سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در بخشی از یادداشت حامد جعفری در اعتراض به اکران سه فیلم کودک آمده است: «آخرین ساعات ۲۲ بهمن ۹۶ از تلخترین شبها برای همه اعضای خانواده هنرپویا بود، زمانی که رسول صدرعاملی و محمدرضا فروتن، داوران جشنواره فیلم فجر در برنامه هفت به صراحت اعلام کردند که فیلشاه را اصلاً ندیدهاند، چه برسد به اینکه بخواهند آن را مورد داوری قرار دهند. آن روز سؤال مهمی ذهن ما را درگیر کرده بود: چرا برخی مدیران سینمایی موفقیت فیلشاه را نمیخواستند؟ اگر قرار بود این فیلم کودک نادیده گرفته شود، پس چرا دبیر جشنواره اصرار به حضور فیلشاه درجشنواره فجر داشت؟ چرا خودشان فیلشاه را در بخش مسابقه قرار دادند، ولی بعد از آن تلاش کردند که نه در جشنواره به درستی نمایش داده شود و نه توسط هیئت داوران دیده شود؟ چرا با انیمیشنی که برای سینمای ایران از لحاظ فنی دستاوردی بزرگ به حساب میآمد و بعدها در گیشه لقب پرفروشترین و پرمخاطبترین انیمیشن و فیلم کودک سال سینما را از آن خود کرد، اینگونه رفتار کردند؟
حالا این روزها خبر اکران همزمان سه فیلم کودک و نوجوان (بنیامین، تورنادو و منطقه پرواز ممنوع) در سینماها برایمان یادآور همان رفتاری است که برخی از مدیران و اهالی سینما با فیلشاه داشتند. همان سنگهایی که برخی مدیران سینمایی با سوءاستفاده از سمتهایشان بر سر راه موفقیت ما در اکران قرار میدادند، بر سر راه سه فیلمی قرار گرفته که اگر در رقابتی ناجوانمردانه واردشان نمیکردند، فارغ از محتوایشان میتوانستند فروش بهتری در گیشه داشته باشند. هر چند سهم شورای صنفی نمایش در این قصور و جفا در حق سینمای کودک و نوجوان بیش از دیگران است، اما نباید نقش سازمان سینمایی و مدیران سینمایی را که وظیفه نظارتی در این بین دارند را نادیده بگیریم. سینمای مهم و استراتژیک کودک نیازمند تصمیمگیریها و اقدامات درست و اساسی است و نمیتوان فقط با شعار حمایت و اقدامات نمایشی کمکی به آن کرد. سینمای کودک نیازمند حامیان جدی و دلسوز بیشتری در بدنه مدیریتی و صنفی سینماست. نیاز به وجود دفتر پخش تخصصی، سرگروه سینمایی مستقل و حضور یک نماینده ویژه در شورای صنفی نمایش برای سینمای کودک و نوجوان حالا بیشتر از قبل احساس میشود؛ نیازی که پاسخ شفاف مدیران سینمایی به آن نشان میدهد که آیا واقعاً میخواهند سینمای کودک و نوجوان در کشور قوت بگیرد یا نه؟ آیا اصلاً برای سالمسازی محتوا و تسهیل حضور خانوادهها و کودکانشان در سینما اهمیتی قائل هستند یا خیر؟»