کد خبر: 1234100
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: برداشت های بی رویه و حفر چاههای غیرمجاز در طول 60 سال گذشته سبب شده تا سطح سفره آب زیرزمینی دشت قزوین حدود 42 متر افت کند، که میزان بیانگر افت متوسط سالیانه حدود 70 سانتی متری این سفره می باشد.
زارع

به گزارش جوان آنلاین، منصور ستوده مدیرعامل این شرکت در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین با اصحاب رسانه ویژه گذر از دوره اوج مصرف تابستان 1403 با اشاره به تنش آبی استان اظهار داشت: متوسط میزان بارندگی در استان قزوین 322 میلیمتر می باشد که از این میزان در سال آبی جاری 260 میلیمتر بارندگی محقق شده که این میزان نشان دهنده 27 درصد افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته و 15 درصد کاهش نسبت به بلند مدت می باشد.

ستوده با اشاره به اطلاعات آخرین آمار برداری منابع آب های زیرزمینی و سطحی انجام شده، عنوان داشت: مصرف منابع آب در بخش کشاورزی حدود 88 درصد و در بخش های صنعت و شرب مجموعاً 12 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصریح کرد: دشت قزوین جزو دشت های ممنوعه و بحرانی کشور می باشد که بدلیل حفر چاههای غیرمجاز و برداشت های بی رویه در طول 60 سال گذشته، سطح سفره آب زیرزمینی آن حدود 42 متر افت کرده، یعنی بطور متوسط 70 سانتی متر در هرسال!

ستوده ادامه داد: این افت شدید سفره آب زیرزمینی منجر به پدیده فرونشست زمین شده که تداوم آن می تواند سبب بروز خسارات جبران ناپذیر گردد. وی از تغییر در شیب و ارتفاع رودخانه ها، کاهش نفوذپذیری منابع آب سطحی، گسترش پهنه های بیابانی، آسیب رسانی به خطوط انتقال آب، نفت، گاز و از بین رفتن راههای ارتباطی به عنوان عوارض ناشی از وقوع این پدیده یاد کرد.

ستوده با اشاره به اینکه در استان قزوین 5817 حلقه چاه مجاز وجود دارد خاطر نشان کرد: در راستای صیانت و حراست از منابع آب طرح های مهمی در استان در حال اجراست که طرح سازگاری با کم آبی از مهمترین آنهاست که در دو فاز اجرا می شود.

وی افزود: در فاز اول این طرح با همکاری سازمان ها و ارگان های مربوطه باید 325 میلیون مترمکعب آب تا سال 1405 صرفه جویی شود. طرح سازگاری با کم آبی تاکنون حدود 64 درصد پیشرفت دارد، که بخشی از اقدامات در قالب این طرح شامل انسداد چاههای غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند برروی چاهها مجاز و همچنین اصلاح و تعدیل پروانه ها بهره برداری از چاه ها می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با تاکید بر لزوم انسداد چاههای غیرمجاز در استان عنوان کرد: از گذشته تا به امروز 2831 حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده که 1016 حلقه آن مربوط به سال 1402 بوده و با این اقدام از برداشت 340 میلیون مترمکعب آب جلوگیری بعمل آمده است.

وی تصریح نمود: در راستای کنترل آب برداشتی از چاه های نیز 3805 دستگاه کنتور هوشمند بر روی این چاه ها نصب شده و این اقدام مهم تا تجهیز کلیه چاههای مجاز استان به کنتور هوشمند ادامه خواهد داشت.

ستوده در خصوص مدیریت توامان آب و برق اظهار داشت: مصرف زیاد برق کنتور چاههای کشاورزی که ناشی از برداشت زیاد آب می باشد در سامانه ای در حال رصد و پایش است و در صورت مشاهده اضافه مصرف در ابتدا برای بهره بردار پیامک اخطار ارسال می شود و در صورت تداوم اضافه مصرف این چاه ها قطع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای به استفاده از روش های نوین و دانش بنیان در مدیریت مصارف آب اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه فروش و خدمات پس از فروش کنتورهای هوشمند، بانک و بازار سهم آب، راه اندازی سامانه کنترل اطلاعات کنتورهای هوشمند (رصد خانه آب) و راه اندازی سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات از جمله اقدامات دانش بنیان و نوآورانه این شرکت می باشد که در حال پیگیری است.

 ستوده در خصوص لایروبی و بازگشایی مسیر رودخانه های استان عنوان نمود: تاکنون 150 کیلومتر از مسیر رودخانه های استان لایروبی و 171 هکتار از حریم و بستر رودخانه ها رفع تصرف و آزادسازی شده و همچنین سند تک برگی 3671 هکتار از بستر رودخانه ها اخذ شده که عمده ترین آن مربوط به سال 1402 و 1403 است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با اشاره به مهمترین طرح های آبرسانی استان اظهار داشت: فاز اول طرح آبرسانی از سد طالقان با هدف تامین آب شرب سالم و گوارا برا شهر آبیک به طول 17.5 کیلومتر اجرا شد و فاز دوم این طرح نیز با هدف آبرسانی به مهرگان به طول 35 کیلومتر در حال پیگیری تامین اعتبارمی باشد.

ستوده در خصوص آبرسانی از سد بالاخانلو گفت: مهمترین هدف ساخت این سد تامین آب شرب 5 شهر و 30 روستای جنوب استان است. وی افزود: حدود 1500 میلیارد تومان هزینه ساخت این سد می باشد و در حال حاضر سد بالاخانلو 84.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ان شاءالله در نیمه نخست امسال آبگیری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در پایان با اشاره به سد نهب بعنوان اولین سد استان تصریح کرد: سد نهب با اعتباری بالغ بر 1200 میلیارد تومان و حجم مخزن 120 میلیون مترمکعب آب ساخته و در حال حاضر با پیشرفت 98.5 درصدی آماده افتتاح و بهره برداری است.

برچسب ها: آب منطقه ای ، قزوین ، آب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار