کد خبر: 1143693
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
در شرایطی که پیش از این صحبت هایی درباره اختصاص سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی شده بود اما نمایندگان  مجلس روز شنبه در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت را موظف کردند از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کند. این تصمیم مجلس در شرایطی است که در حال حاضر بسیاری از افراد در دهک پایین هستند، که  سهام عدالت ندارند. 

اختصای جوان آنلاین: نمایندگان در ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌ای بودجه سال آینده کل کشور، تکلیف شرکت‌های دولتی و نحوه واگذاری آنها را مشخص کردند. مکلف کردن دیوان محاسبات کشور به راه‌اندازی پایگاه جامع مالی و گردآوری اطلاعات مالی و بودجه‌ای، موافقت با واگذاری سهام شرکت های دولتی به جاماندگانِ مشمولِ سهام عدالت و اختصاص ۲ میلیون تومان سهام به ازای تولد هر فرزند از سال ۱۴۰۲، از مصوبات دیروز نمایندگان بود.

براساس بند الحاقی (۶) تبصره (۲)دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سقف ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۰ نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام نموده و گزارش اجرای این بند هر سه ماه یک بار توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

 

معیار دریافت سهام عدالت

بانک اطلاعاتی یارانه بگیران در حال حاضر مهمترین منبع اطلاعاتی برای دهک بندی خانوارها است. هر چند هنوز درباره جزییات این تصمیم اطلاع رسانی نشده، اما باید دید در نهایت معیار جاماندگان سهام عدالت، لیست دریافت یارانه است یا لیستی دیگر در دستور کار قرار می گیرد. در مناطق محروم و دورافتاده خیلی‌ها سواد کافی برای استفاده از اینترنت و ثبت‌نام ندارند یا اینکه اطلاع‌رسانی آنقدر ضعیف است که وقتی خبردار می‌شوند که سایت بسته شده است. در این شرایط  دولت بدون ثبت‌نام اینترنتی از طرف خود با توجه به کد ملی و یارانه، افراد بدون سهام عدالت را مشمول سهام کند. اما در عین حال برخی از افراد نیز هستند که همچنان به حذف از لیست یارانه، گلایه مند هستند که در صورت احراز شرایط دریافت، در این صورت باید تدبیری برای آنها نیز اندیشید.

در حال حاضر معیار قرار گیری در دهک اول ۱٫۶۵۴٫۰۰۰ تومان، دهک دوم ۲٫۳۳۵٫۰۰۰ تومان، دهک سوم ۲٫۷۶۰٫۰۰۰ تومان، دهک چهارم ۳٫۲۶۵٫۰۰۰ تومان، دهک پنجم ۳٫۶۲۵٫۰۰۰ تومان، دهک ششم ۴٫۱۳۰٫۰۰۰ تومان، دهک هفتم ۴٫۷۳۵٫۰۰۰ تومان، دهک هشتم ۵٫۴۰۰٫۰۰۰ تومان، دهک نهم ۶٫۷۲۰٫۰۰۰ تومان و دهک دهم ۱۰٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان است.  بر این اساس  به افراد در دهک ۱ تا ۳ به ازای هر نفر ۴۰۰٫۰۰۰ تومان  و خانواده ۲ نفره ۸۰۰٫۰۰۰ تومان، خانواده ۳ نفره ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان، خانواده ۴ نفره ۱٫۶۰۰٫۰۰۰ تومان و خانواده ۵ نفره ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان یارانه معیشتی دریافت می کنند. همچنین برای دهک ۴ تا ۹ نیز به ازای هر نفر ۳۰۰٫۰۰۰ تومان پرداخت می شود.  بر این اساس خانواده ۲ نفره ۶۰۰٫۰۰۰ تومان، خانواده ۳ نفره ۹۰۰٫۰۰۰ تومان، خانواده ۴ نفره ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان و خانواده ۵ نفره ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان دریافت می کنند.

 

ارزش روز سهام عدالت

بر اساس آخرین وضعیت معاملات دیروز بورس، ارزش روز سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۷ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان رسیده است.  همچنین ارزش روز سهام عدالت یک میلیون تومانی هم به ۳۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.

 

آخرین وضعیت پرداخت سهام عدالت

امسال نخستین سالی بود که واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان دو مرحله‌ای شد. بر این اساس، سیداحسان خاندوزی اواسط پاییز اعلام کرد که یک قسمت از سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ تا پایان پاییز و بخش دوم نیز تا اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده واریز می‌شود.

وعده‌ای که محقق شد و در مرحله نخست سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.

با توجه به اینکه برآوردها این است که از ۶۰ هزار میلیارد تومان سودی که باید از سوی شرکت‌ها پرداخت می‌شد، ۳۰ هزار میلیارد تومان تا پایان پاییز وصول شد، به نظر می‌رسد تقسیم ۳۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده نیز مانند مرحله نخست باشد و مبلغ سودی که افراد با پرتفوهای مختلف دریافت خواهند کرد همانند مرحله اول صورت بگیرد.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت نیز 24 بهمن ماه از پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت در پایان اسفند خبر داد و گفته بود: جاماندگان از دریافت سود مرحله اول برای تکمیل اطلاعات خود هر چه زودتر اقدام کنند.

اکبر حیدری در رابطه با وضعیت واریز مرحله دوم سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ گفت: سود قابل تقسیم سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که نزدیک به ۵۰ درصد آن در نوبت اول پرداخت شده است.

وی به پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت در پایان اسفند اشاره و اعلام کرد: در سنوات گذشته هم سود سهام عدالت در ماه پایانی سال یا اول سال بعد توزیع می‌شد که امسال با موافقت وزیر اقتصاد مقرر شد بخشی از سود وصولی در آبان و آذر توزیع شود.

بر اساس اعلام مسئولان در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون نفر جامانده سهام عدالت داریم که از این تعداد حدود دو میلیون نفر مشمول کمک نهادهای حمایتی و مابقی در دهک های بالاتر هستند.  با توجه به اینکه توزیع سهام عدالت پیش از این  به صورت قشری و شغلی انجام شده است اختصاص سهام عدالت به کلیه جاماندگان اقدامی موثر در راستای اجرای عدالت است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار