کد خبر: 1213132
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵

جوان آنلاین: رئيس‌جمهور اوكراين گفته اگر حملات روسيه با حمايت‌هاي متحدان غربي كي‌يف متوقف نشود، درگيري اوكراين به جنگ جهاني سوم مي‌كشد و دبيركل ناتو هم كه براي جلب حمايت مالي امريكا، به واشینگتن رفته، با گفتن اينكه «كمك‌هاي ارتش امريكا به اوكراين براي چين هم پيام بازدارندگي دارد»، كوشيده واشینگتن را درباره تداوم حمايت از اوكراين متقاعد كند. 
«آن اپلباوم» روزنامه‌نگار و نويسنده مطرح امريكايي در يادداشتي در آتلانتیك، به وضعيت فعلي عملكرد اوكراين در جنگ با روسيه اشاره كرده و «خطر پيشروي مسكو در اوكراين» و «پيامدهاي هولناك و بهت‌آور» آن براي ديگر كشورهاي اروپايی را يادآوري مي‌كند. او معتقد است كه موضوع بهت‌آورتر از اين، پي بردن بيشتر به اين است كه امريكا متحدي نه‌تنها غيرقابل اعتماد، بلكه غيرقابل اتكا براي اوكراين است. 
امريكا در فوريه 2021 اروپاييان را براي حمايت از اوكراين مقابل روسيه صف كرد و خود نيز در صف ايستاد، ولي حالا با يك چرخش 180 درجه، پشت اوكراين را خالي کرده و اروپاييان را در مصاف با مسكو تنها گذاشته است. مهم‌ترين دغدغه امريكا، قدرت رو به افزايش چين در نظم جهانی است كه باعث شده عده و عده خود را براي مقابله با آن بسيج كند. ايالات متحده در حال گسترش حضور نظامي خود در آسيا است، اقداماتي كه از چين تا جزاير مارشال را در برمي گيرد. در مقابل، متحدان غربي واشینگتن به دنبال جلب توجه امريكا به اروپا و چالش‌هاي فزاينده‌اي هستند كه خلأ حضور امريكا به وجود مي‌آورد. در تازه‌ترين تحول، «ينس استولتنبرگ» دبيركل ناتو روز يك‌شنبه در آغاز سفر به واشینگتن با هدف لابي كردن كنگره براي ادامه كمك مالي به اوكراين براي جنگ عليه روسيه گفت كه كمك‌هاي مالي ارتش امريكا به اوكراين، حامل پيام بازدارنده كليدي براي چين نيز هست. به گزارش خبرگزاري فرانسه، استولتنبرگ به شبكه خبري «فاكس‌نيوز» گفت: «آنچه مهم است اين است كه اوكراين از حمايت مستمر برخوردار شود، زيرا بايد بدانيم كه اين موضوع به دقت در پكن رصد مي‌شود.» تحليلگران هشدار مي‌دهند كه اگر اوكراين از سوي امريكا و متحدانش رها شود، چين ممكن است براي به دست گرفتن كنترل تايوان اقدام نظامي انجام دهد. استولتنبرگ در اين باره مي‌گويد: «اگر پوتين در اوكراين به آنچه مي‌خواهد برسد، نه تنها اروپا آسيب‌پذيرتر مي‌شود، بلكه همه ما و ايالات متحده نيز آسيب‌پذيرتر مي‌شویم.» او خواستار ادامه حمايت غربي‌ها از اوكراين و دعوت از اين كشور در آينده براي عضويت در اين ائتلاف تحت امر امريكا شد. اين در حالي است كه ظاهراً بسياري از قانونگذاران امريكايي پس از ارسال ميلياردها كمك امريكا به اوكراين در دو سال اخير، تمايلي به ادامه حمايت از كي‌يف ندارند. ولوديمير زلنسكي، رئيس‌جمهور اوكراين كه از اين وضع مطلع است، در مصاحبه‌اي با شبكه آلماني‌زبان ARD، خطاب به برلين گفته كه از قدرت اقتصادي خود براي جمع‌آوري كمك بيشتر از شركاي اتحاديه اروپا براي اوكراين در مواجهه با روسيه استفاده كند چون كمك نظامي از امريكا به دليل مخالفت جمهوريخواهان كنگره احتمالاً متوقف مي‌شود. رئيس‌جمهور اوكراين همچنين هشدار داد اگر روسيه به يك كشور عضو ناتو حمله كند، اين سر آغاز جنگ جهاني سوم خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار