کد خبر: 1225358
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷

جوان آنلاین: کانال ایتای بدون مرز نوشت:

تاثیرات پاسخ ایران به حمله اسرائیل بر جغرافیای سیاسی منطقه

در پی حمله وحشیانه رژیم صهیونسیتی به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت تنی چند از مقامات مستشاری ایران و انفعال مجامع بین المللی و کشور‌های حامی رژیم صهیونیستی در محکوم کردن تجاوز آشکار این رژیم به خاک ایران، نظام اسلامی ایران تصمیم به تنبیه متجاوز گرفت که این تنبیه به بهترین وجه ممکن عملی گردید؛ اما تاثیر این پاسخ ایران بر جغرافیای سیاسی منطقه چه خواهد بود؟

تنبیه اسرائیل باعث شد که کشور‌های نوچه این رژیم از جمله آذربایجان پی به قدرت ایران برده و سرجای خود بنشیند و دست از گنده گویی درباره مرز‌های ایران بردارد و تصور اینکه با حمایت کشور‌هایی همچون آمریکا، اسرائیل و ترکیه بتواند اقدامی بر علیه ایران انجام دهد را از ذهن خود خارج کند.

با این اقدام ترکیه داستان دالان زنگزور را فعلاً از دستور کار خود خارج خواهد کرد و از شاخ و شانه کشیدن برای ایران دست برخواهد داشت.

با این قدرت نمایی ایران، امارات متحده عربی نیز از ادعای تعلق جزایر ایرانی به خود عقب نشینی خواهد کرد و از این پس درباره مالکیت این جزایر بسیار حساب شده و با ملاحظات امنیتی سخن خواهد گفت و تا اطلاع ثانوی که احساس ضعف در ایران ببیند، شاید دیگر ادعای خود را اصلا مطرح نکند.

اثبات شد که قدرت بلامنازع منطقه ایران است نه اسرائیل، لذا کشور‌های عربی که به پشتوانه آمریکا و اسرائیل بعضاً مواضعی علیه ایران می‌گرفتند، اکنون در پی تغییر مواضع و اصلاح آن بر می‌آیند.

دولت کویت در قضیه میدان مشترک گازی آرش که ادعای مالکیت بر آن را دارد و با ایران در حال جدال است، احتمالاً تجدید نظر کرده و حق ایران برای استحصال گاز از این میدان را به رسمیت می‌شناسد.

کشور‌های همجوار نظیر پاکستان و افغانستان متوجه شدند که ایران در بحث امنیت ملی خود با احدی مماشات نخواهد کرد و اگر در برخی منازعات مدارا می‌کند بدلیل رعایت حسن همجواری است نه از سر ضعف

نکته آخر اینکه در این عملیات تنبیهی، ایران در تراز یک ابرقدرت جهانی ظاهر شد و اثبات کرد که از این پس ایران در معادلات جهانی نقش ایفا خواهد کرد و دنیای غرب و شرق در آینده‌ای نزدیک ناچار به پذیرش ایران به عنوان یک قدرت جهانی خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار