار خوبی را تجربه بلکه در زمینه رشد اقتصادی به پشتوانه همین بازطراحی تجارت نفت‌خام نیز به خوبی عمل کردیم تا جایی که در سال آخر دولت شهید رئیسی، میزان رشد اقتصادی به استناد بانک جهانی بعد از هند بیشترین رشد اقتصادی دنیا شد و به ۴/ ۵ درصد رسیده است. 

وی در پایان تأکید می‌کند: مسیر تحول تجارت نفت و گاز ایران در دولت شهید رئیسی به خوبی پیگیری و تمرکز اصلی دولت سیزدهم بر توسعه تجارت نفت‌خام با شیوه‌های جدید و با فرض ماندگاری تحریم‌ها در کنار تمرکز بر رشد بهره‌وری در بخش داخلی صنعت نفت و گاز و توسعه زنجیره ارزش سبب شد علاوه بر رشد درآمدزایی ارزی کشور در دولت سیزدهم، رشد اقتصادی را نیز به همراه داشته باشد. به پشتوانه همین اقدامات نیز در دولت سیزدهم، شاهد رشد اقتصادی بالای ۵‌درصد و رشد ۳۰۰‌درصدی صادرات نفت‌خام با وجود تشدید تحریم‌های نفتی و اقدامات همه‌جانبه غرب علیه وقوع این اتفاق بودیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار