اختصاصی جوان آنلاین: لایحه واردات خودرو به خوان آخر رسید. طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه ۳ تیر در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت بررسی این لایحه گفت: این مصوبه عصر روز چهارشنبه هفته پیش - ۳۱ خرداد - از مجلس دریافت شده است و در نوبت بررسی در شورای نگهبان است.
در مدتی که موضوع واردات خودرو مطرح شده کارشناسان بارها نسبت به تاثیرگذاری آن بر قیمتها ابراز امیدواری کرده اند. واردات خودرو و از جمله خودروهای کارکرده که محدودیتهای خودروهای نو را نیز ندارد میتواند حباب حاصل از انحصار را در این بازار تخلیه کند. با این حال نباید از تحرکات مافیای خودرو و تاثیرگذاری آن تصمیمات غافل شد.
بر اساس تصمیمات دولت حقوق ورودی خودرو سواری در سال ۱۴۰۲ در خودروهای بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد، بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی ۷۰ درصد، بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی ۹۵ درصد، بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی ۱۳۵ درصد، بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد و بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی، ۱۷۵ درصد تعیین شد که به گفته کارشناسان رقمی بالا و در راستای حفظ منافع خودروسازان است.
پیش بینی ریزش سنگین قیمتها
روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هر نوع واردات خودرو روی قیمت و کیفیت خودرو تأثیر میگذارد.
وی با اشاره به اینکه دو مشکل بزرگ ما در صنعت خودرو مربوط به کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو است، گفت: واردات باعث میشود کیفیت خودروهای داخلی هم افزایش یابد، چرا که خودروسازان داخلی به خوبی میدانند اگر روی ارتقای کیفیت محصولات خود کار نکنند، جامعه به سمت خرید خودروهای خارجی ترغیب میشود. بر این اساس، واردات باعث میشود خودروسازان داخلی اقدامات لازم را برای ارتقای کیفیت محصولات خود انجام دهند.
عباسپور ادامه داد: واردات خودروهای کارکرده کمتر از ۵ سال ارزبری کمتری دارد و باعث میشود ارز کمتری از کشور خارج شود. از سوی دیگر این خودروها نسبت به خودروهای دیگر راحتتر وارد کشورمان میشود، چرا که واردات خودروهای نو شرایط خاصی دارد و باید فناوری آن هم وارد شود و یکسری موارد مهم دیگر هم وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد.
عباسپور تاکید کرد: واردات خودروهای کارکرده کمتر از ۵ سال خوب است و قیمت آن برای مردم مناسب و ارزان تمام میشود و از سوی دیگر کیفیت آن هم خوب است و استانداردهای لازم را دارد.
نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قیمت اینگونه خودروها ارزانتر است و هم خدمات پس از فروش دارد و از سوی دیگر در بازار خودرو تحول ایجاد میکند. قیمت این خودروها نسبت به خودروی نو کمتر است، بنابراین تعداد خودروهای وارداتی افزایش مییابد.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران نیز در این باره گفت: واردات خودروها چه کارکرده و چه نو بر بازار خودرو تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. خودروهایی که الان در کف بازار وجود دارد به دلیل نبود واردات، قیمت بالایی دارند و واردات خودرو میتواند تاثیر زیادی بر قیمت خودرو به ویژه خودروهای مونتاژی بگذارد.
موتمنی افزود: خودروهایی که مثل کمری و سانتافه که قیمت جهانی آنها در ۱۰ سال تغییری نکرد حتی اگر نو این خودروها وارد کشور شود تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت و به نفع مصرف کننده خواهد بود.
شکاف قیمت خودروهای کارکرده در ایران با عراق
بر اساس گزارشها در حال حاضر قیمت خودروهای کارکرده در عراق نسبت به ایران تفاوت شوکه کنندهای دارد. به عنوان مثال خودروی دوج چارجر ۲۰۱۸ با ۵۱ هزار کیلومتر کارکرد تنها با قیمت ۳۰ هزار دلار در عراق به فروش میرسد که به پول ایران تقریبا ۱.۵ میلیارد تومان میشود. همچنین قیمت ب ام و سری ۵ مدل ۲۰۲۱ با کارکرد ۱۷ هزار کیلومتر به پول ایران حدود ۲.۱ میلیارد تومان است. این در شرایطی است که قیمت این خودرو در کشور در حال حاضر حدود ۹ میلیارد تومان است. همچنین قیمت یک دستگاه نیسان کیکس ۲۰۲۱ با کارکرد ۳۴ هزار کیلومتر فقط ۸۲۵ میلیون تومان به پول ایران خواهد شد.
جزئیات واردات خودروهای کارکرده
در لایحهای که ۲۸ خرداد در مجلس تصویب شد، واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صمت، اخذ گواهی از استاندارد و محیط زیست دارد همچنین باید منشاء ارز واردات خودرو به تایید بانک مرکزی برسد.
با توجه به این مصوبه اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند نسبت به واردات اقدام کنند. در لایحه آمده است آئین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت، آنها به پیشنهاد وزارت، صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
علاوه بر این حذف شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودروهای کار کرده و انتقال فناوری به همراه داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است و واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال خودروها باید دارای تاییدیه استاندارد و محیط زیست باشند.
این لایحه در شرایطی در دست بررسی قرا گرفته که پیش از این شورای نگهبان با آن مخالفت کرده بود. غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد پیشتر با اشاره به لابی فعال خودروسازان درباره این لایحه گفته بود: تنها میرسلیم مخالف واردات خودروهای کارکرده نیست بلکه ارادههای محکمتری هم وجود دارد تا از این لایحه و قانون سودی عاید مردم نشود یعنی کماکان لابی خودروسازان فعال است و کارکرد خود را دارد.
باید دید تغییراتی که در این مصوبه صورت گرفته، در نهایت چه تصمیمی برای واردات در شورای نگهبان رقم خواهد زد.