کد خبر: 1232510
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام درخواست خود را برای ادامه گفتگو‌های سطح بالا بین آژانس و ایران تکرار کرد.

جوان آنلاین: رافائل گروسی بار دیگر ادعا‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران و ادامه «اختلافات» بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تهران را تکرار کرد.

به گزارش فارس، وی در این نشست با اشاره به آخرین گزارش آژانس گفت که «ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از جمله ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد در حال افزایش است. آژانس تداوم دانش در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتور‌ها و دم، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است. بیش از سه سال از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران می‌گذرد و بنابراین بیش از سه سال است که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی در ایران بوده است».

وی همچنین درباره توافق پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران حرف زد و مدعی شد که «هیچ پیشرفتی برای حل مسائل باقیمانده پادمانی حاصل نشده است. ایران توضیحات فنی معتبری برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه نکرده است».

به ادعای مدیرکل آژانس، «این مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع است و باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است. بیانیه‌های عمومی بیشتر در ایران در مورد توانایی‌های فنی این کشور برای تولید تسلیحات هسته‌ای و تغییرات احتمالی در دکترین هسته‌ای ایران تنها نگرانی‌های من را در مورد صحت و کامل بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران افزایش می‌دهد».

گروسی ادامه داد که «من در اوایل اردیبهشت ماه به تهران سفر کردم و با وزیر خارجه مرحوم آقای حسین امیرعبداللهیان دیدار کردم و همچنین با آقای محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران. من چند پیشنهاد ملموس برای تقویت مجدد اجرای بیانیه مشترک چهارم مارس ۲۰۲۳ با آن‌ها در میان گذاشتم».

وی گفت که «من عمیقا متاسفم ایران هنوز تصمیم خود را برای خارج کردن چند بازرس با تجربه آژانس، تغییر نداده است. البته من از موافقت ایران مبنی بر اینکه بیانیه مشترک همچنان به ارائه چارچوبی برای همکاری با آژانس و پرداختن به مسائل باقیمانده ادامه می‌دهد، استقبال می‌کنم و از ایران می‌خواهم که بیانیه مشترک را از طریق تعامل جدی با پیشنهادات مشخص آژانس اجرا کند».

مدیرکل آژانس در پایان افزود که «مجدداً به دولت جدید جمهوری اسلامی ایران درخواست و تمایل خود را برای ادامه گفتگو‌های سطح بالا و تبادلات فنی تکرار می‌کنم».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار