جوان آنلاین: دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در رسانه ملی تصویری که از شاعر ارائه میشود، تصویر درستی نیست. شاعر را انسانی متفنن معرفی کردهاند، در صورتی که شاعر سیمای جدی یک انسان ایرانی است.
اولین روز محفل سینمایی آرمان همزمان با چهل و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر، در سالن بصیرت مجموعه سیزده آبان برگزار شد. در این نشست که بعد از نمایش فیلم «معجزه پروین» با محوریت پروین اعتصامی شاعر برگزار شد، علیمحمد مؤدب شاعر و دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر، به تحلیل و گفتگو درباره این فیلم پرداخت.
مؤدب گفت: اگر به هر ایرانی بگوییم ۱۰ نفر از مفاخر ایرانی را نام ببر، قطعاً در بین آنها نام چند شاعر را خواهیم داشت و دلیلش هم این است که شعر عصاره تجارب انسانی ایرانیان است و فرهنگ ایرانی، اسلامی در طول تاریخ از مسیر شعر و ادبیات حفظ شدهاست و این در جای دیگر از دنیا نظیر ندارد.
وی گفت: اگر از شاعران و شعر غافل بشویم از ستون مهم خیمه تمدنی غافل شدهایم. در رسانه ملی تصویری که از شاعر ارائه میشود، تصویر درستی نیست. شاعر را انسانی متفنن معرفی کردهاند. در صورتی که شاعر سیمای جدی یک انسان ایرانی است. سؤال مهم این است که در ذهن مردم چه ذهنیتی نسبت به شعرا وجود دارد. شعرا مأموریت فرازمانی دارند و با انسان در مقیاس تاریخ گفتگو میکنند. در این حوزه جز معدود کارهایی، اثر قابلتوجهی وجود ندارد.
این شاعر با اشاره به فیلم «معجزه پروین» گفت: در این فیلم سعی شدهبود تصویری روان، ساده و قابلفهم در مورد شاعر نامی ایران، پروین اعتصامی ارائه شود؛ حالا چقدر در این امر موفق بوده را باید کارشناسان سینما در موردش اظهارنظر کنند. من به هر اثر هنری که در زمینه شعر و شاعری انجام شود، خوشبین هستم، زیرا میتواند به شناخت دقیقتر مردم از مفاخر ادبیات ایران کمک کند.
در ادامه نشست، محمد قائمخانی، نویسنده و پژوهشگر گفت: اگر این فیلم حاصل سرمایهگذاری تهیهکننده خصوصی بود، قابلقبولتر بود، اما زمانی که یک دستگاه حاکمیتی به عنوان دستگاهی که نگران بازگشت هزینهاش نیست، تولیدکننده فیلم است، سؤالی در ذهن شکل میگیرد که آن نهاد و سازنده اثر به دنبال چه بودهاند و در نظر داشتند چه تصویری از شاعر نامی پروین اعتصامی ارائه دهند؟ در روایت آثار تاریخی آفتی که وجود دارد، این است که فیلمسازان و مدیرانی که اعتبارات ساخت فیلم را تأمین میکنند، از تاریخی که همیشه مهجور بوده، سپری در برابر اثر خود میسازند. مهمترین مسئله در این فیلم این است که ما با چه مواجهیم؟ آیا تصویر دقیق و درستی از پروین اعتصامی ارائه میشود؟