کد خبر: 1235107
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیروز پیمان همکاری استراتژیک با کره شمالی را امضا کرد که از دید روس‌ها مسیر دفاع از پیونگ‌یانگ در برابر غربی‌ها را تضمین می‌کند؛ چیزی که امریکایی‌ها را به‌شدت نگران کرده است. 
روسیه که به دلیل جنگ اوکراین با تمام دنیای غرب دچار تنش جدی شده است، در دو سال گذشته تلاش کرده با کشور‌های متخاصم با غرب روابط خود را بهبود دهد. یکی از این کشور‌ها کره شمالی است که این روز‌ها در سیاست خارجی روسیه اهمیت به‌سزایی یافته است. در این میان، ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه با هدف تعمیق روابط و همکاری‌های نظامی بین دو کشور در سفری کم‌سابقه به کره شمالی رفت. به گزارش اکسیوس، این نخستین سفر پوتین به کره شمالی پس از گذشت دو دهه است. این رویداد به منزله یک سفر کم سابقه برون‌مرزی برای پوتین است که به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده و برای بار پنجم زمام امور کشور را به دست گرفته است. پوتین همچنین دیروز پیش از سفر به کره شمالی، حکم همکاری استراتژیک با کره شمالی را امضا کرد. به گزارش اسپوتنیک، در این حکم آمده است: به منظور پذیرش پیشنهاد وزارت خارجه روسیه، توافق با نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی فدرال ذی‌نفع، مبنی بر امضای توافقنامه مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و کره‌شمالی انجام شد. یوری اوشاکوف، دستیار پوتین با اشاره به سفر این هفته پوتین به کره‌شمالی و ویتنام گفته بود، توافقنامه ارتباط بین روسیه و کره‌شمالی علیه کشور‌های ثالث نخواهد بود. اوشاکوف تأکید کرد: پوتین و کیم جونگ اون در این مذاکرات درباره مسائل امنیتی و همکاری در زمینه اقتصاد، انرژی و حمل‌ونقل گفتگو خواهند کرد. دستیار رئیس‌جمهور روسیه در آستانه سفر پوتین به پیونگ‌یانگ تأکید کرد که مسکو از بازنگری در تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی حمایت می‌کند. به گفته او توافقنامه مشارکت روسیه و کره‌شمالی که احتمالاً در سفر پوتین به پیونگ‌یانگ امضا خواهد شد، بر مسائل امنیتی متمرکز خواهد بود. 
از سوی دیگر، پوتین همچنین دیروز در مقاله‌ای برای روزنامه «رودونگ سینمون» چاپ کره‌شمالی نوشت: «روسیه به طور مداوم از کره‌شمالی و مردم قهرمان این کشور در مبارزه با دشمن خائن، خطرناک و متجاوز، در مبارزه برای استقلال، هویت و حق انتخاب آزادانه مسیر توسعه حمایت کرده و خواهد کرد.» رئیس‌جمهور روسیه از کره‌شمالی برای «حمایت بی‌دریغ» از عملیات روس‌ها علیه اوکراین، همبستگی بین‌المللی و «تمایل به دفاع از اولویت‌ها و دیدگاه‌های مشترک خود» در سازمان ملل تشکر کرد. 
افزایش مناسبات بین روسیه و کره شمالی، نگرانی امریکایی‌ها را در پی داشته است. جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به برنامه سفر پوتین به کره شمالی، ضمن ابراز نگرانی از تعمیق روابط بین دو کشور روسیه و کره شمالی گفت: «ایالات متحده این را که آیا سفر پوتین شرایط امنیتی در اوکراین و شمال شرق آسیا را بدتر می‌کند یا خیر، به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد.» شبکه «سی‌ان‌ان» با اشاره به برنامه سفر پوتین به کره شمالی نوشت: «مناسبات نظامی چین و کره شمالی با روسیه، نگرانی‌ها را در واشینگتن نسبت به اتحاد دشمنان امریکا افزایش داده است، زیرا میل به خنثی کردن اهداف و قدرت امریکا، موضوع مشترک همه این کشور‌ها است. سی‌ان‌ان با ادعای مقامات امریکایی نسبت به حمایت‌های موشکی کره شمالی از روسیه در جنگ اوکراین، نوشت: «ایالات متحده نمی‌داند کره شمالی در ازای این حمایت چه چیزی به دست خواهد آورد.»

برچسب ها: کره شمالی ، پوتین ، امریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار