کد خبر: 1198951
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
اصلاح نظام مالیاتی نقش مهمی در تضمین جمع‌آوری عادلانه مالیات، ارتقای رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار ایفا می‌کند

جوان آنلاین: تلاش‌های مستمر برای اصلاح نظام مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و تسهیل فضای کسب و کار جزء لاینفک دستور کار اقتصادی دولت سیزدهم است. انتظار می‌رود همسویی استراتژیک این اقدامات نتایج مثبتی از جمله افزایش انطباق مالیاتی، افزایش فعالیت‌های تجاری و نظام مالیاتی عادلانه‌تر به همراه داشته باشد. از آنجایی که دولت به اجرای اصلاحات جامع ادامه می‌دهد، مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی پایدار به طور فزاینده‌ای قابل دستیابی است و دو اثر کلیدی این تلاش‌ها موجب کاهش بار مالیاتی بر دوش تولیدکنندگان و بهبود فضای کار برای کارآفرینان خواهد شد.

اصلاح نظام مالیاتی نقش مهمی در تضمین جمع‌آوری عادلانه مالیات، ارتقای رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار ایفا می‌کند. طی یک سال گذشته اقدامات قابل توجهی از سوی دولت سیزدهم برای مقابله با فرار مالیاتی، شناسایی مؤدیان جدید و تسهیل فضای کسب و کار انجام شده است. این یادداشت به ابتکارات اخیر انجام شده از سوی دولت سیزدهم برای کاهش شکاف مالیاتی، بهبود فضای کسب و کار و مبارزه با فرار مالیاتی و در نهایت کمک به رونق اقتصادی می‌پردازد.

کاهش شکاف مالیاتی و شناسایی مالیات‌دهندگان جدید
دولت تلاش‌ها برای کاهش شکاف مالیاتی و گسترش پایه مالیات‌دهندگان را در اولویت قرار داده است. اقدامات مختلفی برای شناسایی مالیات‌دهندگان جدید و اطمینان از رعایت آن‌ها انجام شده است. این رویکرد فعال نه تنها درآمد مالیاتی را افزایش می‌دهد، بلکه توزیع عادلانه‌تر بار مالیاتی را بین جمعیت ترویج می‌کند.

تسهیل محیط کسب و کار
یکی از جنبه‌های کلیدی اقدامات اصلاح مالیات، تسهیل فضای کسب و کار است. سازمان امور مالیاتی در راستای ساماندهی فرآیند‌ها و رفع موانع کسب و کار اقدام کرده است. شایان ذکر است، حذف گواهی زمانبر عدم بدهی مالیاتی برای اخذ وام خرد بانکی تا سقف ۹۵۰ میلیون تومان، نقطه عطفی است. این حرکت با هدف تسهیل اعطای وام به تولید و تحریک فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌شود. همچنین افزایش سقف وام از ۵۰۰ میلیون تومان به ۹۵۰ میلیون تومان با افزایش خودکار سالانه نشان دهنده تعهد دولت به حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

مبارزه با فرار مالیاتی در بخش اصناف
با وجود چالش‌های مداوم، دولت سیزدهم پیشرفت قابل توجهی در کاهش فرار مالیاتی در بخش اصناف داشته است. اجرای شفافیت و هوشمندسازی نظام مالیاتی منجر به کاهش چشمگیر فرار مالیاتی شده است. افزایش قابل توجه جمع‌آوری مالیات در بخش اصناف نشان دهنده اثربخشی این اقدامات است. با این حال، پرداختن به موضوع پرداخت مالیات سرانه پایین در برخی مشاغل در بخش اصناف ضروری است. سازمان امور مالیاتی باید تلاش‌های خود را برای مبارزه با فرار مالیاتی تشدید کند و نظام مالیاتی عادلانه‌ای را که از تولید حمایت می‌کند، تضمین کند.

هم افزایی اقدامات اصلاحی و تأثیر آن بر ایجاد محیط مناسب برای تولیدکنندگان و کارآفرینان
هم افزایی بین این اقدامات اصلاحی در ایجاد یک محیط تجاری مساعد و در عین حال کاهش بار مالیاتی بر تولید بسیار مهم است. هدف دولت با هدف قرار دادن همزمان فرار مالیاتی و تقویت فضای کسب و کار، دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و ایجاد زمینه بازی برابر برای مشاغل است. این اقدامات تکمیلی برای تحریک رونق اقتصادی و ترویج عدالت در سیستم مالیاتی آمده است.
در خاتمه، تلاش‌های مستمر برای اصلاح نظام مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و تسهیل فضای کسب و کار جزء لاینفک دستور کار اقتصادی دولت سیزدهم است. انتظار می‌رود همسویی استراتژیک این اقدامات نتایج مثبتی از جمله افزایش انطباق مالیاتی، افزایش فعالیت‌های تجاری و نظام مالیاتی عادلانه‌تر به همراه داشته باشد. از آنجایی که دولت به اجرای اصلاحات جامع ادامه می‌دهد، مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی پایدار به طور فزاینده‌ای قابل دستیابی است و دو اثر کلیدی این تلاش‌ها موجب کاهش بار مالیاتی بر دوش تولیدکنندگان و بهبود فضای کار برای کارآفرینان خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار