کد خبر: 1235545
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
خط قرمز VAR نیامده روی نام ورزشگاه‌ها
هرچند که حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ مدعی است آزادی مشکلی برای میزبانی در لیگ بیست و چهارم ندارد: «یکسری ورزشگاه‌ها ایراد کلی دارند که اگر نرسند قطعاً بازی‌ها در آن ورزشگاه‌ها برگزار نمی‌شود، ولی ورزشگاه آزادی مشکل خیلی خاصی ندارد.»
دنیا حیدری

جوان آنلاین: کمک‌داور ویدئویی می‌توانست بهانه خوبی برای نونوار شدن ورزشگاه‌های کشور باشد، اما گویا به جای سروسامان گرفتن ورزشگا‌ه‌ها باید شاهد حذف آن‌ها باشیم!
 
سال‌هاست که فوتبال روز دنیا در حال بهره‌برداری از تکنولوژی‌های مختلفی، چون VAR جهت کاهش اشتباهات سهوی و غیرعمد است، اما فوتبال ایران در تمام این سال‌ها تنها شعار استفاده از این تکنولوژی‌ها را داده و اگر پادرمیانی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای استفاده از کمک‌داور ویدئویی در لیگ قهرمانان نبود، پای VAR هرگز به فوتبال ایران باز نمی‌شد. سیستمی که فدراسیون مدعی است در دربی و فینال جام‌حذفی از آن بهره برده است. البته در شرایطی که بسیاری بر این باورند که VAR در هر دو بازی یاد شده نمایشی بوده است!
امروز، اما آقایان یک‌بار دیگر وعده حضور VAR در ایران را می‌دهند و طبق ادعا‌های مطرح شده قرار است لیگ بیست و چهارم با استفاده از کمک‌داور ویدئویی برگزار شود. این می‌تواند خبر خوبی باشد، اما نه وقتی می‌شنویم که قرار است در فصل پیش‌رو ورزشگاه تختی جایگزین ورزشگاه آزادی شود و همچنین ممکن است نام چند ورزشگاه به بهانه مشکلات موجود از لیست میزبان‌های لیگ حذف شوند!
هرچند که حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ مدعی است آزادی مشکلی برای میزبانی در لیگ بیست و چهارم ندارد: «یکسری ورزشگاه‌ها ایراد کلی دارند که اگر نرسند قطعاً بازی‌ها در آن ورزشگاه‌ها برگزار نمی‌شود، ولی ورزشگاه آزادی مشکل خیلی خاصی ندارد.» صحبت‌های علوی، مدیر روابط‌عمومی فدراسیون، اما کاملاً متفاوت است: «بعد از فینال جام‌حذفی دوباره فضای بهینه‌سازی و ترمیم در ورزشگاه آزادی رقم خورده است. امیدواریم این ورزشگاه هرچه زودتر مهیای میزبانی شود، اما با توجه به شرایط موجود، یکسری مکاتبات با ورزشگاه تختی داشتیم که این ورزشگاه در شروع لیگ به عنوان جایگزین استفاده شود، درست مانند دهه ۸۰ که ورزشگاه تختی برای مدتی که چمن ورزشگاه آزادی در حال بهینه‌سازی بود، میزبان مسابقات لیگ بود.»، اما گویا آقایان توجهی به موقعیت سوق‌الجیشی تختی و نظامی بودن این منطقه ندارند. البته که تختی می‌تواند میزبان سرخابی‌های پایتخت باشد، اما با توجه به موقعیت مکانی امروز این ورزشگاه بعید نیست اگر بازی‌های پرسپولیس و استقلال در تختی هم مانند پاس قوامین اکباتان بدون تماشاگر برگزار شود و شورای تأمین با حضور هواداران در این ورزشگاه موافقت نکند! علاوه بر آن، گفته‌های ممبینی حاکی از آن است که تختی برای هفته‌های نخست لیگ شرایط میزبانی ندارد: «با مدیران ورزشگاه‌های شهر قدس و تختی مکاتبه داشتیم تا استقلال و پرسپولیس در هفته‌های اول لیگ از آن ورزشگاه‌ها استفاده کنند. البته شاید ورزشگاه تختی تا اوایل شهریور آماده نشود.».
اما براساس اعلام مدیر روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال، چند ورزشگاه دیگر هم هستند که نیازمند به‌روزرسانی جدی امکانات هستند که با این حساب باید آن‌ها را از لیست ورزشگاه‌های میزبان فصل پیش‌رو حذف کرد، چراکه تاج، رئیس فدراسیون فوتبال صراحتاً می‌گوید در ورزشگاهی که VAR نباشد بازی برگزار نمی‌کنیم و آنطور که ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال می‌گوید، مشکلات پنج ورزشگاه برای میزبانی خیلی زیاد است: «بی‌نظمی‌هایی در سال‌های اخیر لیگ برتر وجود داشت که رئیس فدراسیون فوتبال و همه ارگان‌ها تأکید داشتند الزامات تا قبل از لیگ جدید مهیا شود. باشگاه‌هایی که الزامات را رعایت نکنند، ممکن است در ورزشگاه‌های دیگری میزبانی کنند. مشکلات ورزشگاه‌های انزلی، یزد، فولادشهر، خرم‌آباد و قائمشهر خیلی زیاد است. مسئولان این استان‌ها باید کمک کنند و کارگروهی در هر استان تشکیل دهند تا مشکلات ورزشگاه‌ها را حل کنند، اما ورزشگاه آزادی قطعاً برای هفته‌های نخست لیگ آماده نمی‌شود.»
در شرایطی که آقایان مسئول در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از عدم مهیا شدن ورزشگاه آزادی در هفته‌های نخست لیگ بیست و چهارم خبر می‌دهند، وزیر ورزش تأکید دارد آقایان باید برنامه‌های بازسازی آزادی را سریع پیش ببرند: «با توجه به ۱۲۰۰ میلیارد تومانی که دولت برای این موضوع تخصیص داده است باید در اسرع وقت کار‌ها انجام شود. در این بین اولویت اصلی، ورزشگاه فوتبال است و هرگونه تعمیرات باید طبق برنامه زمانبندی انجام شود. سازمان لیگ هم موظف است برنامه‌هایش را براساس برنامه بازسازی ورزشگاه (آزادی) جلو ببرد تا طبق قراری که گذاشتیم پیمانکار بتواند در زمان مقرر ورزشگاه را آماده کند و نماینده‌های ما در لیگ قهرمانان آسیا دغدغه‌ای نداشته باشند.»
 نقش جهان اصفهان، فولاد آره‌نا اهواز، یادگار امام تبریز و شهید سلیمانی سیرجان تنها ورزشگاه‌هایی هستند که شرایط استفاده از VAR را دارند، اما آیا تختی و دستگردی تهران، سردار آزادگان قزوین، امام خمینی اراک، فودشهر اصفهان، غدیر اهواز، مس رفسنجان، وطنی قائمشهر، سیروس قایقران انزلی و لرآرنای خرم‌آباد هم شرایط استفاده از کمک‌داور ویدئویی را دارند که آقایان این چنین جدی روی استفاده از این تکنولوژی در فصل آینده مانور می‌کنند؟! اگر نه، میزبانی ورزشگاه‌های یاد شده به چه شهر و چه تیمی می‌رسد و آیا جابه‌جایی‌ها برای استفاده از VAR هزینه تیم‌ها را چند برابر نمی‌کند؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار