کد خبر: 1235100
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نماینده مجلس در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: نماینده مجلس شورای اسلامی گفت، طرح‌های راهبردی اجرا شده در زمینه افزایش رفاه حال مردم نظیر رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی محقق شده و مصرف مستقیم مالیات پرداختی مردم به نفع و در جهت نیاز‌های خود مردم است که بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. در واقع با این کار، به‌ویژه به خانوار‌های محروم و کمتر‌برخوردار کمک می‌کنیم که روند درمان را با آرامش‌خاطر بیشتری طی کنند. 
 
مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی پایدار دولت‌ها محسوب می‌شود. از آنجایی که در کشور ما تاکنون وابستگی به درآمد‌های نفتی وجود داشته و معمول نبوده که به درآمد‌های مالیاتی به عنوان یک منبع مهم برای تأمین بودجه کشور نگاه کنیم، نوعی مقاومت در مقابل پرداخت مالیات شاهد هستیم، اما دولت سیزدهم اقدامات خوبی در راستای اصلاح نظام مالیات‌ستانی در کشور در دستور کار قرار داد. 
به‌زعم کارشناسان نیاز است در رسانه‌ها در مورد مزیت‌های مالیات‌ستانی حقه از همگان در جامعه اطلاع‌رسانی شود. مردم باید بدانند پرداخت مالیات در نهایت به نفع خودشان است، زیرا از این ابزار به عنوان وسیله‌ای برای بازتوزیع ثروت در کشور استفاده می‌شود. 
مشخص کردن محلی که درآمد‌های مالیاتی در آنجا هزینه می‌شوند، اهمیت بالایی دارد. در همین راستا باید گفت که ۴ درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد که در راستای افزایش و بهبود خدمات به مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده در حوزه بهداشت و درمان هزینه می‌شود. اعطای یارانه دارو، تأمین داروی بیماران خاص و بیمه بیکاری از جمله کار‌هایی است که انجام می‌شود. 
همایون نجف‌آبادی، نماینده کلیمیان در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در خصوص رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال در مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی در دولت سیزدهم که به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی محقق شد، تصریح کرد: گفته شده است این اقدام در دستور کار قرار دارد. هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی در حوزه بهداشت و درمان بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و کار درستی است، به‌ویژه رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال با استفاده از درآمد‌های مالیاتی اقدام مناسبی محسوب می‌شود. امیدواریم در عمل نیز طرح رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال به درستی اجرا شود و مردم از مزیت‌هایش بهره‌مند شوند. 
وی ادامه داد: حمایت از خانوار‌ها در زمینه بهداشت و درمان امری ضروری است و هر چقدر در این زمینه هزینه کنیم به نفع کشور است. آسیب‌پذیرترین اقشار به لحاظ بیماری‌ها، کودکان و سالمندان هستند، به همین دلیل حمایت از آن‌ها اهمیت بالایی دارد. نماینده مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: طرح‌های راهبردی اجرا شده در زمینه افزایش رفاه حال مردم نظیر رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی محقق شده و مصرف مستقیم مالیات پرداختی مردم به نفع و در جهت نیاز‌های خود مردم است که بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. در واقع با این کار، به‌ویژه به خانوار‌های محروم و کمتر برخوردار کمک می‌کنیم که روند درمان را با آرامش‌خاطر بیشتری طی کنند. نجف‌آبادی گفت: واقعیت این است که خانوار‌ها معمولاً توانایی پرداخت هزینه‌های درمان کودکان را ندارند و در این زمینه به مشکل برمی‌خورند. برنامه‌ریزی برای حمایت از خانواده‌ها در زمینه درمان کودکان بسیار مفید خواهد بود. تقبل هزینه درمان کودکان توسط دولت مطمئناً در افزایش سلامت جامعه اثرگذار است. 
نماینده کلیمیان در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در خصوص استفاده از درآمد‌های مالیاتی در حوزه تکمیل پروژه‌های بهداشتی و بیمارستانی در دولت سیزدهم و افزایش ارائه خدمات به مردم در این حوزه خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی که مردم با آن مواجهند و با توجه به محدودیت‌هایی که وزارت بهداشت برای تأمین بودجه مورد نیازش دارد، استفاده از درآمد‌های مالیاتی در حوزه بهداشتی اقدام بسیار بزرگی محسوب می‌شود. 
نماینده مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: نگاه ویژه‌ای در دولت سیزدهم به پروژه‌های نیمه‌تمام بهداشتی وجود داشت و تلاش‌های خوبی در راستای تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره صورت گرفت. شواهد نشان می‌دهد که دولت شهید رئیسی در این زمینه موفق عمل کرده است. وی در ادامه گفت: دولت سیزدهم به درستی سیاست کاهش اتکا به درآمد‌های نفتی در امور جاری کشور و متکی شدن به درآمد‌های مالیاتی را در دستور کار قرار داد. در نهایت ما باید این کار را انجام می‌دادیم و از اتکای صرف به درآمد‌های نفتی در امور جاری کشور کم می‌کردیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منابع هیدروکربنی تمام شدنی هستند و روزی منابع به پایان می‌رسند. ما باید خودمان را برای روزی آماده کنیم که دیگر به نفت و گاز دسترسی نداریم. سیاست کاستن از اتکا به درآمد‌های نفتی و استفاده از منابع مالیاتی باید به دقت در دستور کار قرار بگیرد. روند را باید به‌گونه‌ای پیش ببریم که ضمن تحقق درآمد‌های مالیاتی حقه برای دولت از اعمال فشار مضاعف بر مؤدیان جلوگیری شود. 
نجف‌آبادی در پایان تأکید کرد: سیاست اتکا به درآمد‌های مالیاتی برای امور جاری کشور در کلیت امری مثبت ارزیابی می‌شود و باید به سمت کاستن از وابستگی به درآمد‌های نفتی برویم. نیاز است برنامه‌های درازمدتی در حوزه مالیاتی داشته باشیم و هر سیاستگذاری که در این زمینه انجام می‌دهیم، نتایجش را برای سالیان بعدتر هم در نظر بگیریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار