به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، بررسی آمار رسمی فروش سینماهای کشور برای فیلمهای اکران تابستانی نشان میدهد دو روز پایانی هفته گذشته ۸۹۸۳۴ نفر برای دیدن فیلممورد علاقه خود بلیت تهیه کردند که نسبت به هفته قبلتر ۵۷۷۲ نفر آمار رشد کرده است.
براساس همین آمار مبلغ کل فروش پنجشنبه و جمعه یعنی ۲۵ و ۲۶ خردادگذشته ۴۶ میلیارد و ۷۰۶ میلیون و ۶۳۰ هزار ریال برای ۲۴۶۶ سانس سینماها ثبت شده است که در مقایسه با همین روزها در هفته قبلتر ۲ میلیارد و ۵۲۲ میلیون و ۹۸۵ هزاری ریال رشد نشان داده است.
این درحالی است که بررسی عملکرد تک تک فیلمهای تازه وارد یا همان اکران تابستانیها نشان میدهد که شهرهرت در دو روز پایان هفته با فروش ۲۱۹۳۹ بلیت برای ۵۲۷ سانس و درآمدی معادل ۱۱ میلیارد و ۶۸۵ میلیون و ۷۱۰ هزار ریال صدر نشین و به دنبال آن کت چرمی توانست با ۶۸۸۸ بلیت برای ۵۲۷ سانس و درآمدی ۳ میلیارد و ۹۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار ریالی جایگاه دوم این گروه فیلمها را به خود اختصاص دهد.
از سوی دیگر مصلحت تنها فیلم جنجالی فهرست اکران تابستانی ۱۴۰۲ در همین دوره توانست ۵۳۴۹ بلیت برای ۲۵۱ سانس با درآمدی معادل ۲ میلیارد و ۶۱۸ میلیون و ۴۲۵ هزار ریالی جایگاه سوم و به دنبال آن عروسی مردم با فروش ۴۱۹۲ بلیت برای ۲۰۵ سانس درآمدی ۲ میلیارد و ۱۶۴ میلیون و ۵۰ هزار ریالی داشت تا در میان تازه واردها رتبه چهارم فروش دو روز پایانی هفته گذشته را در اختیار گیرد.
اما در رتبه پنجم فیلم نگهبان شب با فروش ۱۴۳۲ بلیت برای ۹۸ سانس و درآمدی معادل ۷۷۳ میلیون و ۳۷۰ هزار ریالی قرار دارد که برخی منتقدان براین باورند که تغییر ذائقه مخاطبان باعث شده تا این فیلم کیفی در مقابل سایر رقبای خود بخصوص دو فیلم شهر هرت و فسیل عملکردی ضعیف داشته باشد و در پی آن فیلم تصور با فروش ۹۰۰ بلیت برای ۶۷ سانس درآمدی ۵۱۴ میلیون ۸۰۰ هزار ریال داشت تا رتبه ششم را در اختیار گیرد.
البته عملکرد بسیار ضعیف ارثیه فامیلی با فروش تنها ۷۱ بلیت در سینماهای سراسر کشور برای ۹ سانس درآمدی معادل ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال برایش به ارمغان آورد تا به این نکته اشاره کند که این فیلم نیز احتمالاً عملکردی مشابه بچههای طوفان در اکران بهاری خواهد داشت.
آمارها و یک واقعیت پنهان
فارغ از اینکه فیلمهای اکران تابستانی در دو روز پایانی هفته چه عملکردی داشتند با یک حساب سرانگشتی و ضرب و تقسیم ساده در میابیم که عملکرد آنها در مقایسه با صدرنشین فروش سه ماه اخیر یعنی فسیل نشان میدهد که توجه مخاطبان به ژانر کمدی به گونهای بوده که احتمالاً سایر فیلمها از نظرها پنهان مانده و نمیتوانند آنطور که شایسته کیفیت آنهاست فروش خوبی را تجربه کنند.
در این زمینه اگر عملکرد فسیل در همین دو روز یعنی ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه گذشته را بررسی کنیم، میبینیم سهم مخاطب فیلم یاد شده از کل مخاطبان در دوره موردنظر ۴۵ درصد است که نشان میدهد علیرغم اکران فیلم فسیل در ۱۲ هفته گذشته نه تنها هنوز زمان خداحافظی آن با گیشهها فرانرسیده بلکه احتمالا یک جایگزین هم برای خود به گیشهها معرفی کرده است.
نکته جالب توجه در این میان شروع طوفانی شهرهرت از همان روز اول اکران است، چون در دوره مورد نظر ما این فیلم سهم ۲۴.۴۲ درصدی از کل آمار فروش را در اختیار دارد و با فاصلهای کاملاً معنادار از سایر همگروههایش یعنی فهرست اکران تابستانی قرار گرفته است و بررسی دقیقتر نشان میدهد شهرهرت ۴ برابر فیلم مصحلت یعنی فیلم جنجالی اکران تابستان، فروش پایان هفته را تجربه کرده است.
اما سهم ۷.۶۶ درصدی مخاطبان کت چرمی از کل مخاطبان تعطیلات پایان هفته گذشته نشان میدهد که این فیلم نیز در رقابت با سایر همگروههایش موفق عمل کرده و به دنبال آن با فاصلهای تقریباً دو درصدی فیلم مصلحت با سهم ۵.۹۵ درصد از کل مخاطبان قرار گرفته است. این درحالی است که اگر سهم مخاطب کت چرمی را با فیلم کیفی نگهبان شب که سهم مخاطبانش از کل مخاطبان دوره مورد نظر تنها ۱.۵۹ درصد بوده، مقایسه کنیم کاملاً مشهود است که کت چرمی ۵ برابر نگهبان شب فروخته و احتمالا نگهبان شب به رکوردهای کتچرمی نخواهد رسید.
این درحالی است که در همین حین، عروسی مردم نیز توانسته سهم ۴.۶۶ درصدی از کل مخاطب یعنی بیشتر از نگهبان شب را به خود اختصاص دهد تا علاوه بر نگهبان شب از تصور که تنها یک درصد از کل مخاطب را در اختیار دارد و ارثیه فامیلی که ۰.۰۷ درصد سهم دارد؛ قرار گیرد.
به گفته منتقدان این آمارهای معنادار نشان میدهد اقبال مردم نسبت به فیلمهایی با ژانر کمدی ظاهرا باعث شده تا تولید کنندگان و دست اندرکاران تولید فیلم نیز بیشتر سراغ اینگونه فیلمها اصطلاحا بفروش رفته باشند.