کد خبر: 1232789
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد
سند موسیقی تمام ابهامات این حوزه را برطرف می‌کند و تمام نهاد‌ها را به یک هماهنگی فوق‌العاده‌ای می‌رساند. برای تدوین این سند، از نظرات نمایندگان نهاد‌های مختلف متولی حوزه موسیقی از جمله خانه موسیقی ایران بهره گرفته شده است، در اجرای کلیات این سند، نیز با تعامل و گفتگو، از نظرات کارشناسان، متخصصان و هنرمندان موسیقی بهره‌مند خواهیم شد. 

جوان آنلاین: مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نظارت بر موسیقی پاپ و اشعار و محتوای آن‌ها با توجه به سند موسیقی گفت: در حوزه موسیقی پاپ با آثار، محتوا و ادبیاتی مواجه بوده‌ایم که شایسته هنر نیست. شرکت‌های متولی این حوزه که جریان هنری را برای خواننده‌ها فراهم می‌کنند، درجه‌بندی خواهند شد.
 امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تدوین و تصویب سند موسیقی پس از ۴۵ سال گفت: سند موسیقی تمام ابهامات این حوزه را برطرف می‌کند و تمام نهاد‌ها را به یک هماهنگی فوق‌العاده‌ای می‌رساند. برای تدوین این سند، از نظرات نمایندگان نهاد‌های مختلف متولی حوزه موسیقی از جمله خانه موسیقی ایران بهره گرفته شده است، در اجرای کلیات این سند، نیز با تعامل و گفتگو، از نظرات کارشناسان، متخصصان و هنرمندان موسیقی بهره‌مند خواهیم شد. 
سمیعی درباره نظارت بر موسیقی پاپ و اشعار و محتوای آن‌ها با توجه به سند موسیقی اظهارداشت: این سند نوع تفکر به حوزه موسیقی پاپ را مورد توجه قرار می‌دهد، موسیقی پاپ بسیار مهم است، چون برآیند همه موسیقی‌های شنیداری است که جمع می‌شوند و در دسترس‌تر قرار می‌گیرند، پس ما باید بر آن نظارت بیشتری داشته باشیم و دغدغه‌مندتر به آن نگاه بکنیم، اتفاقاً ما باید مطالبه‌گرتر به حوزه موسیقی پاپ نگاه بکنیم. 
وی افزود: برخی در زمان برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر می‌گفتند که چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این‌قدر به موسیقی پاپ توجه می‌کند و اجرا‌های بیشتری را به این گونه موسیقی اختصاص می‌دهد و با این کار رو در رو با موسیقی ایرانی قرار می‌گیرد، در صورتی که این‌گونه نیست، ما هدفمان این بود که بگوییم موسیقی پاپ برای ما مهم است و باید نظارت بیشتری هم از لحاظ محتوا و نوع موسیقی بر آن داشته باشیم حتی اگر این بخش را رقابتی کنیم، با هدف این است که سطح کیفی آثار موسیقی پاپ را از لحاظ شعر و موسیقی ارتقا دهیم. 
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: در این حوزه موسیقی پاپ هم، با آثار، محتوا و ادبیاتی مواجه بوده‌ایم که شایسته هنر نیست، حتی اگر می‌خواهد یک اثر هنری، صنعتی باشد، شایسته آن هم نیست، این را درنظر بگیرید که کشور ما، کشور شعر، اندیشه، خرد و تفکر با پیشینه‌ای همچون حافظ، مولوی، سعدی، خاقانی، سنایی و نظامی است، گفته می‌شود که موسیقی‌های امروز، نیازمند شرایطی به تناسب خودش است و ما به جای شعر با یک متن، مواجه هستیم، اما در آن متن هم باید یکسری نکات رعایت شود. وی درباره برنامه‌های اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سرود اظهارداشت: هدف ما تقویت سرود است، این موضوع همیشه در ذهنمان است که از نقاط عطف سرود، سرود‌های دوره انقلاب اسلامی است که جریان‌ساز و در کنش اجتماعی و دنیا، بی‌نظیر بوده است. همیشه به فعالان سرود می‌گویم که ببینید هنرمندان و فعالان در حوزه سرود‌های انقلاب اسلامی چه کار کردند که ماندگار شدند، آنان خیلی نگاه حرفه‌ای و آکادمیک داشتند؛ این آثار را در یک تنگنا و خفقان سیاسی، در استودیو‌های زیرزمینی، بدون خبر و در جریان انقلاب اسلامی تولید می‌کردند. 
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این راستا، باید این محور را که سرود زیاد خرج شده، عمومی و اسراف شده، اصلاح کنیم، ما طی این سال‌ها، یک مسیری را در حوزه سرود پیش رفتیم و تلاش زیادی داشته‌ایم تا آن را با رویکرد عمومی ارائه دهیم و این رویکرد به سرود ضربه زده است، هر چه بتوانیم نگاه آکادمیک‌تر به سرود داشته باشیم، قطعاً پشتوانه بهتری برای این جریان خواهد بود. 
سمیعی خاطرنشان کرد: برای آموزش مربیان سرود در استان‌ها از استادان برجسته آواز کلاسیک و رهبران کر بهره‌مند خواهیم شد تا مربیان سرود از نیاز‌های روز و مباحث آکادمیک این حوزه فاصله نگیرند، چون ما هر چقدر به سمت عمومی شدن پیش برویم شاید ذائقه آنی جامعه را برآورده کنیم، اما به گونه‌ای است که تنه این درخت را لاغرتر می‌کنیم، در نهایت ما را گرفتار می‌کند، شاید همین ما را در حوزه موسیقی جدی، گرفتار ضدفرهنگ بکند، پس نگاه ما در حوزه سرود به سمت علمی‌تر، آکادمیک‌تر و کلان‌تر شدن است.

برچسب ها: موسیقی ، وزارت ارشاد ، هنر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار