سرویس جامعه جوان آنلاین: افزایش ۲۰۰درصدی خودروها و ۱۲۰درصدی موتورسیکلتها طی ۱۰سال اخیر حاکی از ادامه رشد تقاضای سفر دارد. استانداردنبودن خودروهای تولیدی سبب شده تا حتی خودروهای نو هم در زمره خودروهای آلاینده محیطزیست قرار بگیرند. شاهد این ادعا هم ردشدن خودروهای صفر در آزمون معاینه فنی است که بعضاً مسئولان به آمار بالای این وسایل اشاره میکنند. در این خصوص رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا با اشاره به عقبماندگی نوسازی ناوگان حملو نقل عمومی گفت: بیش از ۶۰درصد وسایل نقلیه عمومی فعال در کلانشهر تهران فرسوده و آلوده کننده است. سرهنگ محمدباقر سلیمی، با بیان اینکه منابع آلودهکننده هوا طبق نظر کارشناسان به دو دسته تقسیم میشوند، گفت: منابع آلاینده ثابت شامل صنعت، کارخانجات و مصارف خانگی و منابع آلاینده متحرک نیز شامل وسایل نقلیه با سهم ۷۰درصدی است. رئیس پلیس ترافیک شهری ناجا با اشاره به اینکه موتورسیکلتها و خودروها شاخصترین سهم را در آلودهکردن شهرها دارند، گفت: کامیونها و خودروهای دیزل با سوخت گازوئیلی و در درجه بعدی موتورسیکلتها بیشترین نقش را در آلودگی هوا دارند. سرهنگ سلیمی، سفرها و آمدوشدها را منشأ همه آلودگیهای هوا دانست و مطرح کرد: برای اجرای هر برنامه در کلانشهرها باید سفر را هدف قرار داد و واحد کوچک حمل و نقل را مدیریت کرد. این مقام مسئول با بیان اینکه مدیریت تقاضای سفر در سطح جهانی به شدت مطرح است و کشورها تمام ظرفیت خود را برای این موضوع به کار میگیرند، افزود: متولیان و طراحان شهری باید با استفاده از سیستمهای IT و دولت الکترونیک و استفاده از ناوگان حملونقل عمومی در دسترس و ارزان، انجام سفرهای شهری با حمل و نقل پاک را ترویج کنند. نگاه جزیرهای و مقطعی به حل آلودگی هوا سبب شده تا آلودگی و آلایندگی هوا همچنان میهمان شهرها و کلانشهرها باشد. در این میان بیش از ۲۰ دستگاه متولی هوای «پاک» در کشور هستند که اقدامات آنان تاکنون نتوانسته است هوا را پاکیزه کند.