سرويس اقتصادی جوان آنلاين: یک کارشناس اقتصادی میگوید در طرح اشتغال روستایی دسترسی روستاییان به بازار مهم است و در صورتی که اتصال به بازار فراهم شود، تولید محصول علاوه بر توجیه اقتصادی، اشتغالزایی و درآمدزایی روستاییان را به دنبال دارد.
طرح اشتغال روستایی و عشایری به دنبال مجوز برداشت ۵/۱ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی با تصویب مجلس برای ایجاد طرحهای اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآمد که مهمترین هدف آن جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها، کاهش حاشیهنشینی و ماندگاری ساکنین روستا و ایجاد اشتغال و درآمد برای خانوارهای روستایی است. در این خصوص رضا وفایی یگانه در گفتگو با ایسنا با اشاره به طرح اشتغال روستایی اظهار کرد: یکی از اهداف طرح اشتغال روستایی حفظ ساکنان روستا و اشتغالزایی برای روستاییان است و اگر در روستاها بازار باشد و دسترسی به بازار برای روستاییان فراهم شود، میتوانند محصولات خود را به راحتی به فروش برسانند و از این طریق به اقتصاد خانواده کمک کنند.
وی ادامه داد: بدون تردید اتصال روستاییان به بازار مهم است، ولی وقتی دسترسی به بازار نداشته باشند تولیدات بلااستفاده باقی میماند و دیگر عنوان اشتغالزایی ندارد.
این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر تفاوت قیمت محصولات کشاورزی در روستا با میادین شهر بسیار است و اگر این دسترسی بازار به شکل درست برای شاغلان روستا فراهم شود، تولیدشان توجیه اقتصادی پیدا میکند و به مشاغل دیگر روی نمیآورند.
وفایی یگانه با بیان اینکه اجرای طرح اشتغال نیاز به نظارت مستمر دارد، گفت: این کار زحمت دارد و باید در روستاها مستقر شد و درد روستایی را شنید نه اینکه یک برنامه بنویسیم و یکبار هم به روستا سر نزنیم. زمانی کارمندان جهادکشاورزی ۹۰ درصد وقتشان در مزرعهها بود و به توسعه و ترویج کشاورزی کمک میکردند، ولی امروز نمیتوانیم از کسانی که یکبار هم به روستاها سر نزدهاند یا به یک مزرعه کشاورزی نرفتهاند انتظار داشته باشیم کشاورزی را ترویج کنند.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا با اختصاص وام اشتغال به روستاها موافق هستید یا خیر؟ گفت: در همه جای دنیا برای انجام فعالیتهای بنگاههای کوچک وام و تسهیلات میدهند منتها معتقدم قبل از اینکه هزاران وام به روستاییان بدهیم باید برای تولید محصول، دسترسی به مواداولیه، مازاد مصرف محصول، بازارسازی و بازاریابی آن فکر کنیم.
به گفته وی طرح اشتغال باید همهجانبه باشد و اگر بنا است که محصولی توسعه پیدا کند باید مواداولیه و بازار مصرف و اتصال به بازار آن پیشبینی و آموزشهای مورد نیاز آن ارائه شود.