جوان آنلاین: طبق آخرین آمار از تحویل خودروهای وارداتی، تنها هزارو ۱۲۰ دستگاه موفق به دریافت پلاک شدند، بنابراین سرعت واردات و ترخیص خودرو، بسیار پایینتر از حد انتظار است.
به گزارش نبض صنعت، سرعت بسیار پایین ترخیص و پلاکگذاری خودروهای وارداتی به بزرگترین گره واردات خودرو مبدل شده است.
بیش از ۵/۱ سال از آزادسازی واردات خودرو میگذرد و حاصل آن چیزی نیست جز حدود ۳۰هزار متقاضی سامانه یکپارچه که اسفند ماه۱۴۰۱ برای خرید خودروی خارجی مبلغ ۵۰۰میلیون تومان پول در حساب شخصی خود بلوکه کردند. حال بخش اندکی از این افراد موفق به دریافت خودروی ثبتنامی شدهاند و وضعیت بسیاری از آنان هنوز مشخص نیست.
حسین رمضانی، معاون اجرایی پلیس راهور فراجا اظهار کرد: در سال جاری بیش از ۱۱شرکت درخواست واردات خودرو را به پلیس راهور ارائه کردهاند و دستورالعمل شماره گذاری آنها در کمترین زمان ممکن صادر شده است.
در طول ۱۰ماهه اول سال۱۴۰۲ تعداد ۴ هزارو ۹۸۰ خودروی سنگین و هزارو ۱۲۰ دستگاه خودروی سبک وارداتی شمارهگذاری شده است که از انجام وظیفه درست و سریع پلیس راهور نسبت به تکالیف قانونی خود خبر میدهد.
باز هم مردم عادی مقصر تأخیر خودروهای وارداتی شدند!
در چنین وضعیتی که بیش از ۳۰هزار متقاضی تعیین تکلیف نشدهاند و بسیاری از افرادی که ثبتنام نکردند، چشم به راه آزادسازی واردات خودرو هستند، طولانیکردن روند واردات خودرو تنها به ناامیدی آنان از وضعیت موجود میانجامد و میتواند موج جدیدی از هجوم متقاضیان به بازار خودرو را به همراه داشته باشد. اخیراً مهدی ضیغمی در این خصوص گفت: افرادی که قبلاً در سامانه ثبتنام کردهاند و نوبت تحویل خودروی آنها رسیده است، ترجیح میدهند خودروهای غیرچینی انتخاب کنند، این موضوع باعث شده است روند انتخاب خودرو طولانیمدت شود. باید فضا باز گذاشته شود تا این خودروها بیایند و نمیشود متقاضی را مجبور به انتخاب خودرو کرد، بنابراین وی به نوعی انگشت اتهام تأخیر در ورود خودروهای وارداتی را به سمت متقاضیان گرفته شده است و آنان را مقصر روند کند پلاکگذاری میداند، اما نکته قابل توجه اینکه تنوع خودروهای غیرچینی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی به قدری پایین است که متقاضی انتخابی به غیر از چند دستگاه خودروی چینی ندارد. در چنین وضعیتی که واردات خودرو برای چندین سال ممنوع بود و تنها خودروهای ایرانی به همراه خودروهای چینی در کشور مونتاژ میشد، نمیتوان مردم را متهم کرد که چرا خودروهای وارداتی چینی را از سامانه انتخاب نمیکنند.
وزارت «صمت» مقصر اصلی تأخیر
در روند خودروهای وارداتی
از سال گذشته که ممنوعیت واردات خودرو برداشته شد، بارها افراد و نهادهای مختلف اعم از بانک مرکزی، خودروسازان و قطعهسازان عامل روند کند ورود خودرو به کشور اعلام شده است، در حالی که مقصر اصلی تأخیر واردات، وزارت صمت به عنوان مجری طرح واردات خودرو است.
باید قبول کرد این وزارتخانه میتواند هر نهادی را که در امر واردات کموکاستی داشته باشد، ملزم به اجرای تعهدات کند و پیگیریهای شخص وزیر صمت تسهیلگر روند واردات خواهد بود، کمااینکه استیضاح رضا فاطمیامین، وزیر سابق صمت به دلیل طولانیشدن ورود خودروهای خارجی به کشور، گواهی بر این ادعاست.
بنابراین مقامات مختلف به جای دادن آدرسهای غلط، باید فشار را بر وزارت صمت بیشتر کنند تا علاوه بر اینکه روند واردات خودروهای نو سرعت بیشتری بگیرد، آییننامه خودروهای کارکرده نیز ابلاغ شود و در دستور کار قرار بگیرد.