سردار غلامحسین غیبپرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین روز گذشته در همایش فعالان فضای مجازی استان گیلان بر اهمیت حضور بسیج در فضای مجازی تأکید و شرط پیروزی در این عرصه را رفتار مجاهدانه عنوان کرد. سردار غیبپرور همچنین بر خودباوری در ایجاد شبکهای فعال و انقلابی در فضای مجازی تصریح کرد.
«جوان» برای پیگیری نحوه حضور بسیج در فضای مجازی، گفتوگوی کوتاهی با مسلم معین مسئول سازمان فضای مجازی بسیج داشته است.
پیرو سخنان سردار غیب پرور، بسیج برای حضور مؤثر در فضای مجازی چه طرح و الگویی برای فعالیت دارد؟
سازمان فضای مجازی بسیج، با مطالعات و پژوهش روی مدلهای مختلف حضور در فضای مجازی که در محافل آکادمیک دنیا وجود داشته، ضمن بررسی و مطابقت آنها با داشتههای کشور، به مدلی مبنایی رسیده است. فعالیت بسیج در فضای مجازی بر مبنای این مدل شکل میگیرد که دارای سه حوزه اصلی و ۱۳ زیرلایه است. این مدل هرمی در پایینترین شاخه به زیرساختها و در بالاترین آن به رسانه و شبکههای اجتماعی میپردازد. سه شاخه اصلی این مدل عبارتند از: زیرساخت، نرمافزار و سیستمهای عامل و لایه تولید محتوا.
در تولید محتوا، فعالیت بسیج شامل چه شاخههایی میشود؟
در لایه تولید محتوا، از سواد رسانهای و فضای مجازی گرفته تا رصد شبکههای مجازی در این سازمان دنبال میشود. ما در چارچوب و شاکله مدلی مبنایی، به مراتب تخصص و معاونتهای مختلف سازمان مأموریتهایی میدهیم و خروجیها و هدفهای مشخصی برای آن در نظر میگیریم. مشخصاً در این لایه، تشکیل شبکه مردمی سایبری انقلاب را دنبال میکنیم.
شبکه مردمی سایبری انقلاب، راهاندازی شده است؟
بله این اتفاق افتاده است ولی منظور ما از این شبکه، فعالیت مشخص در قالب یک پلتفرم شبکه اجتماعی نیست، بلکه در همه بسترهای فضای مجازی توان تولید محتوا را دارد.
گفته میشود ایجاد پیام رسانها و شبکههای مجازی ایرانی به موفقیت نرسیده است، به عنوان یک فعال حوزه فضای مجازی و مسئول سازمانی که پایه فعالیتش بر مبنای فضای مجازی است، بفرمایید چرا این اتفاق افتاد؟
چند دلیل میشود برای این موضوع برشمرد. ابتدا عدم توسعه یافتگی خود پلتفرمها بود. بعد کارشکنیهای کاسبکارانه این بود که در این میان اتفاق افتاد. متولیان کار باید پاسخگوی آن باشند.
زیرساختهای فضای مجازی در اختیار دولت است و باید دولت پاسخگو باشد که چرا در ایجاد شبکه ملی اطلاعات «NII» و قوانین سایبری «CII» کمکاری کرده است؟ دولت در زمینه قوانین سایبری بسیار ضعیف عمل کرده است. بخشی از این ضعف ناشی از غفلت بوده، اما بخش دیگر آن تعمدی است. ما در این حوزه مطالبهگر هستیم.
نمونهای عینی از این کمکاریهای عامدانه را بیان میکنید؟
۳۲ کشور پیشرفته دنیا برای اینکه به یک پلتفرم شبکه اجتماعی و پیام رسان خارجی اجازه فعالیت در کشورشان را بدهند، شرکت ارائه کننده پلتفرم را موظف کردهاند که یک نماینده پاسخگو در کشورشان مستقر کند. همچنین تمام کلیدهای رمز را در اختیار دولت قرار دهد که اگر در فضای آن پلتفرم اتفاقی علیه امنیت آن کشور در حال رخ دادن بود با استفاده از آن کلیدهای رمز اتفاق را رصد کرده و از وقوع آن جلوگیری کند ولی ما هنوز قوانین کافی برای این کار نداریم.
ادعا میشود قوانین فضای مجازی محدود کننده است و در دنیا هیچ محدودیتی برای فضای مجازی وجود ندارد، واقعاً اینگونه است؟
در ایالات متحده امریکا قانونی وجود دارد که رئیسجمهور اگر فکر کند در فضای مجازی اتفاقی علیه امنیت امریکا وجود دارد میتواند تا شش ماه تمام اینترنت کشورش را قطع کند، اما در کشورمان قوانینی که بتواند امنیت سایبری را برقرار کند هنوز وجود ندارد.
چرا با وجود اینکه امنیت نسبی در فضای شبکههای مجازی وجود ندارد، اما هنوز استقبال از آنها بالاست!
علتش این است که هنوز مزیت نسبی برای تولیدکنندگان محتوا در شبکههای داخلی در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر هم شبکههای خارجی از پهنای باند رایگان استفاده میکنند و همین باعث میشود که مردم ترجیح دهند از آنها استفاده کنند، البته در حوزه IxP و روتینگها گامهایی برداشته شده، اما باید تکمیل شود. ما در سازمان فضای مجازی بسیج این موضوع را از دولت مطالبه میکنیم و باید آنها پاسخگو باشند که برای امنیت روحی، روانی و جانی مردم در فضای مجازی چه کردهاند!
به بحث زیرساختها و ایجاد شبکه سایبری اشاره کردید، در بحث تولید محتوا برای فضای مجازی، بسیج چه کار کرده است؟
تولید محتوای بسیج در فضای مجازی بر مبنای ذائقهسنجی مردم در حوزههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. علاوه بر آن در حوزههای تخصصی مانند بازیسازی، انیمیشن و نرم افزار، تولید محتوا داشتهایم و یکی از جدیدترین حوزههای فعالیتمان در تکنولوژی «واقعیت مجازی» (VR) است.
حضور بسیج در شبکههای اجتماعی چگونه است و چه راهبردی برای آن تعریف شده است؟
ما در شبکههای اجتماعی مختلف به دنبال اصلیترین موضوعات و داغترین بحثها هستیم و تلاش میکنیم این موضوعات از سوی جریان انقلابی رقم بخورد و ساختار عملیات روانی دشمن را تحت تاثیر قرار دهد. هم اکنون دشمن با استفاده از تکنیک «ماساژ ذهنی» به دنبال براندازی هویتی نظام است. راهبرد آنها تغییر ذائقه مردم در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است آنها به طور مداوم این کار را در قالب طرحهای کوچک اجرایی میکنند و ما با تولید محتوای هدفمند در فضای مجازی انشاءالله نقشه آنها را خنثی میکنیم.